wanneer vertellen?!

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben vandaag nieuw op het forum. Vind het erg leuk om ieders (on)zekerheden te lezen. Gelukkig ben ik niet de enige die onzeker is en zijn er gelukkig vrouwen die een stuk zekerder zijn die mij dan weer gerust stellen...phoe, ingewikkeld hoor zwanger zijn!
Maar om maar meteen een vraag te stellen waar iedereen mee bezig is (of vast een antwoord op weet) Wanneer vertel je mensen om je heen dat je zwanger bent? Is dat pas na de eerste echo, kan dat al na 5 weken als je het pas net weet of ergens er tussen in? Ik vind het  heel moeilijk! Het liefst zou ik het aan  iedereen vertellen maar de  kans dat het nu nog  mis gaat (ik ben 5 weken en 2 dagen  zwanger!) is natuurlijk groot.  
Hoop dat jullie antwoord/raad weten! Alvast bedankt! Groetjes Marit  

he marit,

hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap en welkom op het forum..

wij hebben het alleen meteen gezegt tegen mijn familie (ouders, broer en zusje) en tegen de ouders van mijn vriend en zijn zus. verder tegen niemand. het was 24 dec toen ik het wist dus was een heel mooi kerst kado voor mijn ouders en schoonouders.

de rest hebben we pas verteld toen ik 12 weken was, dan is de meeste kans op miskraam voorbij.

wij hebben gekozen om het wel tegen hun te zeggen omdat je anders zo op je woorden moet passen als ej ze aan de telefoon hebt of als je bij ze langs gaat..

voor mijn moeder had ik het toch niet verborgen kunnen houden aangezien ze het al dacht te zien toen ik binnen kwam, toen was ik 4 weken en 5 dagen ofzo. ik denk dat dat moeder instinct is!! haha.

heel veel succes ermee en geniet van ej zwangerschap!!

groetjes Brigit (21 weken, 4 dagen, 1ste kindje)

Hoi Marit,

Welkom en natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap! Geniet er maar lekker van... Het einde lijkt nog lang niet in zicht, maar uiteindelijk is het een hele spannende tijd die zo voorbij is. Alhoewel de laatste dagen toch wel erg lang duren *zucht*.

Wat betreft het vertellen aan de buitenwereld, dat is  natuurlijk erg persoonlijk. Het beste is vanaf 12 weken, omdat vanaf dan de kans op een miskraam vrij klein is. Mijn ouders en de ouders van mijn man waren direct op de hoogte van het heugelijke nieuws, maar de rest van de "buitenwereld" hebben we laten wachten tot 12 weken !

Succes ermee!

Groetjes, Yasmina (39w4d)

Hoi Marit,

Als eerste natuurlijk Van Harte.
Lastig is dat het? Wie vertel je wanneer? Ik zat daar ook erg mee. Uiteindelijk vind ik het wel fijn als er wel mensen zijn die het weten, als het dan misgaat kunnen zij je ook steunen. Wij hebben het nu aan mijn ouders en schoonouders verteld en aan mijn broer en mijn man zijn broer. Die hebben we het ook verteld omdat we daar gewoon een hele goede band mee hebben. Uiteindelijk hebben we het gisteren ook aan mijn opa en oma verteld, omdat die nu erg achteruit gaan en ik nog wel wilde dat ze het wisten.

Wij hebben het dus aan vrij veel mensen verteld vind ik. Maar ook dat is persoonlijk. De een verteld het aan niemand en de ander al aan iedereen..

Doe wat jou het beste lijkt en het prettigst voelt.

hey

ik ben ook 5 weken en 3 dagen inmiddels en wij hebben het al verteld aan mijn ouders broers en zussen en schoonouders en zwager en schoonzussen en aan vrienden dit vond ik belangerijk want mocht het toch mis gaan dan vertel je het ook maar nu wonen we nog wel in een roddelrijke buurt en mensen mogen graag elkaar nieuwtjes vertellen nou we zijn 27 maanden bezig geweest dat ik het wel heel graag wou vertellen en niet tot 12 weken kon wachten   dus vertel het wanneeer jij het vertellen wil
liefs ineke

Hoi,
Ik heb in oktober/november een miskraam gehad, ik was toen 11 weken zwanger en we hadden het nog aan niemand vrtelt. Dat vond ik op dat moment erg lastig, want toen moesten we vertellen dat ik zwanger was, maar dat het niet goed was.
Ik ben meteen na de curretage weer zwanger geworden. Toen hebben we het aan onze ouders vertelt. De rest hebben we het met 11 weken, na een echo vertelt.

Liefs Annemarie

Hoi Marit,

Ik denk dat het gewoon heel persoonsgebonden is, wanneer je aan de mensen om je heen wilt vertellen dat je zwanger bent. Traditioneel wordt vaak gewacht tot de kans op een miskraam kleiner is geworden (dat is wel lang wachten trouwens...), maar ik zie daar het  nut niet zo van in. Er zitten een hoop nadelen aan (lang wachten, je zwangerschap verborgen houden in de moeilijkste maanden van je zwangerschap: misselijk/moe etc.) en als het inderdaad op een miskraam uit zou lopen, dan is het toch ook niet leuk dat mensen niet met je mee kunnen leven?? Met mijn eerste hebben wij ook zo lang gewacht, om het traditioneel te houden, maar bij de tweede was met een week of 8 mijn buik al zo dik dat ik het  echt niet meer kon verhullen hoor! Dus toen viel het rond Sinterklaas en hebben  we het leuk gebracht met ingepakte cadeautjes die op de zwangerschap sloegen.
Ik zou als ik jou was gewoon kijken naar een leuk moment, waarop je samen kunt zijn en dan een originele manier verzinnen om het te vertellen. Da's toch het leukst!

Succes en veel plezier! Laat je even weten wat je besloten hebt?
Petra (26+3 van de tweede)  

Terug
Bovenaan