Wanneer vertellen?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Wanneer vertellen jullie dat je zwanger bent? (Of wanneer heb je het verteld)
Ik heb lichamelijk best zwaar werk, werk op een dagverblijf voor verstandelijk en meervoudig gehandicapte kinderen.  Wij hebben in onze groep 4 meervoudig gehandicapte kinderen tussen 6 en 10 jaar oud (en daarnaast nog twee "mobiele" kinderen) Gisteren vond ik het erg zwaar en was ik erg moe aan het eind van de dag. Vandaag ging het iets beter, maar ik kreeg van mijn collega het "verwijt" dat ik geen aandacht voor haar had (ze was net een maand ziek geweest) Maar ja, met in mijn hoofd wel of niet zwanger... Ik heb het er uiteindelijk uitgeflapt dat ik ws zwanger ben...
Ik ben ook bang dat ik het niet stil kan houden tot 12 weken... (Ook omdat we al bezig zijn met de zomervakantie, wie wanneer vrij wil zijn en evt. wijzigingen in het normale rooster...)
Durf nu mijn moeder niet eens te bellen, bang dat ik mijn mond voorbij praat...

Ben wel benieuwd hoe anderen het doen!

Groetjes, J

Hallo J
Ze zeggen dat het toch het beste is te wachten tot de 1e kritieke 3 maanden voorbij zijn maar.....als er bij je 1e echo een hartje te zien is,is de kans erg klein dat het fout gaat zei de gyn tegen mij toen ik bij haar was en er naar vroeg tot wanneer het beste te wachten met vertellen.Ik was er al met 5 wkn en 3 dagen.
De verloskundigen hier kun je al met 8 weken terecht,ik weet niet of je dat daar ook kunt,dan weet je het al lekker vroeg of er een hartslagje is.
Met de 20 wkn echo weet je natuurlijk pas echt zeker of alles ok is maar dan is het wel fijn dat er mensen zijn die het weten met oog op als het misschien een afwijking  blijkt te hebben,je ergens met je verhaal terecht kunt.
Maar denk daar maar niet teveel aan en geniet lekker van je moment.
Ik kon het ook niet voor me houden hoor,ik had meteen na de test een vriendin gebeld.
Die 3 maanden heb ik trouwens niet gehaald met vertellen omdat ze het al aan me zagen haha,succes,na 2,5 maand kwam het uit.Groetjes kim  

P.s als je testjes negatief aangeven en je hebt nog steeds geen bloedverlies kun je ook bloed laten prikken bij je huisarts daar kunnen ze het ook aan zien,succes,gr kim  

Ik heb 2 kinderen, en bij beiden heb ik direct toen ik het wist iemand in vertrouwen genomen (vriendin), want ik kon het wel van de daken schreeuwen, zó blij was ik! Dat maakte het makkelijker om het niet aan jan-en-alleman te vertellen.

Aan mijn ouders en schoonouders hebben we het na de echo vertelt, en vrij snel daarna aan iedereen die het wilde horen. Als er op de echo eenmaal een kloppend hartje is gezien (of als je dat gehoord hebt bij de VK) dan is de kans dat er nog iets mis gaat behoorlijk klein is mij vertelt.
Ik heb, omdat ik onder controle bij de gyn liep, steeds een echo gehad met een week of 8. Als je bij de VK loopt, en je krijgt een echo (is geen verplichting volgens mij) dan is dat rond de 10-12 wkn, en het hartje horen van de buitenkant kan volgens mij ook pas vanaf een week of 12.

Maarre: als jij het nu al wilt vertellen, dan is er geen enkele reden waarom dat niet mag hoor! Dat "wachten tot er 3 maanden voorbij zijn" is ook nog een beetje uit de tijd dat een miskraam echt taboe was. Stel je voor dat het mis gaat in die eerste periode, dan is het ook wel weer fijn als er mensen zijn die je dichtbij staan waarmee je erover kunt praten.

Nog wel iets om rekening mee te houden: toen ik het eenmaal aan mijn ouders had vertelt, waren ze zó blij dat ze opa en oma gingen worden dat het voor hen op hun beurt ook weer heel moeilijk was om hun mond te houden. Ook zij konden het wel van de daken schreeuwen. Dat kan natuurlijk een nadeel zijn als je het nu al zou vertellen.

Hallo,

Wanneer jij op je werk ondervindt dat je het voorzichtig aan moet doen zou ik het gewoon vertellen. Na een aantal miskramen weet ik hoe fijn het is als je het op tijd hebt verteld en mensen gewoon weten wat er aan de hand is. En je bent vast helemaal in de wolken dus waarom zou je het voor je houden?
Ik zou wel proberen het iedereen die je het graag zelf wilt vertellen dat dan ook zo snel mogelijk te doen want het is inderdaad zo dat het nieuws snel rond is. Wij zijn een zondagje op pad geweest om overal iets te drinken en hebben de rest (die er niet was) toch maar even opgebeld.

Veel succes en geniet van de komende tijd!

Hoi,

je moet het vertellen wanneer jullie dat willen....

Na eerst onze dochter te hebben verloren bij bijna 22 weken zwangerschap en daarna nog een miskraam weet ik uit ervaring dat je de mensen nodig bent mocht er iets gebeuren...

Als mensen vroeg weten dat je zwanger bent, en mocht je een miskraam krijgen, begrijpen ze gelijk waarom je misschien verdrietig bent of opgenomen moet worden in het ziekenhuis...

Wij hebben het ook de dag na onze 2 positieve testen aan onze ouders en 2 stellen beste vrienden verteld. Het idee was ook dat als het fout moet gaan, dan gebeurd dat toch wel. Of je het nu vertelt of niet. En als mensen het weten heb je iig steun aan ze.
Mijn baas weet het ook.

Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat het bij ons ook meespeelde dat we al een tijd bezig waren en veel mensen dat ook inmiddels wisten. Dus dan vertel je het wat sneller.

Maar zeker met jou werk zou ik het iig aan je leidinggevende vertellen.

Succes!

Terug
Bovenaan