wanneer voeden en wanneer laten slapen??

even een vraag:

ik heb een zoontje van 6 weken oud. hij weegt 5090.
ik heb het volgende schema

rond 7:30/ 8:00 wakker maken, aankleden, eten, knuffelen, "spelen" in de box en zodra hij tekenen van vermoeidheid geeft naar bed.
12:00 uur 2e voeding. daarna zelfde ritueel
16:00 uur 3e voeding, zelfde ritueel
19:30/20:00 pyama aan (om de dag in bad) eten, verhaaltje lezen en slapen
24:00 5e voeding, meteen weer naar bed en slapen.
dan komt hij meesal weer rond 4 uur dan 135ml en weerslapen.
Nu moet ik hem 's morgens af en toe en overdag wakker maken om te voeden. Volgense cb proberen om de 4 uur te voeden omdat hij anders het dag/nachtritme om gooit. Als ik hem niet wakker maak dan kan hij goed 5/6 uur slapen achter elkaar (overdag) overdag vind ik dit niet erg en snap wel wat ze zeggen. Maar ook voor de voeding van 24:00 uur moet ik hem wakker maken. (Ik vind deze voeding ook wel een beetje laat) heb dan ook het idee dat ik hem dan juist uit zijn diepe slaap haal. Maar volgens cb moet hij op 5 voedingen uitkomen en is 4 te weinig. Hij weegt op dit moment 5090 gram. Hij krijgt 165 ml per voeding. Behalve in de nacht krijgt hij 135 ml.
nou is mijn vraag: is het verstandig om hem om 24:00 uur wakker te maken, of proberen om de voeding naar 23:00 uur te halen ( 24:00 is niet echt een fijne tijd) of zal ik hem gewoon vanaf ongeveer 21:00 uur laten slapen totdat hij 's nachts wakker wordt? en als hij toevallig doorslaapt tot d volgende ochtend hem dan gewoon op 4 voedingen te laten zitten?
en als hij rond 4/5 uur weer eet, dan toch om 8 uur weer een volledige voeding geven??
Ik hoop dat jullie goede tips hebben, want ik zit toch flink te stoeien met zijn schema. Sinds hij overdag meer in bed ligt (lag voorheen vaak in de box te slapen) is hij wel rustiger en meer tevreden heb ik het idee. Hij kan ook (meestal) vrij makkelijk in slaap komen.
 
Ik zou die laatste voeding gewoon wat vroeger geven.
Dan schuift je hele schema wel een beetje op, maar zit je niet midden in de nacht nog te voeden.
Ik heb altijd op verzoek gevoed, dus ik ken dit probleem niet zo. Ik denk wel dat als je die van 24 uur gewoon weglaat, dat hij dan niet meer zo lekker doorslaapt.
 
Hallo,
Mij dochter is ook 6 weken en haar schema is als volgt:
Rond 07.30 voeding en dan weer slapen
11.00 voeding en dan lekker liggen in de box, ze valt dan vanzelf in slaap
14.30 voeding, 18.00 voeding en dan valt ze in slaap. Rond 20.30uur gaat ze altijd in bad en rond 22.00uur krijgt ze de laatste fles en dan gaat ze naar bed.
Alle tijden zijn ongeveer want ze wordt uit zichzelf wakker maar meestal rond deze tijden. Ze weegt nu 4350gram en krijgt 165 per keer.
Volg je eigen gevoel dan komt het allemaal goed!
Groetjes Sabine
 
Hallo,
Mij dochter is ook 6 weken en haar schema is als volgt:
Rond 07.30 voeding en dan weer slapen
11.00 voeding en dan lekker liggen in de box, ze valt dan vanzelf in slaap
14.30 voeding, 18.00 voeding en dan valt ze in slaap. Rond 20.30uur gaat ze altijd in bad en rond 22.00uur krijgt ze de laatste fles en dan gaat ze naar bed.
Alle tijden zijn ongeveer want ze wordt uit zichzelf wakker maar meestal rond deze tijden. Ze weegt nu 4350gram en krijgt 165 per keer.
Volg je eigen gevoel dan komt het allemaal goed!
Groetjes Sabine
 
Hoi,
Ik zou de tijden ertussen gewoon iets korter maken, je hoeft niet perse 4uur ertussen te laten, ik gaf bij de jongste bv op verzoek en hij heeft zeker tot 6mnd elke 3uur gegeten, hij sliep vanaf een paar weken al bijna elke nacht door!
Zoals hierboven lijkt mij idealer 7.30-11-14.30-18-22, dan heb je altijd 5voedingen, want dat hebben ze wel nodig op deze leeftijd, de nachtfles is toch per kind afhankelijk hoelang/hoevaak!
Ik waste de kinderen vaak idd zo rond 11, en om de dag of 1x per drie dagen in badje!
En je moet gewoon een beetje kijken wat jij en je kindje het prettigste vinden, het cb geeft advies, maar dat wil niet zeggen dat je het zo moet doen!
Komt wel goed, je krijgt vanzelf een ritme!!

Succes ermee,
Gr MJ mama van 3 jongens
 
Hoi Silvia,

Ze wordt meestal rond 10.00uur weer wakker, dan knuffelen we lekker en dan ga ik haar aankleden, tegen die tijd is het dus rond elf uur en dan geeft ze duidelijk aan dat ze honger heeft, dus dan krijgt ze de fles.
Groetjes sabine
 
Hoi Silvia,

Ze wordt meestal rond 10.00uur weer wakker, dan knuffelen we lekker en dan ga ik haar aankleden, tegen die tijd is het dus rond elf uur en dan geeft ze duidelijk aan dat ze honger heeft, dus dan krijgt ze de fles.
Groetjes sabine
 
Terug
Bovenaan