Wanneer voor het eerst fruithapje

Hoi Dames,

Lotte is nu bijna 15 weken, en eigenlijk wil ik heel graag beginnen met 2 hapjes appel ofzo. Is dat verstandig of kan ik beter nog even wachten?
Moet ik de appel eerst koken (heb ik ergens gelezen) of kan ik het gewoon pureren.
Met welke leeftijd beginnen jullie of zijn jullie begonnen met een fruithapje.

Groetjes,

Lilian

hoi!

Thomas is nu 14 weken en ik heb hem net een hapje (voor hem heel veel hapjes) danoontje gegeven  en hij vond het heel lekker. Mijn schoonmoeder komt altijd met vroegern mochten ze dit en dat met 3 maanden. ach een paar hapjes moet toch kunnen??
groetjes Esther

Hoi Lilian,

De meningen zijn er over verdeeld (zie eerdere discussies hier op het forum). Vanwege de positieve gezondheidseffecten van borstvoeding adviseert de WHO kinderen tot en met de leeftijd van zes maanden uitsluitend borstvoeding te geven (dus zonder kunst- of bijvoeding). Ik ga pas met fruit beginnen met 6 maanden. Daarvoor krijgt Maarten alleen borstvoeding. Maar goed dat is afhankelijk of je wel of geen borstvoeding geeft. Voor meer info kan je ook kijken op www.keukenkikker.nl bij voedseladvies staat wanneer je wat kan geven. Hier vind je ook recepten en zo.

groetjes Pauline

Ik had een appel door 4 gesneden en 1 partje gekookt en dat helemaal fijn geprakt ook had ik er wat gekookt water bij gedaan.
Ik doe het alleen niet meer, ze had maar 4 likjes zeg maar gehad (echt heel weinig) en daarna de fles, maar die ging voor de helft nog geeneens leeg, en daarna ging ze heel erg huilen en doen. Volgens mij echt een beetje last van haar buikje.
Ik wacht vanaf nu zolang mogelijk denk ik. Ze vond het wel lekker, maar haar buikje niet helaas.

Groetjes,

Lilian

Hoi hoi,

Je kunt er nu al mee beginnen, kan best. Je moet gewoon proberen. Inderdaad zeggen velen dat je het beste kunt wachten totdat je kindje een half jaar is ivm allergie ontwikkleing ed. dat is een discussie die al jaren wordt gevoerd. Zelf ben ik iemand die van mening is dat je een kindje niet teveel moet beschermen...dus heb ik bij de oudste ook gewoon met 4 maanden een potje geprobeerd, en dat ging prima!

Wel zou ik niet beginnen met appel!! Is een erg wrange smaak.Begin lekker met banaan, is veel zachter van smaak en zoeter. Ennuhh...ik koop gewoon een potje ipv zelf maken.......maar goed, das ieder voor zich.

groetjes, Misja, mama van Thijmen (bijna 3) en Marten ( 7 weken)

Hi hi, ik ben wel een slechte mamma geloof ik......ik ben met 10 weken al begonnen met een fruithapje en hij vond het heerlijk!!! Hij is nu vier maanden en hapt met gemak een heel peertje op. Brullen als het op is. Cas lust er wel pap van. Het mondje gaat wijd open als ik met het lepeltje in de buurt kom. Het maakt hem ook niet uit of het uit een potje komt (is veel fijner) of zelfgemaakt. Deze week ga ik eens een groentehapje (wortelpuree) proberen. Eens kijken wat ie daar van vindt.
Hij heeft totaal geen last van krampjes of open billetjes (en hij heeft al twee tandjes). Het is erg leuk om te zien dat hij ook al een beetje hapbewegingen maakt, niet alleen maar zuigen.

Bij de AH hebben ze een heel leuk boek: Opperdepop. Allemaal receptjes voor baby;s en kinderen vanaf 4 maanden tot 4 jaar. Is echt heel leuk. Wellicht een kerst of sinterklaas ideetje?

Terug
Bovenaan