wanneer voorlezen?

Hallo,

Ik heb een dochtertje van 1 jaar en ik vroeg me af wanneer voorlezen echt leuk wordt. Ik weet niet wanneer ik daarmee kan beginnen.

wie heeft er tips?

Groetjes,
nous
 
Hoi Nous,

Gewoon mee beginnen ! Nu dus! Neem een zeer simpel boekje, van Nijntje bijv. en vertel heel kort in hele korte zinnen wat er gebeurt...lees dus niet de tekst voor, die is nu echt nog te moeilijk, Gebruik woorden die je kindje begrijpt. Wedden dat je kind het geweldig vindt !!!! En lees hetzelfde verhaaltje elke dag voor, het blijft je kind boeien.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met voorlezen. Zelf doe ik het al,vanaf het begin met mijn oudste zoontje. Hij heeft nu erg veel boeken en komt heel vaak vragen of ik een boekje met hem wil lezen. Zelfs de boekjes die ik voorlas toen hij nog geen jaar oud was, zijn nog favoriet!
Zelf lezen we ook veel en ik ben ene echte boekenfan, ik weet dus niet of dat erg veel invloed heeft, maar mijn zoontje vindt het geweldig. Hopelijk heeft mijn jongste zoontje dat straks ook.....

Veel leesplezier!

groetjes, Misja, mama van Thijmen (3jr) en Marten ( 11 weken)


 
Ja, lekker mee beginnen. Voorlezen is zo leuk. Ik zit regelmatig met mijn 2 meiden (2 en bijna 4) op de bank met een boek. Voor de kleinste heb ik veel plaatjesboeken, bijv met dieren. Ik wijs dan een dier aan, en zij maakt het geluid erbij.
's Avonds voor we naar bed gaan lezen we meestal Jip en Janneke, en de jongste zit er ook al gezellig bij.  
En het is niet alleen supergezellig, het is ook leerzaam en goed voor de spraakontwikkeling.
Veel plezier !!

groetjes Melanie
 
door voor te lezen leert je kindje een heleboel.
Ze zal nog niet meteen naar een verhaal luisteren het is nu meer plaatjes kijken en benoemen, maar het is erg goed voor de taal ontwikkeling.
Laat je kindje zelf bepalen hoe ze wil lezen, het echt voor lezen van verhalen komt later wel, dat geeft ze zelf wel aan.
 
Ik ben rond een maand of 9 begonnen met voorlezen omdat ik hoorde dat het belangrijk is om iedere avond hetzelfde ritueel aan te houden. Ik ben inderdaad begonnen met nijntje en voelboekjes. Inmiddels is mijn dochter 24 maanden en lezen we elke avond trouw een boekje voor. Ik kan me niet meer zo goed herinneren wanneer ze echt ging luisteren. In het begin had ik ook wel eens het gevoel dat ik voor niets voor zat te lezen omdat ze helemaal niet geinteresseerd was... hahahaha, maar ineens was dat over. Nu lezen we meestal boekjes van Dikkie Dik of Dora. En als het verhaaltje dan uit is, moet ze mij voorlezen en vaak herhaalt ze het hele boekje dan bijna woord voor woord. Wel belangrijk is dat je een beetje je fantasie gebruikt en stemmetjes en liedjes erbij doet.

P.S. Aanrader voor kinderen rond de 2 -> Het molletje dat wilde weten wie er op zijn kop gepoept had (ontzettend leuk!!!)
 
Terug
Bovenaan