wanneer weer werken na miskraam?

Misschien niet de plek om deze vraag te stellen maar weet me even geen raad.
In dec heb ik bij de tweede echo ( de eerste was goed en hartje klopte) te horen gekregen dat het leven was gestopt bij 9 weken. Ik heb de miskraam opgewekt met pillen maar mijn lichaam stootte het niet af. Begin Januari heb ik een curretage ondergaan. 3 dagen na de curretage ben ik accuut opgenomen en heb nog een curretage moeten ondergaan. De laatste is nu 1 1/2 week geleden. Ik heb nog bloedarmoede en voel me nog wel slap. Geestelijk komt het nu pas los. Ik heb aangegeven dat ik morgen weer kan werken ( kinderdagverblijf). Ik krijg nu van mensen om me heen te horen dat het een beetje snel is, ik ga nu twijfelen. Wie heeft hier een mening over.....???

hoi julie
ik heb ook een miskraam gehad in mei afgelopen jaar
ik had het emotioneel ook erg moeilijk maar ben toch snel weer aan het werk gegaan omdat als je thuis blijft zitten het maar blijft malen en als je je te lang laat gaan kom je misschien in een depresie terecht....je kan beter zo snel mogelijk weer je oude leventje .oppakken en het klinkt cru op dit moment en je wil het misschien ook niet horen maar positief weer bezig gaan om proberen om weer zwanger te worden
ik ben gastouder en heb ook veel kindjes over de vloer en dat moedigde mij juist aan en nu ben ik 12 weken zwanger......
liefs sandra

Hoi,
Ik heb zelf geen ervaring met een miskraam, maar ik denk dat het het belangrijkste is dat je jezelf lichamelijk weer sterk genoeg vindt om te werken! Je hebt immers best zwaar en verantwoordelijk werk!
Wat betreft je emotionele verwerking, afleiding zal gerust helpen, maar ga niet werken om er niet meer aan te hoeven denken, want je zult het toch een plek moeten geven!
Ik wens je veel sterkte!
Groetjes, J

Hallo juli,

Ik heb twee keer een miskraam en beide keren is het met pillen opgewekt. Beide keren ging dit goed. Ik ben beide keren 1 - 1 1/2 week thuisgebleven en toen weer aan het werk gegaan. Ik vond het wel fijn om het dagelijkse leven weer op te pakken, maar dat is voor iedereen natuurlijk verschillend. Als jij denkt het weer aan te kunnen om te werken, dan moet je dat gewoon doen zou ik zeggen. Vertrouw op je eigen gevoel en laat je niet beinvloeden door anderen om je tegen te houden weer te beginnen of juist het tegenovergestelde dat ze je pushen weer aan het werk te gaan!

Houdt moed voor de toekomst. Een miskraam kan er behoorlijk inhakken, maar heb vertrouwen in de toekomst! Ik ben inmiddels bijn 38 weken zwanger van onze eerste en alles is deze keer goed gegaan. Een onbezorgde zwangerschap zul je (zeker in het begin) niet meer hebben, maar bij mij kwam op een gegeven moment toch het moment van genieten wel weer hoor.

Succes met de verwerking van alles en natuurlijk met een eventuele volgende zwangerschap.

Groeten,
Karin

Hoi juli,

Ik heb vorige week dinsdag ook te horen gekregen dat ons kindje met 9 weken niet meer leefde. Donderdags heb ik vaginale pilletjes gekregen, en 's avonds heb ik een miskraam gehad. Toen dacht ik echt de wereld vergaat, en ik kom hier nooit meer overheen. Helemaal omdat wij al bijna twee jaar bezig waren, waarvan al een half jaar in het ziekenhuis. Maar nu een week later gaat het wel weer. We "wennen"aan het idee, en we willen de draad weer oppakken. Ik begin morgen weer met werken, en ben dan anderhalve week thuis geweest. Ik vind het fijn om weer te beginnen, om weer wat anders om handen te hebben. Mijn man en ik zijn die anderhalve week wel samen thuis geweest, en hebben er heel veel over gepraat, en om gehuild, dat vond ik wel erg fijn. Maar hoe erg het ook is we moeten toch weer verder.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte!! Sasja

Luister gewoon naar je lichaam. Volg je eigen gevoel.

Ik heb 3 vroege miskramen gehad (waarvan 1 keer een curretage) en ben bij de natuurlijke afstotingen na het verliezen van de vrucht, na twee a drie dagen weer gaan werken.
Bij de curretage ben ik twee weken thuis geweest.Na een week ging ik toen de wc verven (tja ik verveelde me) en begon toen weer hevig te vloeien, terwijl het voor het verven eigenlijk bijna over was.
Ik heb toen het ziekenhuis gebeld en die gaven ook aan dat je lichaam daarmee aangeeft dat je nog rust nodig hebt.

In 2006 ben ik bevallen na 17 weken (opgewekt met nalador) en ben toen 2,5 week na de bevalling weer gaan werken en dat is toen goed gegaan.

Zoals ik aan het begin al zei, volg je eigen lichaam en luister goed naar de signalen die het afgeeft als het niet goed gaat.
Als het fysiek wel goed gaat, kan ik je alleen maar aanraden om de draad zo snel mogelijk weer op te pakken, omdat je van thuiszitten niet gelukkiger wordt en het de situatie ook niet veranderd. Afleiding en bezig zijn is dan juist heel prettig, althans dat vond ik....

Veel sterkte!!

gr mama van MD en JA

PS   als hart onder de riem: ik heb uiteindelijk twee gezonde kinderen gekregen!!! Laat dat in ieder geval een opsteker zijn!!!

Hallo,

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen, wanneer jij er lichamenlijk en geestelijk weer aan toe bent en dat voel je zelf het beste.

Ik heb eerst een dochter gekregen en verloren bij 21wk+5dgn zwangerschap en daar ben ik 4 mnd van thuis geweest, daarna een miskraam bij 6 weken en die begon op vrijdag en maandags ben ik gewoon weer aan het werk gegaan...

Toch heeft alles met elkaar, met een geboorte van een meisje van me broer en het nog niet opnieuw zwanger zijn ervoor gezorgt dat ik 5 mnd erna weer in de ziekte wet kwam, bij een psycholoog en nu weer 22wk+3dgn zwanger ben en nog steeds in de ziektewet zit....

Iedereen zit anders in elkaar....

Terug
Bovenaan