wanneer weer werken na miskraam

Hoi allemaal

Ik heb misschien niet zo'n geweldige vraag maar goed. Wat is een goed moment om weer te gaan werken na een miskraam?
Vandaag was mijn eerste werkdag na mijn vakantie en ruim 2 weken na mijn miskraam en ik voel me zwaar waardeloos op dit moment. Mijn hoofd wil geheel niet aan werk denken en mijn lichaam werkt tegen. Ik heb een zeurende buikpijn en voel me blehhhhh. Ik heb voordat ik naar huis ging aan onze hr medewerkster gevraagd hoe ik contact kan opnemen met onze arbo dienst. Deze ga ik morgen bellen

Ik merk dat ik erg emotioneel ben en het werk kan me eigenlijk gestolen worden. Heeft een van jullie dit ook gehad?
Ik voel me zo'n zeur op het ogenblik

Lydia

Hoi Lydia,

Als eerste: je bent natuurlijk geen zeur!! Onderschat een miskraam niet hoor! Dat is gewoon hartstikke heftig, zowel voor je lichaam als  emotioneel. Ik denk dat je  voor jezelf moet proberen te bekijken wat goed voor jou is. Ik ben na de curettage echt een paar weken thuis geweest. Ik had dat heel erg nodig om alles te verwerken en was niet in staat om te werken (daar komt ook bij dat ik op een kinderdagverblijf werk, lekker confronterend!!). Waarschijnlijk is dat voor iedereen verschillend en vinden sommige mensen het juist fijn om wel aan het werk te gaan. Probeer goed naar jezelf te luisteren, wat niet gaat dat gaat niet. Het gaat erom dat jij alles kunt gaan verwerken en je verdriet een plekje gaat geven en misschien heb je daar even wat tijd voor nodig.
Veel sterkte meid!!

Liefs Landi

Bij mijn laatst miskraam (18 weken), wilde ik weer gaan werken maar
mocht niet van de bedrijfsarts. Uiteindelijk afgesproken dat ik op
therapeutische basis weer zou beginnen. Is me redelijk goed bevallen.

Na mijn eerste miskraam (13 weken) heb ik niet eens overwogen thuis te
blijven. (Heb één dag in het ziekenhuis gelegen vanwege heftig
bloedverlies, de volgende dag ging ik weer aan het werk) Heb er gewoon
niet bij stilgestaan dat een miskraam een rede was om thuis te blijven.

Bij mijn tweede miskraam (8 weken) had ik andere dingen aan mijn hoofd
waar ik mee bezig was, waar ik emotioneel al een flinke opdonder van
had.

Ik denk gewoon dat het voor iedereen anders is, ik kan er helemaal niet
tegen om thuis op de bank te zitten, doet me emotioneel meer kwaad dan
goed.

Ik vind het goed dat je met de arbodienst gaat praten, zij kunnen je zeker weer op weg helpen.

Miep

Hee meis,

Je moet je gevoel volgen, als je nog niet in staat bent tot werken gewoon niet doen. Ik heb 2 miskramen gehad. De eerste keer curettage op dinsdag en ben ik maandags daarop weer begonnen. De tweede keer was emotioneel veel zwaarder, vrijdags curettage en de week daarna helemaal thuis gebleven. Ik vond de eerste werkdag best moeilijk maar ja vond de afleiding toch ook wel lekker
Het is heel moeilijk er is geen gebruiksaanwijzing voor, het is voor iedere persoon ook anders. Volg je gevoel en sterkte met alles.
LIefs van mij.

hoi hoi,

Ik denk dat dat helemaal aan jezelf ligt!! En dan bedoel aan hoe je je voelt. Zo lang je zelf het idee hebt dat je het niet aan kan, vooral niet doen!! Ik weet dat ik het erg lekker vond om te werken, omdat mijn hoofd dan op andere dingen kwam. Ik ben nadat ik er achter kwam dat het vruchtje dood was, ook gewoon door blijven werken tot ik het idee had dat het los zou laten. Daarna ben ik 2 weken thuis geweest, waarin ik de miskraam en de curatage heb gehad. Maar mijn collega's vonden allemaal dat ik wel erg snel aan het werk was. Ik kan gewoon niet goed alleen thuis zitten, en zo voelde ik me niet nuteloos.

Dus doe lekker waar jij je goed bij voelt!! En bespreek dat met je baas, die zal misschien ook wel voorstellen om gewoon niet hele dagen te werken ofzo!!

groetjes

Goedenmorgen allen

Bedankt voor de lieve reacties. Aangezien in me brak voelde en niet heb kunnen slapen, ben ik vanochtend bij de dokter geweest. Ik had zo'n verveldende zeurende buikpijn en was misselijk (kan de hale dag wel op de wc hangen)
De dokter was erg lief en na een onderzoek aan mijn buik (au.... hij drukte er op) was het antwoord, je hebt een spatische dikke darm, dit is niet psychisch en je kan er erg beroerd van zijn. In mijn geval komt het door een verstoorde hormoonhuishouding en met medicijnen is dit (rare zeurende buik)  in een paar dagen over. blabla gezond eten en dan de standaard teksten over gezond eten. En erbij "doe eens rustig aan, je rent en vliegt en vergeet jezelf weer eens"
Daarna Arbo gebeld, alles uitgelegd en deze dame vertelde me in iedergeval vandaag en morgen gas terug te nemen. En morgen in overleg te gaan met onze arbo arts.

Ik ga denk vandaag buiten hangen, dicht bij de wc en doe het rustig aan. Het wordt fantastisch weer hoorde ik

Liefs

Lydia

Hoi,

Ja het is niet leuk en je hoofd staat er ook niet naar werken.
Na mijn eerste miskraam met 18 weken heb ik 3 maanden niet gewerkt ik kwam in een zwart gat terecht en elke dag werd het moeilijker om daaruit te komen.

Daarom ben ik met mijn 2de miskraam met 8 weken gewoon door blijven werken, ze hadden niet veel aan mij maar ben nu niet in een gat terecht gekomen. Het is  niet leuk  maar t leven gaat door en mijn dochter heeft me ook nodig, ik kan moeilijk in mijn bed blijven liggen en tegen mijn dochter zeggen dat mamma ziek is. Mamma's kunnen niet ziek worden.

heel veel sterkte

Hoi Lydia,

Heb een mk gehad na 9wkn en had totaal geen energie om te werken en dan ook nog de emotie die los kwamen. Nee werken daar dacht ik niet aan. Gelukkig was mijn manager heel sschappelijk en kreeg alle tijd die ik nodig had. ben in totaal 6wkn thuis geweest en daarna weer lanzaam begonnen want werk in de zorg dus al die clienten vroegen hoe het ging en dat was best moeilijk.
Dus neem de tijd en zorg er voor dat je zelf weer goed voel.

groetjes astrid

Terug
Bovenaan