wanneer zelf eten?

A

Anoniem

Guest
Vraagje wanneer laat je je kindje zelf eten? En dan bedoel ik het warme eten en de pap van een lepeltje. Nu voer ik dit nog aan Thijs. Zijn broodje en fles melk eet en drinkt hij wel zelf.

Jama mv Thijs

Dat is volgens mij niet leeftijdsgebonden. Dean drinkt alleen zelf uit z'n beker en dan ook alleen als hij ligt, verder doet helemaal niets zelf en wordt het liefst gevoerd.

Hihi, daar heb je dus niks aan.

groetjes,
Nelly.

Marissa is nu 13 maanden en eet ooknog niet zelf. Wel kan ze zelf uit haar rietjesbeker drinken. Gisterenavond toevallig eens zelf laten proberen spercieboontjes te eten, maar ze pakt ze op en knijpt ze fijn en gaat op haar bord slaan. Geen succes dus nog. Wij vroegen ons ook al af hoe sommige moeders dat hun kindjes leren. Las hier ook al dat kindjes volgens de rapley methode eten. Nou bij Marissa lukt dat echt nog niet. Ze eet wel goed, maar wel gevoerd.

Wieteke eet eigenlijk alles zelf. We zijn met zes maanden direct met de rapley methode begonnen. Ze krijgt hele stukken aardappel/ groente voor zich en eet dit met smaak op. In het begin viel er natuurlijk wel het een en ander op de grond, maar nu gooit ze het pas op de grond als ze genoeg heeft (zo maakt zij duidelijk dat ze niet meer wil).
Brood kan ze ook zelf eten, maar momenteel is het vorkje zo interessant dat ze soms vergeet om de stukjes brood te pakken en die geef ik dan nog wel eens aan haar.
Verder drinkt ze zelf haar drinken uit haar beker als ik die voor haar neer zet.

Dus volgens mij is het niet leeftijdgebonden wanneer kinderen zelf kunnen eten. Het is meer een kwestie wat je ze aanbied en wat ze gewend zijn.
Succes ermee en het is wel echt een aanrader om ze zelf te laten eten. Het is echt genieten als ze zit te eten.

Groetjes,
Geeske & Wieteke.

Yoëll eet zn brood zelf, met zn handen. Met zn vork begint hij nu te snappen, alleen duwt hij vaak zn vork niet hard genoeg aan en duurt het te lang, dus dan maar met zn vingers. Als we 's avonds eten krijgt hij een lepeltje, waarmee hij mag aanklooien en ons na mag doen en wij geven hem dan eten met een ander lepeltje. Zo ook met de vla.
Hij drinkt zelf uit zn tuitbeker en rietjesbeker en ook uit een gewone beker kan hij prima drinken, alleen na een paar slokken stopt hij zn vingers in de beker.
Zodra ik hem help uit een gewone beker te drinken is het meer morsen dan dat hij het zelf doet.

Pauline

Liselotte eet heel veel zelf, gewoon zodra ze wat in haar handjes kon pakken proberen. Het was vaak een knoeiboeltje, maar binnen een maand ging dat een stuk beter. Ik geef haar nu heel vaak eten waar ze zich zelf mee kan redden, ander eten is vaak een combinatie van zelf eten met de tien geboden en een beetje voeren. Ze begint nu ook zelf interesse te krijgen om het lepeltje te gebruiken, dus dat gaan we nu ook proberen (met een bak yoghurt, ik heb van de oudste zo nog hele leuke filmopnamen)

Groetjes,
Tamara

Tijs kan een aantal dingen wel zelf eten. Maar brood krijgt hij bijvoorbeeld stukje voor stukje binnen handbereik. Anders probeert ie de hele boterham in een keer in zijn mond te proppen met als gevolg dat ie het niet wegkrijgt en bijna gaat zitten stikken. Maar hij is qua zelf eten en drinken ook wel lui uitgepakt. HIj vindt het wel fijn om gevoerd te worden. Sinds kort houdt hij wel zelf zijn fles vast en drinkt hij zelf uit de tuitbeker. Dus het begin is er en de rest komt vanzelf. Ik ken immers niemand die niet heeft leren zelf te eten....

Groetjes,
mv Tijs

Terug
Bovenaan