Wanneer zwanger worden van de tweede langer duurt - Lotgenoten

Hoi allemaal!

Het afgelopen jaar ben ik niet actief geweest op dit forum, maar sinds een tijdje lees ik weer mee. En nu vond ik het tijd om zelf een topic aan te maken. In de hoop dat er meer dames zijn in hetzelfde schuitje die het fijn vinden om ervaringen uit te wisselen. Wellicht een app groepje te starten. In mijn omgeving zijn er genoeg mensen om mijn hart bij te luchten, maar niemand die in een vergelijkbare situatie zit. En het lijkt me zo fijn om juist met meiden te praten die hetzelfde meemaken.

Mijn verhaal; ik ben 35 en heb een zoon uit maart ‘19. Mijn zwangerschap van hem kwam ongepland, maar bleek zeer gewenst. Rond zijn tweede verjaardag besloten we voor een tweede te gaan proberen. Heel naïef gingen we ervan uit dat het niet lang zou duren voordat het raak zou zijn. Ondertussen zitten we in ronde 18, zonder zwangerschap. De afgelopen maanden hebben we onderzoeken in het ziekenhuis gehad, maar alles ziet er op papier hartstikke goed uit bij ons beide. Mijn ‘scores’ zijn hartstikke hoog voor een 35 jarige. Daarnaast zijn en leven we relatief gezond. De komende 6 maanden mogen/moeten we nog thuis verder proberen. Daarna kunnen we verder met IUI als we willen. Ondertussen vliegen de zwangerschapsaankondigingen ons om de oren. Ik denk dat we de 20 al wel gepasseerd zijn het afgelopen jaar. Collega’s, buurvrouwen, vriendinnen. Momenteel zijn 3 van mijn goede vriendinnen zwanger, letterlijk allemaal in de eerste maand raak. Het eerste kindje van een van hen was nog niet eens geboren toen wij al bezig waren en nu is ze zwanger van de tweede.
Ik vind het steeds lastiger worden om geconfronteerd te worden met die zwangerschappen, om hoop te houden dat het bij ons ook goed gaat komen. Om elke maand weer om te gaan met de wachtweken. Hartstikke fijn natuurlijk dat er bij ons niets medisch aan de hand is, maar tegelijkertijd geeft dat me ook geen handvatten om mee te werken. Het enige wat ik kan doen is afwachten.

Benieuwd of er dames zijn die mee willen praten!

Ik heb in het zelfde schuitje gezeten, alleen waren wij 10 jaar jonger (verder niet heel relevant). Wat ik mis is hoe oud jouw partner is en hoe de resultaten van het onderzoek maar zijn sperma waren.

Mijn man is 39. En de uitslagen van zijn onderzoek ook goed. Percentage goed bewegende cellen iets van 20%. Wat lager dan je idealiter zou willen zien, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de totale hoeveelheid aanwezige cellen. 

Ik zou proberen aan te dringen om eerder met een behandeling te starten. Nog eens een half jaar zelf proberen vind ik zelf niet echt een netjes advies aangezien jullie al 18 maanden proberen :(

Blijkbaar is dit standaard procedure bij koppels waarbij geen medische oorzaak van het uitblijven van een zwangerschap wordt gevonden en die al een kind hebben. Statistisch gezien is in onze situatie de kans op een natuurlijke zwangerschap in de komende 6 maanden ongeveer even groot als wanneer we over zouden gaan op IUI. En dan heeft de natuurlijke wijze de voorkeur. Al heb ik er soms een beetje een hard hoofd in ?

Hi herkenbaar.. lastig hè?? Onze zoon is uit dec '19. Zitten in ronde 13.. heb wel t idee dat we misschien de frequentie nog kunnen opschroeven rond de vruchtbare dagen. Nog geen ovulatie testen gebruikt ook. Heb ze nu wel in huis gehaald. Wanneer was je naar de huisarts gegaan? Onze eerste duurde 7 rondes. 

Hoi Loethe,
Ronde 13, dat is ook niet mis... Vervelend dat jullie niet al een positieve test in handen hebben gehad na al die tijd! Wij zijn na 10 rondes naar de huisarts gegaan. Het contrast tussen gelijk zwanger na 1x niet goed opletten en 10 rondes voelde zo groot. En omdat ik 35 ben, wilde ik niet het risico lopen dat onze tijd op aan het raken was. Ik heb toen een chlamydia antistoffen test gehad en mijn man spermaonderzoek. Daar kwam dus niks uit, protocol van de huisarts is dan om nog aan te kijken tot je 1,5 jaar bezig bent. Maar we hebben toch eerder, in ronde 15, om een doorverwijzing gevraagd. Want alleen zo'n chlamydia test zegt zo weinig over de toestand van de vrouw. Eigenlijk met het idee dat het ziekenhuis ook nog wel een wachtlijst zou hebben. Maar dat bleek niet zo, toen we belden konden we een week later al terecht. 

Snap het helemaal dat t als een groot contrast voelt! Mijn vriend is super relaxed er over en wil nog niet verder. Hij zegt gewoon dat we vaker moeten seksen haha. Ik wat minder relaxed. Voel soms (lees: bij aankondigingen van vriendinnen dat zij zwanger zijn) ook een soort jaloezie (waar ik me dan weer schuldig over voel). Soms kan ik ook wel het voordeel zien (vond zwanger zijn niet t einde van de wereld en nog veel leuke dingen op de planning deze zomer die ik toch leuker vindt niet-zwanger). Dus misschien nog even 3 rondes aankijken en dan na de zomer naar de huisarts. Maar goed wordt ook ouder, ben ook al 34. 

Terug
Bovenaan