Wanneer zwemles?

Bij het zwembad is plaats voor mijn dochters als ze 5 jaar zijn.
Ik vraag me af of dit niet te vroeg is en ze er misschien beter nog een jaartje mee kunnen wachten. Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes,
Marianne
 
Hoi Marianne,

Mijn dochter was 4 jaar en 8 maanden toen ze begon. Nou is ze vrij lang voor haar leeftijd en best wel sterk.
Daar ligt het namelijk vooral aan. Is je kind sterk genoeg om zichzelf daadwerkelijk te redden in het water of heeft het simpelweg de kracht nog niet om dat te kunnen.
Sommige kunnen dit met 4 en anderen zijn er pas aan toe als ze 6 of 7 zijn. Kijk naar je kind, dit kan je alleen zelf
 
Hoi Marianne

Het is net wanneer jij denkt dat je kindje er klaar voor is!Mijn zoontje is met  5 1/2jr begonnen en gaat nu voor zijn c diploma op en is nu 6 1/2 jr.Hij was al watermak en vindt het zwemmen ook erg leuk.Als jou kindje het erg leuk vindt om te zwemmen dan kun je misschien een proefles doen (als dit mogelijk is,bij ons doen ze dat wel)en kun je kijken en even vragen hoe zij vinden dat ze het doet.De meeste zwemscholen adviseren ook pas met 5/6 jr te beginnen.Als kinderen  nog niet watermak zijn dan kun je zelf daar mee beginnen scheelt je weer een aantal weken.Meestal doen ze over het eerste diploma gemiddeld 1 1/2 jr en b&c volgen meestal vrij snel erachteraan.Maar elk kind doet het op zijn eigen tempo,dus je hebt snelle en kinderen die er twee  jaar over doen,maak je daar niet te druk over en kijk hoe je eigen kind het vind en of het er van geniet dat is veel belangrijker dan komen die diploma's vanzelf.

Succes Angelique    
 
Hoi Marianne,

Het is net wat de andere meiden zeggen, als je kindje eraan toe is en jij ook dan lekker naar zwemles. Ze mogen al vanaf 4 jaar voor de A diploma. Mijn zoontje zit nu al op zwemles, hij is nu 3 jaar en 8 maand. Het is nu meer watergewenning maar hij gaat nu al voor zijn puppy 3 diploma en hierna volgt eigenlijk het A diploma. Dus hij gaat straks al lekker naar de eerste groep en dan zien we wel wanneer hij A gaat halen. Tegenwoordig kunnen de kindjes al vroeg watermak worden en dan gaat het in principe heel snel en makkelijk om voor de A diploma's te mogen afzwemmen.

Groetjes Jolanda
 
5 jaar is een prima leeftijd om met zwemlessen te beginnen hoor, maar besef wel dat je daarna ook echt af en toe moet zwemmen met je kind. Heb hele schrijnende gevallen gezien van kinderen die eigenlijk na een half jaar niet gezwommen te hebben, niet meer fatsoenlijk konden zwemmen, tja en dat is zonde als je al die tijd aan de kant heb gezeten.

Enne probeer ook echt door te gaan tot en met c, je ziet het verschil kinderen die alleen a en b hebben ofkinderen met ook nog c. En helemala mooi, ze een jaartje door laten zwemmen bij een zwemclub, dan hebben ze echt een gwel;dige basi.

Mara voor nu, ga lekker beginnen met kleuterzwemmen / of zwemles voor A, dit afhankelijk van hoe ze het aanpakken bij jullie in het zwembad.

Miep

 
ons mannetje was net 4 jaar toen hij zijn eerste zwemles had. Daarvoor bijna nooit gezwommen en nu is hij net 5 en mag over een 2 week voor zijn b diploma. C doen we er achter aan en dan heeft hij binnen anderhalf jaar zijn ABC gehaald.

het ligt ook aan het kindje wat ze wel en niet kunnen.
Ons mannetje is kwa gewicht precies op de lijn en kwa lengte ook precies op de lijn.
kijk ik naar vriendjes van hem die kleiner zijn en tenger, Dan zie ik dat die er toch iets meer moeiete mee hebben.
 
Hallo,


ik heb mijn dochter al op zwemles gedaan toen ze 2,5 was...ze is nu 4 en heeft haar A diploma al...als het meezit kan ze in maart op voor de B diploma. Ik vind het zooo belangerijk dat ze snel kunnen zwemmen, maar dat is ieder voor zich natuurlijk


Succes iig!!!

Gr Valerie
 
Terug
Bovenaan