wanner huisarts, wanneer verloskundige

Hallo allemaal,

Even nog een vraagje van mij, ik lees heel veel dat iedereen naar de huisarts gaat als je weet wanneer je zwanger bent. Ikzelf heb de huisarts wel gebeld maar ik kreeg gelijk een tel.nummer van de verloskundige en daar kan ik pas over 6 weken terecht. Wat kan een huisarts doen in het begin? Is het verstandig als ik nog een afspraak maak binnenkort??

groetjes Lotte
 
Hoi Lotte

gefeliciteerd met je zwangerschap. nee je hoeft niet naar je huisarts. Sommige mensen worden door de zwangerschap heen begeleid door het ziekenhuis een ander weer door de verloskundige en als die niet in de buurt is doet de huisarts het. Jij komt gewoon onder begeleiding van de verloskundige, je hebt een tel nummer gekregen en ind kan je dan pas na ong 6 weken terecht. Ik dacht dat de eerste afspraak rond 12 weken is zwangerscahp is.

De huisarts kan niks voor je doen, je zal echt moeten wachten op de afspraak bij je verloskundige, maak die al wel alvast hoor, maar kijk niet raar op als je pas een afspraak heb bij 12 weken zwangerschap! dat is gewoonn zo

succes liefs een bijna moeder
 
Sommige huisartsen maken standaard een afspraak als iemand belt dat zij zwanger is, om wat voorlichting te geven en vragen te beantwoorden en zo. Het wisselt een beetje per praktijk.
Medisch gezien is er volgens mij geen enkele reden om in het begin van de zwangerschap naar de huisarts te gaan, maar als je vragen hebt of klachten, dan zou ik wel even een afspraak maken.

Groeten,

N.
 
Ik heb ook gewoon naar de HA gebeld, toen ik net zwanger was, maar meer zo van 'willen jullie dat in mijn medisch dossier zetten, ik laat m'n zwangerschap verder begeleiden door een verloskundige'.
Onze HA is zo'n huisarts die ook veel zwangere vrouwen begeleidt en thuisbevallingen doet (niet elke huisarts doet dat hoor) en onze HA was ook erg gepikeerd, want 'zo werken wij hier niet' .. maar onze HA is ook een verhaal apart, heeft zelfs mijn man later nog opgebeld om ons van gedachten te laten veranderen etc., maar je bent in NL vrij om naar een verloskundige te gaan.
Mijn verloskundige wilde toevallig van tevoren gezellig kennis maken, dus toen ik 6wk was, ben ik samen met mijn man een keer langsgeweest, kreeg ik gelijk een doorverwijsformulier voor bloed prikken (standaard) en een echo te maken in het ziekenhuis rond m'n 10e week en er werden vragen gesteld voor mijn dossier bij haar.
Wat de rest ook al zegt, de eerste echte controle afspraak bij een VK is altijd pas rond je 12e week, dat was bij ons dus ook.
 
Terug
Bovenaan