Wannneer bel je de verloskundige?

Wanneer bel je de verloskundige? Op het briefje staat: bij 2 uur weeen en met regelmaat....maar vaak hoor ik dat mensen ook wat eerder bellen zodat ze nog wat voor je kunnen betekenen in de vormen van strippen oid.

Wie heeft deze ervaring? Ik denk dan: straks is het midden in de nacht dus ik bel maar niet, maar ja, volgens mij krijgen ze er voor betaald!

Hoi hoi,
volgens mij moet je overdag bellen als je vliezen gebroken zijn en/of als je weeën hebt om de 7 minuten en tenminste een uur. Dat heb ik gehoord. 's Nachts hoef je in principe niet te bellen als je vliezen gebroken zijn maar wel bij die weeën.
Maar waarom vraag je het niet even bij je vk? Dan weet je zeker hoe bij hen de procedure is.

Groetjes Macka

Hallo!

op de site van mijn verloskundigen staat het volgende:

Bel ons indien je krachtige weeën elke 4 tot 5 minuten, gedurende minimaal een uur, die minstens een minuut duren.
Bel als je vruchtwater verliest:

Overdag bel je altijd gelijk even.
’s Nachts bel je direct wanneer het vruchtwater groen of bruin is, of als het hoofdje niet goed is ingedaald. Als het vruchtwater helder is en het hoofdje is goed ingedaald, dan mag je wachten met bellen tot de volgende ochtend. Probeer altijd wat vruchtwater op te vangen in een potje of een kraamverband.

Bel bij helderrood bloedverlies.
Bel bij minder of geen leven voelen.
Bel bij ongerustheid of als je het even niet meer weet.
Veel groetjes maaike

met weeën is het meestal een uur weeën om de 5 minuten.
Als de vliezen breken overdag altijd bellen en s nachts alleen als kindje heeft gepoept in het vruchtwater!

natuurlijk altijd bellen als je je zorgen maakt o.i.d.

Ik loop nu in t ziekenhuis en moet bellen als ik een half uur om de 3 minuten weeen heb!

Verschilt volgens mij ook per VK en het zal ook wel afhankelijk van of het je eerste kind is of een volgende en hoe dan je eerdere bevalling(en) verliep(en).

Ik moet nu bellen als mijn vliezen breken omdat het kindje nog niet ingedaald is. Tenminste dat zegt de ene VK, de andere denkt dat het wel ingedaald is, dus ik bel maar voor de zekerheid. Of als ik weeën krijg, ook gelijk bellen want ik ben de vorige 3 keer erg snel bevallen.

Ik snap overigens niet zo goed wat je bedoelt met  -eerder bellen ivm strippen oid-? Als je al weeën hebt kunnen ze je niet meer strippen hoor.

Het kan er ook aan liggen of je verloskundige een groot gebied heeft om te werken.
Bij ons staat dit op de site:

Ongeacht of je thuis gaat bevallen of in het
ziekenhuis, in het Geboortecentrum hebben wij de volgende richtlijnen
over wanneer het tijd is om de verloskundige in te schakelen. Als de vliezen breken:En het vruchtwater is groen, dan moet je altijd direct bellen. En het hoofdje is niet ingedaald, blijf dan op bed liggen. En
het vruchtwater is helder en er zijn nog geen hevige weeën om de 5
minuten, dan hoef je ons ’s nachts niet te bellen. Je kunt de volgende
ochtend vanaf 9.00 uur contact met ons opnemen. Probeer wat vruchtwater
op te vangen in een glas. Als je bloedverlies hebt:Maar
slechts in een zeer kleine hoeveelheid (vergelijkbaar met een
menstruatie), eventueel in combinatie met wat slijm, hoef je ons niet
te bellen. In een ruime hoeveelheid, en het bloed is helder, neem dan direct contact met ons op. Als je weeën hebt:Bij
je eerste bevalling, die twee uur lang om de 3 minuten terugkeren, en
die je gedurende een minuut flink moet wegzuchten, bel ons dan. Bij alle volgende bevallingen, die een minuut duren, en een uur lang om de 5 minuten komen, bel ons dan. Bel ons altijd:Als je een van de bovengenoemde verschijnselen hebt vóór de 37 weken zwangerschap. Bij ongerustheid of als je ons nodig hebt.
Nu ga ik in het ziekenhuis bevallen en daar staat het volgende;

Bevallen op medische indicatie onder begeleiding van de gynaecoloog.

Wanneer neemt u contact op met de verloskamers?
 Bij een van de volgende verschijnselen, neemt u contact op met de verloskamer:

helderrood bloedverlies regelmatige weeën harde buiken minder leven voelen vruchtwaterverlies, of verdenking daarvan andere lichamelijke klachten of ongerustheid
Daar staat dus niets over tijdsduur van de wee en hoelang er tussen elke wee zit. Gelukkig weet ik van mijn dochtertje nog hoe het een beetje ging, dus ik hou de richtlijn van de verloskundige aan.

groetjes Mariska

Hoi,

Ik zie dat ieder VK centrum weer iets andere richtlijnen geeft. Ik zou ze gewoon bellen als je denkt dat het nodig is of wanneer je je ongerust maakt. Want dat laatste is zeker niet goed voor je.

De richtlijnen die bij mijn VK gelden komen in grotendeels overeen met die hier al genoemd zijn. Maar het is ook erg afhankelijk van je voorgeschiedenis. In principe hoef je pas te bellen na 1 uur flinke weeën van minimaal een minuut, maar omdat mijn vorige bevalllingen zo snel gingen (resp. 3 en 2,5 uur) moet ik bij de eerst goede wee meteen bellen.

Kortom, ik zou het nog even navragen aan je VK, wat voor jou het beste is.

Succes met de bevalling in elk geval!

X Roosmarijn

Terug
Bovenaan