Het kan er ook aan liggen of je verloskundige een groot gebied heeft om te werken.
Bij ons staat dit op de site:
Ongeacht of je thuis gaat bevallen of in het
ziekenhuis, in het Geboortecentrum hebben wij de volgende richtlijnen
over wanneer het tijd is om de verloskundige in te schakelen. Als de vliezen breken:En het vruchtwater is groen, dan moet je altijd direct bellen. En het hoofdje is niet ingedaald, blijf dan op bed liggen. En
het vruchtwater is helder en er zijn nog geen hevige weeën om de 5
minuten, dan hoef je ons ’s nachts niet te bellen. Je kunt de volgende
ochtend vanaf 9.00 uur contact met ons opnemen. Probeer wat vruchtwater
op te vangen in een glas. Als je bloedverlies hebt:Maar
slechts in een zeer kleine hoeveelheid (vergelijkbaar met een
menstruatie), eventueel in combinatie met wat slijm, hoef je ons niet
te bellen. In een ruime hoeveelheid, en het bloed is helder, neem dan direct contact met ons op. Als je weeën hebt:Bij
je eerste bevalling, die twee uur lang om de 3 minuten terugkeren, en
die je gedurende een minuut flink moet wegzuchten, bel ons dan. Bij alle volgende bevallingen, die een minuut duren, en een uur lang om de 5 minuten komen, bel ons dan. Bel ons altijd:Als je een van de bovengenoemde verschijnselen hebt vóór de 37 weken zwangerschap. Bij ongerustheid of als je ons nodig hebt.
Nu ga ik in het ziekenhuis bevallen en daar staat het volgende;
Bevallen op medische indicatie onder begeleiding van de gynaecoloog.
Wanneer neemt u contact op met de verloskamers?
Bij een van de volgende verschijnselen, neemt u contact op met de verloskamer:
helderrood bloedverlies regelmatige weeën harde buiken minder leven voelen vruchtwaterverlies, of verdenking daarvan andere lichamelijke klachten of ongerustheid
Daar staat dus niets over tijdsduur van de wee en hoelang er tussen elke wee zit. Gelukkig weet ik van mijn dochtertje nog hoe het een beetje ging, dus ik hou de richtlijn van de verloskundige aan.
groetjes Mariska