Warm bad

Ik ben nu 11 weken zwanger van mijn 1e kindje.

Normaal gesproken vind ik het heerlijk om in de winter een warm bad te nemen.

Nu heb ik dat sinds ik zwanger ben nog niet gedaan omdat ik niet weet of die warmte wel goed is voor het kindje.

Gaan jullie gewoon in bad of toch ook maar niet?

Ik heb ergens gelezen dat in de eerste weken/maanden een warm bad mogelijk niet goed is evenals een sauna. Aangezien het niet bekend is wat de sterke temperatuurswissel voor een invloed heeft op het kindje. Ik doe het persoonlijk dus maar niet, tenminste niet superwarm!
Gewoon normale temperatuur, en strakjes gewoon wat warmer!

Groetjes Sas

Hoi, ik had ook gelezen dat een sauna in het begin (1e trimester) niet goed was, maar mijn verloskundige vond het geen probleem. Ik heb de vorige keer toch wel gewacht met de sauna tot na de 13 weken. Voor wat betreft een bad: een gewoon bad is toch over het algemeen niet veel warmer dan je eigen lichaamstemperatuur? Ik kan me niet voorstellen dat dat kwaad kan. Ik zit een paar keer per week lekker met mijn oudste dochter en baby in wording in bad. Goed om te ontspannen, en dat is toch ook belangrijk?

Groetjes, Falcon

hoi,
het klopt dat je eigenlijk in je hele zwangerschap beter niet in de sauna kunt gaan. en heel warm bad zou ik ook niet doen maar je kunt wel gewoon in bad gaan hoor! dan doe je gewoon iets minder warm water erin. en kun je toch nog van je warme bad genieten!

Groetjes, Christien

Als je gewend ben aan de warme tempraturen zoals sauna is het geen probleem om het in je zwangerschap ook te doen. Ben je het niet gewend en ging je voorheen ook nooit, dan nu ook niet doen. Je bloedvaten gaan dan te ver open staan en je lichaam schrikt dan erg.

Nou ik heb het dan toch maar even opgezocht wat ik bedoel want de sauna is (let wel in de eerste 3 maanden) zeker wél een probleem;

De eerste 3 maanden
.In de sauna kan je lichaamstemperatuur enkele graden stijgen. Dit hangt af van de temperatuur in de sauna en de tijd dat je binnenblijft. Maar ook per persoon is het verschillend in hoeverre de lichaamstemperatuur stijgt. Een verhoogde lichaamstemperatuur vroeg in de zwangerschap geeft een iets grotere kans op een aangeboren afwijking van de baby. Oververhitting van de buik kan bovendien leiden tot een miskraam. Nederlandse Sauna Vereniging (NSV): “Er zijn geen gevallen bekend van zwangere vrouwen waarbij het mis is gegaan door de sauna. Toch adviseren wij geen risico te nemen en de eerste kritieke drie maanden de sauna niet te bezoeken.” Ook artsen adviseren de eerste veertien weken de sauna te mijden..
...10 minuten
.Na die veertien weken kun je als regelmatige saunabezoeker gebruikmaken van de sauna, maar blijf niet te lang binnen en ga ook niet in het heetste gedeelte zitten. Blijf maximaal 10 minuten in het ‘zweethok’. Op die manier stijgt je temperatuur niet meer dan een graad. Als je lichaamstemperatuur te veel stijgt, ontstaat een soort kunstmatige koorts en dat kan gevaarlijk zijn voor je ongeboren kindje.

Ook door een warm bad of de zonnebank kan je lichaamstemperatuur stijgen. Als je bijvoorbeeld een bad van 40 graden neemt, creëer je al een soort kunstmatige koorts. Wil je in bad? Check dan de temperatuur met een badthermometer. Het betreden van een infraroodsauna wordt absoluut afgeraden als je in verwachting bent.

Er was nog meer info hierover, je kunt dit vinden door in het zoekbalkje "sauna" te tikken en het eerste onderwerp aan te klikken.

Terug
Bovenaan