was dit nou vruchtwater of niet?... en wat moet ik dan???

hoihoi,
gister ben ik weer voor controle geweest. Alles was goed. Alleen noemde ik nog even dat ik vorige week ineens zoveel vocht verloor. Hij vroeg of het zoet rook. Ja, het rook zoet.   maar dat was alleen vorige week dinsdag. Als ik het weer heb moet ik wel direct bellen want het kan vruchtwater zijn zei hij. nou zit ik me de hele tijd af te vragen wat het was. want je vliezen mogen toch maar 24 uur gebroken zijn voordat het kindje geboren wordt ivm infectiegevaar, hoe herken je dat dan? maar het kindje beweegt nog goed en het hartje klopte ook goed. ik ben er niet helemaal gerust op maar weet niet wat ik anders moet doen. rustig afwachten maar denk ik maar dat is wel moeilijk.
groetjes lies. (37+2)

Hoi Lies,

Als je vliezen gebroken zijn, merk je dat heel snel. Je verliest in één keer echt een hele plons vocht (dus niet een klein beetje) daarna blijf je constant vocht verliezen, omdat vruchtwater gewoon aangemaakt wordt. Ze laten je tegenwoordig (bij ons tenminste) 72 uur met gebroken vliezen lopen. Er wordt wel elke 24 uur een hartfilmpje gemaakt van de baby. Ik heb zelf 36 uur met gebroken vliezen gelopen. Het kan ook zijn dat er een klein scheurtje ergens zit waardoor je af en toe wat vruchtwater verlies. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar heb dat ooit weleens ergens gehoord. En vertrouw je het echt niet, moet je gewoon bellen met je verloskundige hoor! Daar zijn ze ook voor, om jou gerust te stellen.

Groetjes en sterkte ermee,
Brenda

Hoi Lies,

Toen ik 35 weken was dachten ze het bij mij ook. Meteen naar het ziekenhuis voor controle. Bleek dat ik gewoon erg veel waterige afscheiding had!   En dat schijnt heel normaal te zijn in de laatste weken. Mijn bevalling begon met het breken van de vliezen, en dat was echt anders. Net als wat de bovenbuurvrouw zegt: het loopt constant weg. Na de eerste grote plens bleef ik kleine beetjes verliezen. Ik ben na 24 uur opgenomen en ingeleid. Wel hebben ze na 12 uur vruchtwaterverlies een CTG gedaan. Alles was goed, en ik moest de volgende ochtend terug komen als het nog niet begonnen was. Het vruchtwater rook echt apart. Ik wist meteen wat het was, en ik had het nog nooit geroken. Dus ik zou me geen zorgen maken. Dat doet de verloskundige kennelijk ook niet.

Groetjes,Kat

hey
ik ben op 19april bevallen van een gezonde zoon
en bij mij begon het ook met het breken van mijn vliezen
ik lag op bed en toen was het net of ik in mijn broek plaste
je kan het niet ophouden dus wist dat het de vliezen waren
maar het was niet een niet een te stoppen plas ik verloor kleine
beetjes vruchtwater ik heb toen maar maandverband gebruikt
en het ruikt zoet
ik had toen nog geen weeen en de verloskundige wou 48uur wachten
de eerste 24uur thuis afwachten en de andere 24uur in het ziekenhuis
dat is denk ik per verloskundige anders maar hoop dat je er wat aan heb
succes als je nog moet bevallen en veel geluk
groetjes

Hoi,

Ik ben bij 39wk4dg bevallen van mijn dochter en ook bij mij begon het met het "breken van mijn vliezen", alleen was daar dus géén plens vruchtwater!
Al ruim een week ervoor verloor ik regelmatig een beetje helder vocht. Ik twijfelde of het zoetig rook; het was volkomen helder en waterig. Omdat ik ook van die 24 uur had gehoord, heb ik naar de verloskundigepraktijk gebeld en daar zei men dat ik een kraamverband in moest doen (ja zo'n grote) en dat als dit binnen 2 uur doorweekt zou zijn, het vruchtwater was. Dit was dus niet het geval (dat van die 2 uur), dus ik heb niet meer gebeld. Een paar dagen later, toen ik 's avonds naar bed wilde gaan, zag ik dat ik nu weer wat vocht was verloren (ik droeg voor de zekerheid een normaal maandverband, wel zo'n 'ouderwetse' want dan kun je beter zien wat voor vocht je verliest) maar dit was lichtroze. Ik heb een warme douche genomen en de volgende dag de verloskundige gebeld. Af en toe verloor ik een beetje vruchtwater, maar zeker geen plassen.
 Omdat ze weeen wel begonnen maar die middag weer afzakten en niet meer doorzetten, moest ik 's avonds helaas naar het ziekenhuis; de gyneacoloog wilde geen risico nemen, en die termijn van 24 uur werd bij mij dus wel aangehouden. Ik heb tijdens de bevalling een flinke dosis peniciline via een infuus gekregen ivm infectiegevaar. Gelukkig kwam de bevalling 's nachts wel vanzelf weer op gang, ik hoefde dus niet ingeleid te worden. Na 12 uur weeen is mijn mooie dochter geboren, wel met vacuum en knip omdat ze de spildraai niet maakte. Ze was 7 pond en na 24 uur controle mochten we gelukkig naar huis. Ze is nu 13 weken en een heerlijke meid.  

Achteraf twijfel ik nog steeds of ik niet eerder al wat vruchtwater verloor ivm de geur. De verloskundige kan echter  met een testje (soort wattenstaafje) zo zien of het vruchtwater is.  Informeer hier eens naar, of laat  ze zelf  adhv de geur hun oordeel geven en je twijfel wegnemen... Succes!

Je hoeft niet meteen een plons te hebben bij het breken van je vliezen.
Bij mij braken de vliezen, en ging het er druppelsgewijs uit. De beste
manier om het te testen of het vruchtwater is, is het advies van de vk
te volgen, namelijk, een kraamverbrand in doen, dan krijgt het vocht
een raar kleurtje, paarsachtig. Dan weet je zeker dat het vruchtwater
is. Als de baby er namelijk goed voor ligt, dan kan de rest van het
vruchtwater er niet uit terwijl je wel degelijk druppels verliest.

Ik moest toen ingeleid worden nadat ik 24 uur lang bleef druppelen.

Ik hoop dat je er inmiddels uit bent.

Terug
Bovenaan