Was ik maar bevallen, ik ben het zat!

Hoi meiden,

Sinds ik zwanger ben  heb ik alleen maar problemen, ik was met ingaande van dit jaar van baan veranderd nu viel die baan ontzettend tegen, geen leuke collega's en uiteindelijk word mijn contract niet verlengd met wel een hele vage reden. Nu heb ik volgens het UWV geen recht op een WW uitkering omdat ik een vast contract heb opgezegd voor een tijdelijk contract, bij geen één werkgever krijg je als nieuwkomer direct een contract voor onbepaalde tijd maar goed.  Nu heb ik een tijdelijke baan gevonden wat op zich al  een wonder is als je zwanger bent maar ik moet nu wel 4 dagen gaan werken tegen € 500,= bruto per maand minder en ik heb  al een kleintje thuis rond rennen. Ik wil  na de bevalling echt wel weer een baan voor een dag of 2 maar ja solliciteren op vaste banen is gewoon heel moeilijk als je zwanger bent en dat  is nu de reden dat ik de zwangerschap kotsbeu ben terwijl ik nog een dikke 3 maanden te gaan heb grrrrrrr!!!!!! Als mijn man nu voldoende verdiende om zijn gezin te kunnen onderhouden was het allemaal niet zo'n probleem  geweest dan had ik nu gewoon "verlof" genomen en was lekker gaan genieten maar helaas laten onze financiën dat niet toe en ons spaargeld willen we absoluut niet aankomen want je kunt niet zonder reserves. Ik vind het gewoon een kl*te situatie omdat ik altijd werk heb gehad en nu word ik afgerekend op feit dat ik een vaste baan opgezegd heb omdat ik  niet meer kon groeien in mijn functie en dus ook niet meer in salaris terwijl ik wel een dikke 15 jaar ww premie heb betaald maar er geen beroep op mag doen! Ik  zal echt blij zijn als ik bevallen ben en weer mijn normale leven weer kan oppakken, want als zwangere word je enorm gediscrimineerd op de arbeidsmarkt! Zo, dat moest ik even kwijt!

Puk  

hoi puk,

wat een vervelende situatie zeg. ik denk wel dat je meer je situatie wat betreft werk zat ben dan je zwangerschap. want al had je gewoon een ban gehad of niet hoeven te werken dan had je meer genoten.

ken het ook een beetje alleen ben ik wel aan het genieten nu. mijn contract word ook niet verlengt, maar ik werk er al vanaf juni vorig jaar. juni dit jaar loopt ie af en word ook niet verllengt, vond de baan ook niet leuk hoor, maar goed is toch ff schrikken. ik hoef ook meteen niet meer te komen, maar krijg gelukkig nog betaald. mijn verlof gaat 2 juni in en 4 juni verloopt het contract . ik ben dus verzekerd van me uitkering en hoef pas een ww aan te vragen einde verlof. maar goed het is wel weer een domper dat er geen werk is na de geboorte en dat we dus op zoeken moeten naar iets nieuws. het blijft wel in je achterhoofd meespelen.
ook hier is werken verplicht vanwege de inkomsten. had het liever neit, maar me man verdient geen vetpot voor ons onderhoud, we zijn toch een bepaalde levenstijl gewend.
ik heb het geluk dat ik nu kan genieten van me zwangerschap en vrije tijd en wat er komt zie ik straks wel weer.

hoop voor jou dat je verlof snel komt en dat je ook van je laatste weken kan genieten. maar hou je kleintje nog ff binnen hoor, is beter voor hem/haar.
sterkte he

gr. bambi

Goh Puk, Ik herken mezelf helemaal in jou verhaal, dus ik weet hoe je je moet voelen!
Ik ben op dit moment invalkracht, best leuk allemaal, maar geen vast inkomen enz. En als je al een kleintje hebt rondlopen, net als jij, is het  helemaal lastig! Dat heb ik ook; ik heb een zoontje van 14 maanden!
Het lijkt wel alsof je "gestraft"wordt omdat je zwanger bent, want ik was eigenlijk aangenomen bij de baan van mijn dromen, alleen... De zwangerschap zat in de weg en dus konden ze me niet aannemen; dat was teveel rompslomp.. Nu nemen ze in september contact met me op, om te kijken of ik dan wel kan komen.
Je zou bijna denken dat je niet blij en gelukkig mag zijn als je zwanger bent! Maar goed:
kop op meid, en sleep je door de laatste maanden van de zwangerschap heen! Ik leef met je mee! Straks krijgen we vast een prachtig kind, en dat neemt niemand je af!

liefs: Hompie

Jeetje wat een narigheid, kan me voorstellen dat je het zat bent! Dat van die uitkering vind ik ook schandalig eigenlijk. Heb je een keer die ww nodig, kom je er niet voor in aanmerking... En daar zit je dus inderdaad al die jaren voor te betalen!

Ik heb nu een spreuk in mijn kantoor hangen van een of andere scheurkalender: "zwangere vrouwen hebben meer plek om een carrière op hun buik te schrijven"...

Nu heb ik niets te klagen moet ik zeggen, heb nl. net een vast contract gekregen. Maar wat er na mijn verlof inhoudelijk met mijn baan gebeurt weet ik niet. Ze deden al heel moeilijk toen ik van fulltime naar 0,8 wilde (heb uiteindelijk ook 0,9 gekregen) en na mijn verlof wil ik ouderschapsverlof opnemen zodat ik maar 3 dagen hoef te werken. Hoe we dat gaan oplossen... Ze hebben nu niet eens een vervanger geregeld, nou ja, op het nippertje iemand die voor 2 dagen de boel een beetje op de rails moet houden.
Nou ja, ik ga maar gewoon lekker broeden straks en in het moederschap duiken!

Veel sterkte allemaal met de werk- en contractperikelen!
groetjes, Rudy

Trouwens Hompie: mag dat wel wat die werkgever van je droombaan heeft gedaan? Je 'afwijzen' omdat je zwanger bent? Mijn vertaling van "rompslomp" is "te duur"...!! Ik begrijp het in zekere zin wel vanuit werkgevers-oogpunt, het is natuurlijk niet waar je direct op zit te wachten, maar toch: als ze je echt willen hebben nemen ze je meteen aan en niet als voor hun de 'dure' periode van zwangerschapsverlof voorbij is.. (werkgevers krijgen trouwens geld om dat verlof op te vullen). En als ze je in september bellen om toch te komen, dan moeten ze dus sowieso voor een tijdelijke oplossing zorgen? Nou ja, kan me voorstellen dat je geen zin hebt om daarover te bakkelijen en ik weet natuurlijk niet precies hoe de vork in de steel zit. Dus excuses als ik de plank volledig mis sla ;-)

groetjes, Rudy
PS: mijn werkgever heeft al tot 2 keer toe een zwangere vrouw aangenomen, gewoon omdat ze het de beste kandidaten vonden en sja.. dan moet je die 'rompslomp' er maar bijnemen...

Terug
Bovenaan