Wasbare luiers: bewegingsvrijheid

Hoi allen,
Wij hebben wasbare luiers maar doordat baby in het ziekenhuis heeft gelegen hebben we een hele tijd wegwerp gebruikt. Ik wil nu terug naar wasbaar, maar mijn partner wil niet meer.
Wat we allebei lastig vinden is dat baby beperkt lijkt in haar bewegingen met het hele pakket (luier, inlegger, overbroekje) om haar billen/benen. Doe ik iets verkeerd bij het aankleden of hoort dat erbij? Wat is jullie ervaring hiermee?
Baby vindt het zelf allemaal prima, voor zover ik kan zien, maar ik vind het vervelend als ze zich niet vrij kan bewegen. Ook vind ik de stugheid van de overbroekjes lastig, ben bang dat er iets in haar huid snijdt en inderdaad dat ze niet goed kan bewegen.
Partner vindt het sowieso ook nog vies en onhandig. Ook had hij het vandaag erover dat de benen zo wijd uiteen staan en dat dat volgens hem niet goed is.
Ik vind het heel belangrijk dat we niet onnodig bijdragen aan de afvalberg, maar kan nu niet vol overtuiging aan de slag met wasbaar.

Die benen wijd die wijd uiteen staan, dat hoort erbij. Onze baby heeft fysiotherapie gehad, om die beentjes in die stand te krijgen.
Het was iedere keer huilen in de draagzak, omdat die beentjes ver spreiden teveel pijn deed. Dat horen baby's wel te kunnen.

Klopt, dat wist ik eigenlijk al wel. Ze ligt ook altijd met haar benen open te slapen. Daar zie ik niet zo’n probleem in. Maar door de stugheid en de breedte vooral om de benen (de luier sluit om haar bovenbenen en niet in de liezen) heb ik wel het gevoel dat ze minder vrij beweegt. Ook in de onderrug, ze blijft meer een plank dan dat ze mooi met de rug een beetje bol in mijn armen ligt.

Zelf heb ik geen ervaring met wasbare luiers. Maar als je daadwerkelijk verschil ziet in bewegingsvrijheid, tussen wegwerp luiers en uitwasbare luiers, zou ik kiezen voor bewegingsvrijheid van de baby.
Een andere optie is, de baby ook dagelijks een periode zonder luier te gunnen ter compensatie.

Terug
Bovenaan