Wassen een drama

Hoi allemaal,<br />Ik lees hier altijd veel dingen die mijn onzekerheid wegnemen, omdat ik zie dat bepaalde dingen ook bij anderen aan de orde zijn. Maar nu heb ik een vraag waarover ik nog niets kan vinden hier.<br />Mijn zoontje is inmiddels 12 weken oud. Over het algemeen is hij heel vrolijk. Wel schrikt hij vanaf zijn geboorte heel erg snel. Op advies van het consultatiebureau heb ik de kinderfysio ingeschakeld. Deze komt wekelijks aan huis. Zij merkte dat er spanning op zijn heupjes stond en dat de bekken wat vast zat. Door veel oefenen lijkt deze nu los te zijn. Om terug te komen op dat schrikken: als ik mijn zoontje ga wassen, schrikt hij ontzettend. Als ik een washand over zijn gezichtje haal, wordt hij vuurrood en gaat hij krijsen. Ditzelfde geldt voor hem aan- of uitkleden, omdat er dan iets over zijn hoofdje moet. <br />Twee weken geleden raakte hij zo in paniek tijdens het wassen, dat hij zelfs stopte met ademen. Sinds dat moment vind ik het zelf nog spannender om hem te wassen, omdat ik bang ben dat het nog eens gebeurt. <br />Natuurlijk blijf ik hem dagelijks wassen, maar het is iedere dag hetzelfde liedje. Tijdens het wassen vertel ik heel rustig wat ik ga doen en zing ik liedjes om hem af te leiden. Vaak werkt dit niet.<br />Ik vroeg me af of iemand dit herkent of tips voor me heeft. Hoe kan ik mijn zoontje laten ontspannen? Ik weet niet wat ik nog moet doen..<br />

Allereerst wat vreselijk vervelend dat het zo gaat! Mijn kleine wilde ook niet op het aankleedkussen liggen, altijd een drama. Erg lastig. Maar ik merkte dat hoe langer ik het deed, hoe voorspelbaarder het werd.
Je hoeft je kindje in principe niet elke dag te wassen, maar als je dat prettig vindt is dat geen probleem uiteraard.
Ik heb niet de gouden tip, want je doet alles al wat je kunt doen, in mijn ogen! Wij hadden hetzelfde, en het wordt beter als ze meer kunnen zien en begrijpen. Althans dat is mijn ervaring.
Heel veel succes in elk geval!

Hoi,
Wat naar zeg! Wat hier erg hielp was: aankleedkussen op de eettafel, lamp aan en daar een tikje tegen aan geven zodat die ging bewegen. Dan was hij zó onder de indruk dat hij van de rest amper last had..

Geen directe tip voor zijn reacties op het wassen, maar als hij zo overstuur wordt dat hij even stopt met ademen: blaas eens in zijn gezichtje. Bij ons zoontje werkte dat altijd als een soort resetknop, dan ging hij vrijwel gelijk weer gewoon huilen =)

Je zoontje is flink wat jonger dan de mijne was toen hij wassen en douchen niet leuk vond, maar wie weet zit er toch iets tussen wat je kan proberen?

- Gezicht wassen als laatste, onze zoon vond het gezicht en hoofd het ergste wat er bij zat. Dus begin met handjes en werk op een voorspelbare manier toe richting het gezichtje.
-Als hij al begint met grijpen, laat hem zelf eerst de natte washand pakken. Dan heeft hij de controle en kan jij als hij zichzelf heeft laten voelen hoe de natte washand voelt met een tweede washandje het echte wassen doen.
- experimenteer met verschillende temperaturen water. Gek genoeg vond de mijne kouder vaak fijner dan warmer, maar probeer gerust eens 35 graden in plaats van 37 of juist 38 graden. Bedenk ook dat water wel 37 kan zijn in de bak, maar snel afkoelt wanneer het op een washandje in een koudere ruimte is.
- zorg dat de omgeving heerlijk warm is.
-En voor aan en uitkleden, kijk eens naar wikkel rompers en truitjes. Dan hoeft er niets over het hoofdje.

Terug
Bovenaan