Wat aanschaffen voor borstvoeding?

Hoi allemaal,

Ik wil graag borstvoeding gaan geven. Is het verstandig om nu al een bortskolf te kopen en zoogcompressen?
Ik kan een tweedehands borstkolf krijgen, is dit verstandig?

Groetjes,

Nadine

Hallo Nadine,

Voor borstvoeding heb je natuurlijk het belangrijkste bijdehand... Bij mij waren zoog/borstcompressen erg welkom. Dus die zou ik sowieso gaan kopen. Een borstkolf zou ik persoonlijk mee wachten om te kopen. Ik zou gewoon even afwachten hoe de borstvoeding loopt, of je kindje lekker gaat drinken. Dan kun je beter beslissen welke kolf je wilt kopen of huren (dat kan vaak bij een kraamzorginstantie). Mocht je dan toch ineens moeten kolven, dan kun je natuurlijk altijd de tweedehands kolf gebruiken. Als je hem goed schoonmaakt/steriliseert lijkt het mij geen probleem dat ie tweedehands is.

Veel plezier/succes!

Moeder van Anna

Zoogcompressen zou ik zowiezo kopen. Ook al zou je geen bv geven, dan nog is het handig om een pak in huis te hebben, want vaker lek je toch melk.
Borstkolf is niet perse noodzakelijk om in huis te hebben, maar op zich wel handig, anders moet je die straks nog ineens gaan huren of kopen. Maar dat is maar net waar je je lekker bij voelt en hoeveel centen je hebt natuurlijk.
Tweedehandse kolf kan goed. Je moet toch alles van te voren uitkoken (ook bij een nieuwe). Er zit alleen nogal wat verschil in qua geluid, snelheid en effectiviteit dus zou wel me goed voor laten lichten over welk merk het fijnste is.
Hier had ik de Medela dubbele kolf en die werkte prima en was ook qua geluid prima.

Zoogkompressen kunnen heel handig zijn... Ik ben nu bijna 31 weken en af en toe verlies ik alweer een drupje... Volgens mij weet mijn lijf nog precies hoe het moet.
Een tweede hands kolf is prima, als je hem maar goed schoon kan koken lijkt het mij geen probleem. Je kan ook alleen het motortje gebruiken en de kolf zelf nieuw kopen.

De Medela die ik heb is erg fijn en ook vrij stil. Dit is ook een dubbele. Typenr heb ik zo niet bij de hand.
Zoogcompressen... tsja... ik vind er niet veel verschil in zitten. Maar misschien dat iemand anders een andere ervaring heeft.

Zoogcompressen is idd errug handig om vast in huis te hebben. Zelf heb ik een pakje wegwerp klaar staan voor die eerste week, maar daarna ga ik weer de uitwasbare gebruiken die ik nog heb. Zijn dunner dan de papieren/wegwerp variant is mijn ervaring en ach wasjes genoeg dus in een waszakje mik je ze er zo bij in (niet in de droger!!!!!)

En een kolf: zolang er geen melk bij het motortje kan komen en de rest goed uitgekookt kan worden kan 2e hands wel hoor. Zeker als het iemand is die je kent en vertrouwd.
Weet niet hoe lang die gebruikt is door degene van wie je hem zou kunnen overnemen, maar als dat lang is geweest kan het zijn dat je even de siliconen schelp moet vervangen, na heel vaak uitkoken is dat toch wel nodig meestal.
Op de medela pomp passen volgens mij vrijwel alle kleine hals flesje dus ook eigen merk etos ed. Zou je even kunnen proberen met eentje, dan heb je ook direct schone, nieuwe flesjes zonder de hoofdprijs van medela flesjes te hoeven betalen.

Zelf heb ik een handkolf van Avent en ben daar tevreden over. Maar ik kolf dan ook niet veel.... In het begin nog weleens handig met extreme stuwing en later voor een klein voorraadje, maar hoef hem niet mee naar het werk te nemen ofzo (al hoor ik van vrouwen die daar ook prima hele flessen mee vol kolven...)

groetjes,
Marije

Zoogcompressen idd, voedingsbeha hebik pas gekocht toen het eenmaal goed liep, aangezien je borsten de eerste dagen mega zijn.

Tip: Uit jekraampakket 1 kraamverband pakken (zo'n grote) in 4 delen knippen, onder de kraan houden tot ze helemaal vol zitten met water, 2 boterhamzakjes er om heen doen en in de vriezer leggen, ideaal als je straks stuwing mocht hebben! Was een tip van onze kraamverzorgster.

Paar hempjes (van katoen) die je makkelijk naar beneden kunt doen tijdens het voeden, anders krijg je zo'n koude rug.

Verder weet ik het even niet meer.

Groetjes, Marieke mv Lyanne en 33+4 wkn zwanger

Terug
Bovenaan