Wat als je kindje alleen achterblijft?

Hallo allemaal,

Ik ben Sasha en heb een dochter van 15 maanden (21-12-06). Ik kijk af en toe op dit forum en reageer soms. Graag zou ik jullie ervaringen lezen over het volgende:

De titel zegt het eigenlijk al: wat gebeurt er met je kindje wanneer jullie als ouders iets overkomt? Geen 'leuk' onderwerp, maar wel iets wat ik graag geregeld wil hebben.

We zijn er wel uit naar wie we graag willen dat ons kindje dan gaat. Dit zijn hele goede vrienden van ons. Geen familie dus. Ik wil dit wel graag vastleggen, weet iemand van jullie hoe we dit het beste kunnen doen?
Is het voldoende als je het zelf op schrift zet, of moet je hiervoor bijvoorbeeld langs een notaris?
En hoe hebben jullie dit zelf geregeld?

Pffff, laten we hopen dat het nooit nodig zal zijn...

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Sasha

Hoi

wij hebben al voor onze dochter werd geboren, mijn mans broertje gevraagd of hij deze taak op zich wilde nemen.
dit hebben wij in een testament laten vast zetten.

ik weet niet of iets op schrift zetten of dit wettelijk geregeld dan is.
dit kun je msschien navragen bij de wetswinkel.

Groetjes

Hoi!

Volgens mij moet je wel iets officieel door een notaris laten vastleggen, wil je echt zeker zijn dat het ook zo gebeurd.
Wij hebben (nog) niks vast laten leggen eigenlijk. Maar ik denk dat het in onze familie het meest logische is als onze kinderen naar mijn zus zouden gaan. Mijn schoonfamilie woont allemaal in Duitsland en de verhoudingen met hen zijn ook niet altijd optimaal. Mijn zus woont in de buurt, zij hebben een zelfde soort ideeen over opvoeden enzo. Dus daar zouden onze kids het beste op hun plaats zijn.

Tja, laten vastleggen is wellicht wel zo verstandig... Zucht...

Jacoline.

Hoi,

Geen leuk onderwerp, maar wel belangrijk om over na te denken en het vast te laten leggen. Wij hebben dit dan ook voor de geboorte van Stijn gedaan. Als je het echt goed geregeld wil hebben moet je dit echt officieel bij de notaris doen, het kost wel wat geld maar dan is het wel klaar. Als je zelf iets op papier zet heb je altijd het risico dat familieleden of vrienden ineens denken dat zij de aangewezen persoon zijn om jullie kindje op te vangen, wat kan leiden tot enorme discussies binnen je familie en zelfs breuken. Als er na jullie overlijden onduidelijkheid is over naar wie het kindje moet gaan, kan het zelfs in een tehuis geplaatst worden. Weet niet hoe jullie daar over denken, maar dat lijkt me dus echt vreselijk.

Wij hebben de broer van mijn man gevraagd en dit ook laten vastleggen. De opa's en oma's van beide kanten zijn hiervan op de hoogte. Wij vinden het heel belangrijk dat hier duidelijkheid over is. We hebben er bewust voor gekozen om hun alvast te vertellen wie we hebben gekozen en waarom, zodat hier geen scheve gezichten over kunnen komen.

En gelukkig is het is iets waar je maar 1 keer over na hoeft te denken en moet vastleggen, daarna hoef je er nooit meer aan te denken. En laten we hopen dat het weggegooid geld is, dat we het nooit nodig gaan hebben.

Carina

Vrienden van ons hebben ons gevraagd of wij voogd voor hun kinderen willen zijn en dat wilden wij dan wel, als het tenminste ook bekend werd gemaakt in de familie. Dit hebben ze gedaan en alles is vast gelegd bij de notaris.
Echter, het houdt niet altijd automatisch in dat de voogd de kinderen krijgt, maar dat de voogd de zorg dan wel toezicht houdt op de kinderen. Dus hij kan altijd zeggen: Het komt mij (financieel of wat voor reden dan ook) niet uit, ik wijs ... aan dat die de kinderen gaat verzorgen (uiteraard na overleg!).
Het is maar dat jullie dit weten, aangezien dit vaak wordt vergeten.
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd..

En verder denken ouders ook wel dat het al geregeld is als je iemand aanwijst als peter en meter, maar ook dat is niet zo!

Zelf hebben wij het niet vast laten leggen, maar aan mijn oudste zus gevraagd of die het wil doen. En inderdaad vast leggen is altijd beter, maar we hebben er vertrouwen in dat het goed komt mocht het helaas zover komen.

Groetjes van mamajo. (moeder van een dochter, 20+3 wkn zwanger van nr. 2)

Terug
Bovenaan