wat als je zwanger bent en geen werk meer hebt

hej hallo, even een vraag, ik ben nu net zwanger en heb nog werk tot en met december 2008. Daarna ben ik werkloos, omdat mijn baas stopt met zn bedrijf.
En nu soliciteren hheft weinig zin denk ik als je zwanger bent. hoe zit dat met uitkering enzo?

Hoi,

Ik heb niet zo heel veel verstand hiervan maar............is het niet zo omdat jouw baas ermee stopt dat je dan automatisch in de ww komt en daarna gewoon in je zwangerschapsverlof? Dat heb je als het goed is opgebouwd.
Je kunt op de site van het uwv kijken die hebben ook de ww ed onder hun hoeden misschien dat je daar meer info kunt vinden.
Toch (ik weet niet of je na je zwangerschap weer gaat/wil/moet gaan werken) zou ik wel solliciteren wie weet loop je tegen een baas aan die je wel een contract wil bieden al is het voor een half jaar ben je toch onder de pannen. ik kan het niet voor je invullen natuurlijk maar ik zou het bijltje er niet bij neergooien.
Wens je heel veel sucses en geniet van je zwangerschap!

Groetjes Louise

Als je uitgerekend bent binnen 10 weken na het eind van je contract dan krijg je een WAZO uitkering van het UWV. Die is even hoog als je eigen loon (tenzij je veel verdient, er zit een maximum aan).   Dan is het makkelijk, ik had dat geluk. Ik hoef ook niet te solliciteren, niks te verantwoorden en zo. En voor na het verlof heb ik gelukkig al een nieuwe baan.

Jij bent denk ik pas veel later uitgerekend. Dan kan je zodra je werkloos bent (volgens mij een maand tevoren al, kijk anders even op de site van het UWV) WW aanvragen. Zo lang je WW ontvangt heb je wel sollicitatieplicht. 6 weken voor je uitgerekende datum gaat je WW over in een WAZO uitkering voor 16 weken, in die periode hoef je niet te solliciteren.

Op de site van het UWV is hier een uitgebreide folder over.

Hopelijk vind je snel een nieuwe baan, dat lijkt me wel fijner!

Hoi Chantalle,

Allereerst natuutlijk gefeliciteerd met je zwangerschap. Is het je eerste?

Voor wat je vraag betreft zou ik je adviseren om nu al contact te zoeken met het UWV en informatie aan te vragen. Zelf kwam ik in de ziektewet toen ik zwanger was, maar omdat ik niet in loondienst was, gold dat maar voor 6 weken, daarna had ik geen recht op ziektewetuitkering, maar wel op verlof-uitkering(WAZO). Het duurde eeuwen voordat ik antwoord had, dus ga op tijd informeren. Je zou je ook bij het CWI kunnen melden en kijken wat ze daar voor je kunnen doen, wat betreft werk. Misschien hebben ze wel iets tijdelijks voor je, of zijn er bedrijven die je misschien nu al in dienst willen nemen. Je hebt volgens mij geen sollicitatieplicht als je zwanger in een uitkering komt, maar je kunt misschien wel vast solliciteren voor de periode erna. NIet geschoten is altijd mis, zeg ik maar zo :)

Nou succes en geniet van je zwangerschap.

Yvette (moeder van Daniel 20-12-2007)

Terug
Bovenaan