Wat bedoeld hij toch??

Mijn zoon van 3 jaar weet af en toe zelf niet wat hij wil.
Dan is hij boos en gooit alles weg.
Bijv. na het tandenpoetsen is hij boos. Ik bied een glaasje water aan. Die wil hij niet en roep nee weg weg. Dan zet ik het glas weg en dan begint meneer. Nee nee ik wil water. Dan bied ik het hem opnieuw aan en begint het weer van voor af aan. Hij wil het niet meer.
Nu spreek ik hem dan streng toe en zeg dan glaasje water ja of nee. Na een aantal keer de vraag herhaald te hebben geeft hij vaak wel antwoord en maakt een keuze.
Maar ik vind dit zo moelijk. Heeft iemand anders ook dit probleem?
 
Hoi Anneke,
Tsja, een typische peuterpuber net zoals mijn zoontje van 3. Hij is momenteel erg bezig met grenzen zoeken, en het gaat er niet om wat hij krijgt of doet als hij maar zelf kan bepalen hoe het gaat. En ook hier botst dat natuurlijk behoorlijk.
Ik heb gehoord dat een peuterpuber zoekt naar duidelijkheid omdat dat hem veiligheid biedt.Daarom willen ze vaak alles volgens hetzelfde patroon doen en volgen er "drama's" wanneer het een keer anders gaat.
Ik heb inmiddels wel geleerd om hem niet te veel te laten kiezen, of hem juist het idee te geven dat hij een keuze heeft. Bijv.niet "kom je aan tafel?" want dan is het antwoord standaard nee, maar door te zeggen "we gaan aan tafel, ga je zelf zitten of zal ik je op de stoel zetten. Hij kiest dan vrijwel altijd voor het eerste en zo is er minder strijd.
In jouw geval bv. had ik gezegd "dit is de laatste keer (dit gebruik ik vaak en het is dan ook echt de laatste keer) wil je water of niet anders gooi ik het weg". Maar ik weet het, ze kunnen je het bloed onder de nagels vandaan halen.
Succes met deze puber (en ze zeggen dat de echte puberteit nog erger is)
Judith
 
Hey, heel herkenbaar. Ze willen iets heel graag en als je het dan geeft dan willen ze het niet. Of ze moeten iets, ze willen niet en als ze dan niet meer mogen dan willen ze het ineens wel, geef je het en dan willen ze ineens weer niet. Zucht zucht.
Ik geef altijd maar 1 kans. En geef ze een keus als dat kan. "Wil je water uit de blauwe of de groene beker?" "wil je kaas of ham op je brood?" dat geeft hen het gevoel van controle en is het probleem vaak al opgelost!
 
Hoi!

Hier ook hoor, 1 keer een vraag stellen. Zegt onze dochter 'nee'....dan zeg ik: oke, dan niet! Prima jouw keuze. Vaak wil ze het dan alsnog wel en dan is dat haar beslissing. Het gaat er om dat zij gelijk willen en als je hen gelijk geeft is de lol er snel vanaf. Keuze uit twee opties werkt ook altijd erg goed!
 
Hoi!

Hier ook hoor, 1 keer een vraag stellen. Zegt onze dochter 'nee'....dan zeg ik: oke, dan niet! Prima jouw keuze. Vaak wil ze het dan alsnog wel en dan is dat haar beslissing. Het gaat er om dat zij gelijk willen en als je hen gelijk geeft is de lol er snel vanaf. Keuze uit twee opties werkt ook altijd erg goed!
 
Terug
Bovenaan