Wat betekent '+1' in de groeicurve?

Hoi hoi,

Mijn man is gisteren met Esther naar het cb geweest (stoer he?) en ze is weer gemeten en gewogen: 65 cm en 7600 gram! Lengte en gewicht zijn keurig met elkaar in verhouden, want bij allebei zit ze precies op de lijn +1 in de groeicurve zag ik in het boekje. Maaaaarrrrrr....wat betekent dat? Langer dan gemiddeld weet ik maar het is niet +1 cm wat ze is wel meer dan 1 cm langer dan het gemiddelde. Dus wat betekent het wel???

Groetjes,

Eveline

Hey, die vraag brengt onplezierige gedachten terug aan examens statistiek en epidemiologie tijdens mijn studie.... Brrrr!
Maar +1 betekent + 1 standaard deviatie. Het voert te ver om uit te leggen wat standaarddeviatie betekent (ik vrees dat ik het ook niet goed zou kunnen, het was een rotvak en errug moeilijk...). Maar in de praktijk betekent dit dat Esther op de lijn van 66,6% zit. Dat wil zeggen: 66,6% van alle meisjes in Nederland van haar leeftijd zijn kleiner zijn, of te wel 33,3% van meisjes is groter...
Het groene gebied van de groeicurve loopt van de 2,5%-lijn (-2) tot 97,5%-lijn (+2). Dit betekent dat 95% van de Nederlandse kinderen binnen die lijnen vallen en men heeft met elkaar afgesproken dat dit "normaal" is (en in principe geen medische aandacht behoeft).

Hoop dat het zo duidelijk is...
Je meisje zit dus gewoon duidelijk boven het gemiddelde!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (13,5 weken)

Hee

Bedankt voor de uitleg. Nu weet ik iig dat Loek wel binnen de 'normale' grenzen valt. Hij zit op de lijn -2. Het was altijd een kleintje, al halverwegen de zwangerschap is er een opmerking over gemaakt. Bij geboorte was hij 3085, da's weinig voor een jongen die 10 dagen overtijd geboren is. Hij is nu wel op de gemiddelde lengte, maar zit wb gewicht dus op de lijn -2.

Stoer trouwens dat de papa naar het CB is geweest!!!!

Rosanne

Hé Eveline,

Ik lees wel vaker op 't forum en steeds valt me op dat jouw esther en mij chris errug gelijk op gaan.
Als ik het goed heb had esther in het begin ook wat moeite om te slapen net als chris. En tegen de tijd dat jij schreef dat esther en jij een aardig ritme hadden, zaten wij er ook net lekker in.
Ook dacht ik te lezen dat esther overdag ook niet superlang slaapt.
En nu met dit laatste cb bezoek..... Chris is van 18-01-07 en woog afgelopen dinsdag 7400 gram en was 66 cm lang, dus we hebben ook nog aardige grote kinderen, misschien moesten ze elkaar toch maar es gaan ontmoeten???

groetje van angela en chris

Zooowwwww, Karin, kun jij ff supergoed uitleggen! Ik moet je topic over hoe het nu met je gaat nog lezen, maar mocht je nog lang thuiszitten kun je altijd nog overwegen om bijles te gaan geven, hahaha! Ik snap het nu helemaal!

En Angela, het is inderdaad wel opvallend ja! Hihihihi, moet mijn man mij nog iets opbiechten of zo??? Wat helemaal grappig is: als Esther een jongetje was geweest, had ze Chris geheten (Christian Johannes Alexander, kortweg Chris om precies te zijn). Grappig he? Toeval bestaat niet, zeggen ze. Dus wat mij betreft mag Chris gezellig in Kudelstaart komen spelen! Ze hebben 'daar boven' voordat ze geboren werden vast al dingen afgesproken of zo...

Groetjes,

Eveline
mama van een lange Esther!

Aha..goede uitleg Karin. Standdaardeviatie heeft te maken met de gemiddelde afwijking van het gemiddelde, maar dat is ook hier verdrongen verder. En Lotta valt helaas buiten alle curves (20 weken, 58 cm en 4800 gram) dus wij zitten wel in de medische mallemolen, maar dat zaten we toch al vanwege reflux en ademstilstand na de geboorte.
Gelukkig begrijpt ze er zelf niks van en is ze een blije baby.
Gr Irene

Terug
Bovenaan