Wat denken jullie

Mijn dochtertje is 5 weken te vroeg geboren. Zou ze met haar ontwikkeling nu zo ver "moeten" zijn asl dat ze daadwerkelijk oud is of zou je van de uitgerekende datum uit moeten gaan.
Vraag me dat af en toe echt af.

Hoi,
Ik denk dat je altijd wel een  beetje rekening moet houden met het feit dat ze te vroeg is geboren. Maar wat de ontwikkeling betreft maakt dat toch niet zo heel veel uit.
 Ik neem de maatstaven altijd heel ruim en kan er niet tegen als mensen verwachten dat alles volgens het boekje moet. De een kruipt met 6 mnd en de ander pas met 8 en met allebei is er niks mis.
Snap je wat ik bedoel? Als zij bijv. met 6 mnd gaat draaien, kan het zijn omdat ze iets achter loopt vanwege de vroeg geboorte, maar het kan ook zijn dat ze er dan pas gewoon aan toe is.
Zo, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Groetjes Sil

ja, ik snap wat je bedoelt.
Ik doe de dingen zowiezo niet zo volgens het boekje, het dametje wil zelf zo veel dat het soms lijkt dat ze die 5 weken heeft ingehaald en nog veel sneller wil.
Ze kan heel boos worden als iets niet lukt, gaan zitten, draaien of kruipen. Dat doet ze dus nog niet maar wil ze wel heel graag.

Gelukkig dat je me snapte, dacht dat ik wat vaag over kwam.
Ja, ze geven vaak zelf heel goed aan wat ze willen en doen het aan de andere kant ook echt pas als ze er aan toe zijn. Kijk, is je kind een jaar en doet hij nog steeds niks, dan moet je toch eens verder gaan kijken.
Ik werk in de kov en kom zo vaak ouders tegen die bang zijn dat hun kind achter loopt; "Maar hij is ál een jaar en loopt nog steeds niet" De lat wordt zo hoog gelegd tegenwoordig. Wordt er soms een beetje mistroostig van.
Groetjes Sil

ik ben het met sil eens, het ene kind is sneller als het andere en geen een kind gaat precies volgens het boekje denk ik!
Ik denk inderdaad wel, dat als een kindje te vroeg geboren is, dat je dat altijd in je achterhoofd moet houden. Misschien zullen sommige dingen dan iets later komen, maar dat hoeft natuurlijk niet!
Elk kind is anders..
Een vriendin van mij was met haar zoontje naar het cb geweest en daar vonden ze het erg raar dat hij nog niet van de rug naar de buik draaide (weet niet precies hoe oud hij toen was want dat is inmiddels alweer een paar maanden geleden) en ze moesten meteen de fysiotherapeut bellen om dat te gaan oefenen! Nou, het is ook hun eerste kindje dus dan doe je dat maar (terwijl hij net oud genoeg was om dat volgens het boekje te "moeten" kunnen! Was echt geen maanden ouder ofzo op dat moment!!)
Fysio kwam daar en zei meteen dat het onzin was, dat hij helemaal geen therapie nodig had en dat het allemaal vanzelf zou komen...een week (!!!) later draaide hij zich voor de eerste keer!!!
Echt vreselijk hoe die mensen volgens het boekje kijken. Die kijken hoe oud het kind is, wat moet hij of zij vandaag kunnen, kan hij dat niet dan is  er volgens hun meteen iets  aan de hand...verschrikkelijk!

Het komt allemaal wel...

Terug
Bovenaan