Wat doe ik fout...

Ik moet even van me afschrijven, zit op het moment huilend op de bank. Voor mn gevoel doe ik alles fout met mijn dochter van 6 maanden. Ik merk dat ik heel erg obsessief bezig ben met haar dutjes overdag. We hadden een heel fijn ritme, maar op het moment is er geen ritme meer te vinden. Ze slaapt van 19 uur tot minimaal 6 uur, soms wat langer. En dan begint het feest...
Ik probeer een combinatie van wakkertijden en slaapsignalen aan te houden, maar dat zorgt er voor dat ze elke dag voor mn gevoel op andere tijden in bed ligt overdag. Ik hou elke dag hetzelfde ritueel aan tijdens de dutjes, gordijnen dicht, slaapzakje aan etc, maar de ene dag kan ze wel lang slapen, en de andere dag doet ze alleen maar hazenslaapjes. Ik word hier zo onzeker van, want wat doe ik fout?? Ik doe iedere dag hetzelfde, maar de uitkomst is altijd anders. Ze wordt ook steeds jengeliger en ontevreden voor mn gevoel en ik moet haar continu vermaken.. ik zit er echt even doorheen, ik weet het even niet meer...
 
O lieve mama, volgens mij doe je het hartstikke goed! Je dochter is een baby, geen robot. Ik heb hier een zoontje van bijna 8 maanden en zoals jij beschrijft, ligt hij nooit op hetzelfde tijdstip in bed. Vaak wel ongeveer, maar sommige dagen helemaal niet. Soms doet hij 2 slaapjes (2x 1,5 uur), soms 3 (2x kort en 1x lang) en heel soms zelfs nog 4 (4x kort!). Geen touw aan vast te knopen dus. Eerlijk gezegd doe ik er niet moeilijk over. Ja, soms is het wat lastig als je dingen wil plannen, dus moet ik hem soms wakker maken als hij ineens lang slaapt en we weg moeten en soms moet hij dan onderweg in de draagzak slapen. Mij helpt het om elke dag te nemen zoals het is, dan ben ik het relaxed en denk ik ook een leukere moeder. En ook: soms heb ik een paar weken een ritme en dan komt er weer een sprongetje, tandje of whatever en is het weer anders. Dat is het 1e jaar met een baby.. Niet onzeker van worden hoor. Maar misschien wel proberen het iets meer los te laten... Succes! 
 
We hebben een enorm lastige start gehad, de eerste 3 maanden waren echt verschrikkelijk. Toen heeft ze zooo veel gehuild, combinatie van darmkrampjes en oververmoeidheid. En ik ben gewoon zo bang dat we die kant weer op gaan, ik reken mezelf dat ook gewoon heel erg aan van die eerste 3 maanden. Ik weet dat dat niet zo is, maar voor mn gevoel ben ik de enige moeder die geen idee heeft wat ze aan het doen is.
Ik probeer het steeds meer los te laten, maar dat is zo moeilijk. Misschien ook een combinatie van gewoon moe zijn omdat je continu met je baby bezig bent. 
 
Ha lieverd,
Ik herken dit ritme volledig wat je nu beschrijft, mijn zoontje zijn ritme is het ontbreken van een vast ritme, maar hij pakt wel precies wat hij nodig heeft.
Alles ontwikkelt en doet, daarbij ben je gewoon niet altijd in je hum en dat is oke. Laat ook dat lekker los. Volgens mij doe je het allemaal heel goed, maar ben je nu vooral een beetje te streng voor jezelf. 
Het komt echt allemaal weer goed.
 
Je doet niks fout. Sommige baby's doen simpelweg niet aan schema's.
Wij sliepen vroeger blijkbaar geweldig op schema, maar mijn dochter niet. Dus mijn moeder snapt daar helemaal niets van. 
Mijn schoonmoeder snapt het helemaal, want haar kinderen weigerden dus ook op schema te slapen.
Je doet het heel goed. Wakkertijden in de gaten houden. Vooral niks proberen in te plannen, want zodra je kind twee dagen achter elkaar hetzelfde heeft gedaan, is het de volgende dag anders. Go with te flow.
Tegen de tijd dat ze nog maar 1 slaapje doen is het al wat makkelijker om een redelijk vast tijdstip te hanteren.
 
Ja ze doet het verder hartstikke goed, het grootste gedeelte van de tijd is ze heel vrolijk en lacht ze veel. En ik weet dat ik heel streng voor mezelf ben, ik probeer al meer go with the flow te worden, maar pfoeee dat is lastig zeg... zeker als je heel perfectionistisch bent haha!
 
Ja, ik herken het wel hoor. Je wil het zo graag goed doen en je voelt al snel dat je als moeder faalt als je kind huilt of er wat is. Wat natuurlijk vaak helemaal niet zo is dat je wat fout doen. Dat is nu eenmaal met kinderen.
Ik weet nog dat toen onze oudste dochter geboren is, een vriendin die toen 4 kinderen had, zei: En vooral niet vergeten dat alle moeders 'maar wat doen'. Het lijkt alsof iedereen precies weet hoe het moet, behalve jij. Maar het tegendeel is waar. Iedereen doet maar wat.
Die uitspraak ben ik nooit vergeten en helpt mij nog elke dag :) 
Succes! 
 
Het enige dat je 'fout' doet is denken dat je kind elke dag op dezelfde tijd gaat slapen gedurende een bepaalde tijd. Ik denk dat als je probeert dit zoveel mogelijk lost te laten je kindje ook veel minder jengelig wordt. Want misschien moet ze nu wel slapen terwijl ze helemaal niet moe is? Dan zou ik zelf ook jengelig worden. Dus mijn advies: laat het los, kijk wanneer ze moe is en leg haar dan in bed. En dan merk je vanzelf hoe lang ze dan slaapt. Hier ook met 6 maanden nog 0,0 ritme. En zodra er een ritme is dan verandert dat ook zo weer door ziekte, krampjes etc. Ik las hier laatst een mooie uitspraak: het ritme van een baby is te vergelijken met het weer, geen dag hetzelfde. En geniet vooral van het feit dat ze s nachts door slaapt!
 
Terug
Bovenaan