Wat doen met baby van 6 weken???

Hoi,

Mijn zoontje is nu 6 weken. Ik weet niet zo goed wat ik met hem moet doen op de moomenten dat hij wakker is. Ik heb hem óf op schoot (wat hij maar een paar minuten leuk vindt), óf hij ligt in de box. Soms kijkt hij naar de speeltjes boven hem of hij ligt onrustig en gaat huilen.
Wat doen jullie met jullie kindje op een dag?
Want echt spelen is er nog niet bij... Ik verveel me een beetje zeg maar met hem. Of klinkt dit gek?
.

- Een liedje voor hem zingen
- Lekker een stuk wandelen
- samen op de bank liggen en een mooie film kijken
- kijken of je hem zover kan krijgen dat hij dutjes in zijn eigen bed doet zodat jij je handen even vrij hebt

spelen is er idd nog niet echt bij, maar ik zou de momenten dat je zoontje bij jou op schoot of op de arm is ook als waardevolle knuffeltijd zien. Op deze leeftijd is dit contact zooooo belangrijk. Als hij nu een tevreden mannetje wordt, zal hij zich straks als hij een aantal weken ouder is, ook beter kunnen vermaken in de box.
Ik heb zelf gewacht tot zo'n 8 wkn met het aanbieden van 1 of 2 speeltjes in het zicht en bereik in de box om mijn dochter niet te overprikkelen. Nu is ze 10 wkn oud en kan ze zich idd een poosje vermaken en hier druk mee zijn.
Mijn idee: verwacht nog niet te veel van je zoontje, knuffel heeeeeel veel met hem, leg hem op tijd weer in z'n bedje(!) en introduceer speeltjes etc geleidelijk.
Ik heb zelf ook op het CB gevraagd hoe ik hier verstandig mee omga: ik wil mijn meisje iig niet overprikkelen maar haar ook niks onthouden in haar ontwikkeling.
Kijk gewoon goed naar hoe je zoontje op nieuwe dingen reageert, geef hem de tijd om hier vertrouwd mee te raken en volg vooral ook je eigen gevoel!

Merel is nu 7 wkn en slaapt eigenlijk de hele dag tussen de voedingen door.
En als ze wakker is in de box kijkt ze lekker om zich heen.
Maar de tijd dat je meer met ze kan doen komt heus.
Tot die tijd kan je idd lekker naar buiten met de kleine of lekker tegen je aan houden na de voeding.

Evi is ook 6 weken, soms valt ze direct in slaap tussen de voedingen door, soms ligt ze bij me en praat ik gewoon gezellig met haar. Nu begint ze ook geluidjes terug te maken en te lachen, dus we hebben het reuze gezellig met zn tweetjes.

En ze ligt ook op haar buikje in de box, en een mobiel vind ze ook erg leuk om naar te kijken.

Ach, je moet gewoon even kijken wat je kindje leuk vind. Vooral lekker veel knuffelen!!!! Voor je het weet zijn ze groot! En zodra de eerste tekenen van vermoeidheid komen, lekker in bed!

Praten is natuurlijk altijd leuk, of gewoon naar elkaar kijken. Wij hebben wel ook speelgoed gebruikt. Het schijnt dat kinderen de kleur rood al vrij snel kunnen zien en daardoor worden aangetrokken. Wij hadden een rammelend rood speeltje dat hij met zijn ogen volgde terwijl hij bij mij op schoot lag, zeker als het speeltje ook nog rammelde ging hij daar naar lachen. Ik moest wel opletten, want het is erg vermoeiend.
Veel plezier!

mijn uk vindt de muziekmobiel heel mooi! Alles wat boven zijn hoofd hangt eigenlijk. Ik heb boven een speelkleed met babygym staan voor even lekker te kunnen spelen als ik boven bezig ben. Verder heb ik een speelboog voor boven de wipstoel, Hij kan er al tegen aan slaan en vind het super leuk! In de box ligt ook een bal met rammel hier komt hij tegen aan als hij in de bos 'speelt'. Hij kan zich goed vermaken in de box maar na een half uurtje is hij het wel zat en wordt hij moe. Hij is nu 10 weken!

Kroelen vind hij ook heerlijk zeker als we op viste ergens zijn dan zet ik hem tegen mij aan zodat hij lekker rond kan kijken. Wandelen vind hij ook heerlijk en na de fles leg ik hem vaak op mijn benen die ik omhoog heb zodat we lekker kunnen kletsen en zingen!

Terug
Bovenaan