Wat doen met een 1 jarige?

Hallo

Ik heb een vraagje...
Mijn dochter is  bijna 3 weken terug 1 jaar geworden.
Het is een heel lief meisje wat zichzelf ontzettend goed kan vermaken, ze zit nog steeds elke dag wel eventjes in de bos en verder kruipt ze het hele huis door.

Alleen weet ik vaak niet zo goed wat ik haar met kan doen.
Dat klinkt misschien best een beetje stom maar vind het erg moeilijk.
Overdag gaan we altijd wel een keertje naar buiten om bijvoorbeeld boodschappen te doen, dit doen we op de fiets of gewoon lopend.

We gaan regelmatig zwemmen, of op bezoek bij andere mama`s met kindjes.
Alleen ik  wil thuis ook dingen met haar doen.
We spelen wel eens met haar blokken of ik neem een boekje en ga er met haar voor zitten, maar al gauw wil ze al weer van schoot af.
Ik weet het dus niet meer, ik ben ook behoorlijk bang dat ze op deze manier niet genoeg aandacht kriijgt..

Wie kan mij helpen en weet raad?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp.

Liefs Sarah mv Alessia
 
hoi,

ik werk op een kinderdagverblijf (mijn dochter is nog geen jaar dus praat ik maar even over wat mijn ervaring is op mijn werk):
kindjes rond 1 jaar spelen inderdaad veel zelf,zoals je zegt kun je erbij gaan zitten om met blokken te gaan spelen.wat ze bij ons ook erg gezellig vinden is een muziekje opzetten en dan een beetje samen gaan dansen,en zelf liedjes zingen is ook leuk!
op een gegeven moment gaan ze dan proberen mee te doen met de gebaren die bij de liedjes horen,naarmate je ze vaker zingt.
boekjes lezen zei jezelf ook al,inderdaad hebben ze nog niet zolang "geduld"om stil te blijven zitten meestal.
weet niet of je thuis een bad hebt,dat vinden ze vaak ook heerlijk om in te spelen.
verder is denk ik gewoon bij ze gaan zitten als ze aan het spelen zijn ook al vaak leuk&gezellig.
succes met het verdere verzinnen van dingetjes doen,geniet van elkaar.

groetjes Corien
 
Hoi,

Je doet het prima hoor! Het is namelijk ook fijn als je kindje zelf kan spelen. Je hoeft een kind niet de hele tijd te vermaken. Rond deze leeftijd vinden ze schommelen ook erg leuk. Eendjes voeren, naar de kinderboerderij. Met onze zoon (ruim 3,5) ging ik lekker naar het babyzwemmen 1 keer per week. Met onze dochter (nu 5 maanden) ben ik ook begonnen.

Groetjes, Cathy
 
Hoi Sarah,

Onze   jongens vonden het altijd heel leuk om mij te "helpen".
Geschilde aardappels in de pan met water laten plonsen, vaatwasser legen ( alle plastic spullen in een lade laten leggen), vogels brood geven in de tuin, stop vegen ( met eigen mini-veger), helpen met stoffen met eigen stofdoek, sokken sorteren, wasknijpers helpen aangeven, bed verschonen, wasmachine legen, etc......

Met een flinke portie geduld en de nodige humor kun je heel goed samen met ze van alles in het huishouden doen. Mijn ervaring is dat alles wat mama doet erg leuk is en zeker als je ze ervoor roemt dat ze al zo goed kunnen helpen. je ziet ze groeien van trots. Dat het soms erg traag en onhandig gaat neem je gewoon voor lief.

Verder heb ik een heel leuk boekje aan geschaft met allerlei spel en activiteitenideeen voor peuters en kleuters. Als ik eens niks weet blader ik daar in en krijg ik altijd wel een idee. De ideeen die er in staan zijn vaak heel simpel, seizoensgericht, en kosten niets tot zeer weinig. Zowel voor goed als voor slecht weer zijn er volop ideeen.
Het boekje heet: 365 spelletjes en creatieve ideeen voor peuters en kleuters
Geschreven door: Marja Baseler

Ik heb er vaak leuke dingen uitgehaald, waarvan ik bijna altijd dacht, ach dat had ik zelf ook kunnen bedenken, maar heb er niet aan gedacht.

Groeten sandra
 
Terug
Bovenaan