<p>Hoi!</p><p>Hier een hele nuchtere relaxte thuisblijfmoeder die zo langzamerhand af en toe een beetje haar geduld begint te verliezen… en dat is nieuw voor me en merk dat ik, net zoals in het begin van het moederschap, weer een aantal vragen tegenkom waar ik (nog) geen antwoord op weet. </p><p>Ik ben 14 weken zwanger van ons tweede kind en we hebben al een meisje van 19 maanden… een pittige ding! Heel leuk maar sinds een week of 2 haalt ze soms het bloed onder mijn nagels vandaan en weet soms niet meer of het aan haar gedrag ligt, de vermoeidheid, mijn hormonen of een combinatie daarvan! Wat een drama kan ze ervan maken! Het lijkt soms wel alsof ze de hele dag door jankt, brult en krijst (dat is natuurlijk niet de hele dag maar zo voelt dat soms wel) en altijd maar iets van mij wil wat ik haar niet kan geven of wat ik haar niet wil geven. Als ze haar zin niet krijgt is het krijsen, ze is compleet gefixeerd op eten en als het op is dan krijst ze, als ze iets krijgt wat ze niet lekker vind dan gooit ze en krijst ze en ze laat zich meerdere keren per dag ter aarde storten als haar iets afgepakt wordt… “pick your battle” zit er de hele dag in m’n hoofd en probeer ook echt niet heel moeilijk te zijn maar ik laat echt niet al mijn regels varen omdat mevrouwtje het er niet mee eens is. Maar ik vind dat wel echt slopend Maargoed : welkom in de wereld van het opvoeden … die snap ik ook wel. Tijdens dit soort drambuien schaam ik me niet ofzo maar ik word er gewoon zelf echt gek van! Maandag op dinsdag logeerde ze bij mijn broer en dan heeft ze meer afleiding door met haar nichtje te spelen en dan is het een picture perfect meisje… geeft geen kick… totdat ze thuis komt, zodra ik al in beeld kom begint het al.. uitproberen en mekkeren. Dat voelt als moeder echt heel erg vervelend en ik word er onzeker van merk ik! Wat doe ik verkeerd? Bij de gastouder gaat ook alles goed maar zodra ik er ben lijkt het wel een continue strijd.</p><p> Ik vind het ook lastig om nieuwe dingen te blijven verzinnen in deze Corona tijd waarin alles dicht is, het park hebben we inmiddels wel gezien en verder is alles dicht… en daar komt bij: ik voel me ook doodmoe vaak, onze nachten zijn slecht (worden regelmatig onderbroken) ik heb best wat kwaaltjes en vind het soms lastig om haar tempo bij te benen momenteel, vind het lastig om haar de hele dag te vermaken en voel me daarover schuldig… ik ben blij als die tergende vermoeidheid door de zwangerschap eindelijk weg trekt en die vreselijke lockdown enigszins wordt versoepeld! (En velen met mij uiteraard) </p><p>Dus nu is eigenlijk mijn vraag; hoort dit gedrag erbij of doe ik iets verkeerds? Kan zij met 19 maanden al in de peuterpubertijd zitten? Moet ik hier doorheen? Moet ik makkelijker worden? Moet ik voet bij stuk houden? Dat laatste klinkt voor mij het meest logisch maar echt… ik krijg er koppijn van soms ?</p><p>oei heel veel klaag ? </p><p>Help me out mama’s! </p>