wat gaan jullie geven borstvoeding of flesvoeding?

A

Anoniem

Guest
Hallo ik wil graag borstvoeding gaan proberen.. nu weet ik nog niet of dat wel verstandig is omdat ik geen melkproducten binnen krijg ( heb een lactose (melk) allergie)

en kun je al dingen voor bereiden op borstvoeding?

en als je flesvoeding gaat geven welke voeding?
en wat is de reden dat je geen bv wilt of kan geven

Groetjes

Hallo

Ik ben nog maar pas zwanger, nu 5 weken en 2 dagen.
Ik wil graag borstvoeding gaan geven maar weet niet of dit wel kan.
Ik heb namelijk last van eczeem gehad op mijn tepels.   Dit is grotendeels weg maar komt af en toe nog weer eens terug, waardoor mijn tepels dan jeuken en open gaan.
Waarsch zal ik dus geen borstvoeding kunnen geven en hier baal ik al best van !
Dit is toch veel gezonder voor het kindje en het schept ook een band tussen moeder en kindje...
Dus ik weet nog niet hoe en wat..

Hoever ben jij??   Als ik jou was zou ik de vk eens vragen over je allergie.
Bij mij werd ook gedacht dat ik een koemelk en lactose allergie had, maar dit was helemaal niet zo, en ik m,aar aan t strenge dieet etc !
Heb je ook eczeem??

hoi ja ik ga woensdag maar even vragen :D

ik ben nu 33 weken zwanger.. ik heb geen exzeem.. wel onderzoeken gehad voor de melk allergie.... zodra ik iets van melk binnen krijg dan zijn mijn darmen helemaal van slag en kan je me van de vloer vegen..:(

misschien kan en mag je wel borstvoeding geven als je tepelhoedjes op doet???

ik hoop dat je het mag en kan gaan doen!!! liefs ilona

Als ik jullie was zou ik vooraf contact opnemen met een lactatiekundige, die zijn goed onderlegd en weten vaak wat wel en niet kan. Zo weet je van te voren of er door de lactose intolerantie en de eczeem borstvoeding gegeven kan worden, ook kan ze je de begeleiding geven die je nodig hebt.
Lactose intolerantie kan volgens mij zowieso wel. Er zijn ook veel kindjes die melkproducten niet verdragen. De moeders moeten dan op dieet en dat kan ook gewoon.

Nu over mezelf. Ik heb een zoon van 9 maanden, hij krijgt nog bv. Nummer 2 krijgt als alles goed gaat zeker ook een half jaar borstvoeding!
De eerste 6 weken zijn echt afzien(soms 12 voedingen per  24U die een half uur duren), daarna wordt het steeds makkelijker (nu 5 voedingen van ongeveer 5 minuten!) ik ben een grote fan van bv geworden, mede dankzij www. borstvoedingsforum.nl.

groetjes

quote: Iloontje86 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-08-2008 11:19:45'));

Hallo ik wil graag borstvoeding gaan proberen.. nu weet ik nog niet of dat wel verstandig is omdat ik geen melkproducten binnen krijg ( heb een lactose (melk) allergie)

en kun je al dingen voor bereiden op borstvoeding?

en als je flesvoeding gaat geven welke voeding?
en wat is de reden dat je geen bv wilt of kan geven

Hoi,

Wat goed dat je je aan het oriënteren bent op de mogelijkheden
Uit je bericht leid ik af, dat je lactose-intolerantie hebt; klopt dat? Of bedoel je misschien toch koemelkeiwitallergie? Dat zijn namelijk twee heel verschillende dingen....
In verreweg de meeste gevallen verdient borstvoeding de voorkeur boven kunstmatige zuigelingenvoeding; er zijn maar weinig situaties waarin dit andersom is. Lactose-intolerantie of koemelkeiwitallergie vallen zeer zeker niet onder die situaties. Sterker nog: in geval van o.a. allergie heeft een baby juist extra baat bij moedermelk. Moedermelk is een lichaamseigen stof en dus niet irriterend. Het is een levend product, dat o.a. vele verschillende soorten antistoffen bevat voor een optimale ontwikkeling van de weerstand van een baby en het is licht verteerbaar. Daarnaast legt moedermelk een beschermlaagje aan in de darmpjes van het kind, zodat indringers van buitenaf minder kans hebben en er minder kans is op allergische reacties. Bovendien zorgt moedermelk voor een snelle en optimale uitrijping van de darmpjes, die zo vlak na de geboorte nog volop in ontwikkeling zijn.
Voor de beschermende werking van moedermelk geldt, dat deze beter werkt naarmate er langer borstvoeding wordt gegeven (en dan het liefst de eerste zes maanden alleen maar borstvoeding, dus zonder enige vorm van bijvoeding met iets anders dan moedermelk).

M.b.t. lactose-intolerantie is het denk ik goed om te weten, dat aangeboren lactose-intolerantie heel uitzonderlijk is. Lactatiekundige Nanny Gortzak geeft hier een goede en duidelijke uitleg over lactose-intolerantie en borstvoeding: Nanny-bv en lactose-intolerantie.

Het is inderdaad mogelijk om je nu tijdens je zwangerschap al op het geven van borstvoeding voor te bereiden. Borstvoeding geven is aangeleerd gedrag, zowel moeder als kind moeten het leren. Het scheelt dan vaak al heel veel wanneer de moeder beschikt over de basiskennis ten aanzien van borstvoeding (vooral het aanleggen is daarbij van cruciaal belang). Dat bevordert het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid. Daarnaast zul je eventuele problemen sneller (h)erkennen, waar nodig kunnen oplossen door het toepassen van de basiskennis of indien nodig op tijd aan de bel kunnen trekken en weten waar je terecht kunt voor deskundige hulp.
De Vereniging Borstvoeding en Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL organiseren in heel Nederland regelmatig bijeenkomsten over borstvoeding, die je tijdens je zwangerschap kunt bijwonen. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl  en op www.lalecheleague.nl .

Je vraagt naar de reden waarom iemand geen borstvoeding wil of kan geven. Voor het al dan niet willen zijn er  talloze, vaak zeer persoonlijke beweegredenen.

Voorop staat, dat 98% van de vrouwen  lichamelijk prima in staat is om borstvoeding te geven. Bij de 2% van de vrouwen die geen borstvoeding kan geven moet je denken aan o.a.  borstoperatie (waarbij het dan ook nog afhankelijk is van de manier waarop de operatie is uitgevoerd; gedeeltelijk borstvoeding geven kan in veel gevallen goed mogelijk zijn en sommige vrouwen slagen er zelfs in om hun kindje geheel zelf te voeden), borsttrauma (bijvoorbeeld door een ongeluk) of te weinig klierweefsel.
Ondanks die veelbelovende 98% zien helaas nog steeds veel te veel moeders hun borstvoedingsperiode niet slagen, wat vaak terug te voeren is op slechte begeleiding en/of slechte informatievoorziening.

Kun je hiermee uit de voeten? Mocht bovenstaande informatie toch nog vragen bij je oproepen, reageer dan gerust!

Groetjes van Yvonne

quote: MaikeSanne reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-08-2008 13:33:32'));

Hallo

Ik ben nog maar pas zwanger, nu 5 weken en 2 dagen.
Ik wil graag borstvoeding gaan geven maar weet niet of dit wel kan.
Ik heb namelijk last van eczeem gehad op mijn tepels.   Dit is grotendeels weg maar komt af en toe nog weer eens terug, waardoor mijn tepels dan jeuken en open gaan.
Waarsch zal ik dus geen borstvoeding kunnen geven en hier baal ik al best van !
Dit is toch veel gezonder voor het kindje en het schept ook een band tussen moeder en kindje...
Dus ik weet nog niet hoe en wat..

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap, wat leuk joh!

Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend moet zijn om eczeem op je tepels te hebben. Gelukkig hoeft dit het geven van borstvoeding niet in de weg te staan; door bepaalde voorzorgsmaatregelen te treffen en adequaat te reageren in geval van eczeem is het goed mogelijk om met plezier je kindje aan de borst te voeden. Probeer ervoor te zorgen, dat je met 'gezonde' tepels de bevalling in gaat door tijdens de zwangerschap al te smeren met hormoonzalf (in overleg met een dermatoloog). Tussendoor kun je je tepels goed vethouden met een creme die je daarvoor prettig vindt. Ook tijdens de borstvoedingsperiode kan er worden doorbehandeld met hormoonzalf (spaarzaam gebruik, direct na het voeden aanbrengen en eventuele zichtbare resten vlak voor het voeden verwijderen). Tussendoor kun je wat moedermelk uitsmeren over je tepels. Moedermelk heeft een antibacteriële werking en houdt je tepels bovendien soepel en zacht.
Wanneer de baby tijdens de borstvoedingsperiode ook andere voedingsmiddelen in het mondje krijgt (zoals kunstmatige zuigelingenvoeding of in een later stadium vast voedsel) dan is het aan te raden om het mondje van de baby goed schoon te maken voordat hij of zij aan de borst wordt gelegd. Voedselresten in het mondje van de baby blijken namelijk een beruchte eczeem-uitlokker te zijn.

Voor ieder moeder-/kindpaar is het aanleggen van de baby een belangrijk aandachtspunt, omdat door goed aanleggen de meest voorkomende borstvoedingsproblemen (zoals kloofjes, verstopte melkkanaaltjes of zelfs borstontsteking en bij de baby achterblijvende groei/te weinig melkinname) te voorkomen zijn. In geval van eczeem op de tepels dient het aanleggen zelfs extra zorgvuldig te gebeuren om huidbeschadiging te voorkomen. Ze zeggen wel eens: een goed begin is het halve werk. Een goede voorbereiding op het geven van borstvoeding door jezelf vooraf al tijdens je zwangerschap uitgebreid te laten informeren kan een belangrijke bijdrage leveren aan een goede start met borstvoeding.

Groetjes van Yvonne

HALLO

Bedankt voor de info !! Ik wil graag bv gaan geven !!
Gebruik nu ook een zalfje wat ik er op doe en daarna een gaasje erover heen.
Nu vandaag ziet het er goed uit, een paar velletjes er op maar niet open oid, vaak begint de jeuk 's nachts en dan krab ik het open zodat er vocht uit komt..
heel vervelend allemaal !!
Ben trouwens ook bang dat ons kindje ook eczeem van mij mee krijgt.. tis toch erfelijk.. Ook ik heb dit van mn beide ouders mee gekregen, alleen hebben hun dit al jaren beide niet meer !
K ben onder behandeling bij een chinees gezondheidscentrum en nu was bijna al mijn eczeem weg !   Maar door de vakantie ed ben ik niet zo consequent geweest met mn zalfjes etc.. en toen was mn zalf op en had het centrum vakantie !
Kan dus maandag pas nieuwe bestellen maar het helpt onzettend goed !

Vraagt een vk ook of je borstvoeding wilt geven???

Liefs maike Sanne

quote: MaikeSanne reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-08-2008 15:59:23'));

Vraagt een vk ook of je borstvoeding wilt geven???

Heerlijk, zo'n enthousiaste reactie

Een verloskundige zal de keuze voor voeding van je baby inderdaad standaard ter sprake brengen.

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan