Wat gebeurd er na een zorgmelding?

<p>Mijn 7 jarige zoon was gisteren betrokken bij pestgedrag. Hij was niet de aanstichter, maar heeft wel aangemoedigd. De aanstichter was een 13 jarige jongen. De ouders van het slachtoffer hebben aangifte gedaan en de politie is ook bij ons langs geweest. Ondertussen hadden wij de zaak al uitgesproken met de ouders en heeft mijn zoon zijn verontschuldigingen aangeboden welke zijn geaccepteerd. De politie beschouwd de zaak voor onze zoon als afgedaan, maar gaat wel een zorgmelding doen. Gisteravond was ik wat overrompeld, maar inmiddels vind ik een zorgmelding voor wat hij heeft gedaan wel wat overdreven... Er is geen fysiek geweld gebruikt oid. Alleen woorden. Ik praat pestgedrag overigens absoluut niet goed, maar in een omgekeerde situatie had ik dit met de betrokken ouders uitgesproken. </p><p>Nu vraag ik mij af wat er met deze zorgmelding gebeurd. Komt er altijd een huisbezoek of is dat alleen bij zwaardere of meerdere meldingen?</p><p>Mijn zoon heeft ernstige angstklachten, vermoeidheidsklachten en hoogstwaarschijnlijk autisme. Hier wordt hij momenteel op onderzocht. Vanwege zijn klachten heeft hij bovendien ontheffing van de leerplicht en gaat hij maar halve dagen naar school. Er dus al best veel zorg betrokken en ik maak mij wel zorgen over de eventuele inmenging van bureau jeugdzorg. Met de huidige hulp gaat het het laatse half jaar eindelijk weer wat beter met mijn zoon.</p>
 
Geen idee, maar als ik je verhaal zo hoor een beetje overdreven. Nee pesten is absoluut niet goed te praten en kan echt schaden brengen (al dan niet fysiek) maar om daar nou de politie bij te roepen?! Kun je degene die gisteren geweest zijn niet contacteren? Dan kun je wellicht uitleg krijgen.
Succes 
 
Ja, dat heb ik vanmiddag gedaan. Zij hadden nu geen dienst en nemen later contact met mij op. Ik wil pesten zeker niet goed praten, maar vind dit wel een heftig gevolg voor een eerste conflict. Mijn zoon is eigenlijk nooit betrokken bij pesterijen en is eerder een buitenbeentje.
Ik maak mij hier gewoon best veel zorgen over omdat voor een buitenstaander niet gelijk duidelijk is dat dit conflict los staat van het feit dat hij halve dagen naar school gaat en een psychiater bezoekt e.d. Voor een jongen die het momenteel al heel erg moeilijk heeft zou nog een gesprek met weer een vreemde gewoon weer een flinke dosis stress opleveren. Hij is nu nog overstuur van het bezoek van de 2 agenten in univorm gisteravond. Dat heeft op een gewone gezonde 7 jarige al impact, maar op een hoogsensitieve (hoogstwaarschijnlijk) autistische jongen levert zoiets gigantisch veel stress op. 
 
Hallo 
 
Wil als eerste zeggen dat politie ook erg overdreven vind om erbij te halen. Ik had zelf inderdaad ook gewoon met de betrokken  ouders het besproken. Dat terzijde wat er gebeurt bij een zorgmelding is dat je dan een brief krijgt van veilig thuis dat er een melding is gedaan. Meestal komen ze op huisbezoek om te praten over de situatie en waarom de melding ect is gedaan. Ik zou me er niet al te druk om maken juist omdat je al hulpverlening hebt denk ik niet dat ze nog dubbele hulpverlening erop gaan gooien. 
 
Heel veel succes!
 
Die komen langs, horen jullie verhaal. Horen dat jullie allang bezig zijn met allerlei hulp en laten jullie vervolgens met rust. 
Politie gaat hier wel een beetje te ver in. Die hadden dit zelf ook kunnen bedenken. 
 
Als jeugdzorgwerker kan ik je vertellen dat er door de al aanwezige hulp niets spannends gaat gebeuren. Mocht dit gedrag, ondanks de hulp, vaker gaan voorkomen of heftiger worden dan is het misschien een ander verhaal. Maar dan begint het nog steeds met gewoon extra of andere hulp aanbieden. Geen zorgen :)
 
Terug
Bovenaan