Wat helpt bij verwerking van verdriet?

Hallo,

Mijn vriendin heeft 3 jaar geleden een kindje gekregen met een zeldzame stofwisselingsziekte. Gelukkig kan het kindje gezond oud worden met een zeer streng dieet en speciale zorg. Daarom besloten ze voor een tweede kindje te gaan. De kans op de ziekte was 25%. Onlangs is ze bevallen. Het kindje heeft de stofwisselingsziekte, maar daarnaast ook het syndroom van Down met hart en darmafwijkingen. De combinatie van deze aandoeningen maakt het toekomstbeeld voor zowel kind als ouders onzeker en zwaar.
Mijn vriendin is na een maand uit het ziekenhuis en wil de kraamvisite gaan opstarten. Naast een kado voor haar kindje wil ik ook een kado voor haar kopen. Iets wat haar steun geeft, want ze zit er een beetje doorheen. De zorg voor de beide kinderen valt haar zwaar en aan de verwerking van haar emoties/verdriet komt ze niet echt toe. Gelukkig heeft ze veel vrienden en familie die haar steunen. Is er iets dat ik haar kan geven of dat ze kan doen waardoor ze zich beter gaat voelen? Hebben jullie een goed idee?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Groet
Lies

nou meid dat is niet mis wat jouw vriendin allemaal moet doorstaan.

Het enige dat ik kan zeggen is, en dat is met geen geld in de wereld te koop, wees een goede vriendin voor haar. Iemand waar ze tegen aan kan kletsen als ze er doorheen zit of verdrietig is.

Laat haar gewoon veelvuldig blijken: dat je wilt weten wat in haar omgaat. Zeg haar: kom eens bij me zitten en vertel me eerlijk hoe is het nu met je, kan ik iets voor je doen, en geef haar aan dat je een luisterend oor hebt. Daar heeft ze het allermeest denk ik aan

Lief dat je zo een goede vriendin wil zijn.

liefs
talke

Hoi Lies,

Heel lief dat je zo begaan bent bij je vriendin. Het is ook niet niks wat ze op haar bordje krijgt. Wat ik merk bij mijn schoonzusje na het overlijden van haar baby is dat ze heel graag die ene arm om haar heen wil. Het niet perse erover hoeft te hebben maar alleen de warmte en het gevoel dat je er voor haar bent.

Het is zo makkelijk om even een bosje bloemen te kopen en dat langsbrengen, maar is dat werkelijk wat ze wil ? Ik denk dat je al een hele goede vriendin bent als je alleen al naar haar toe gaat en haar laat zien dat je er altijd voor haar bent en natuurlijk ook voor haar gezinnetje.
Ik heb op een gegeven moment de oudste dochter van mijn schoonzusje een dagje opgehaald. Puur en alleen omdat ze dan tijd en aandacht aan haar jongste dochtertje kon geven en dat ze even tot rust kon komen. Dit vond ze heerlijk even alleen met haar jongste en even geen ruzies hoeven te sussen.

Misschien is het een idee, om als je toch heel graag even echt iets voor haar alleen wilt doen, een dagje naar een sauna of beautyfarm te gaan. Dan kan ze heerlijk ontspannen is even uit alle stress van het dagelijkse weg. En kan dan misschien in een andere omgeving anders naar haar gezinnetje kijken en dan komt ze heerlijk uitgerust terug.....

Je bent eigenlijk al een hele goede vriendin..........

Jolanda

hai Lies,
Mijn vriendin heeft vorig jaar haar zoontje verloren. Hij had leukemie en was 3 1/2 jaar toen hij stierf. Zoals de anderen ook al schrijven is het het allerbelanrijkst een lieve vriendin voor haar te zijn. Maar ik snap dat je haar ook iets geven wilt, dat heb ik het afgelopen jaar ook vaak gedaan. Ik neem toch vaak iets kleins voor haar mee, een extra steuntje. Enkele ideetjes:

- Zorgenpoppetjes. Deze kun je kopen in de wereld winkel. Voordat je gaat slapen kun je hen je zorgen vertellen. De wereldwinkel heeft zo ie zo mooie kado's.
- Een lieve knuffel. Met een kaartje erbij "gewoon een lieve knuffel".
- Chocola.
- Een verwenpakket met lekkere maskers, olie, luchtje.
- Gedichtenboekje, zowel bij boekhandel als wereldwinkel te koop.
- Af en toe bak ik een lekkere taart.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik wens je vriendin veel steun.
Liefs Soela

Terug
Bovenaan