wat houd wiegendood precies in?

Hallo meiden. Niet een heel leuk onderwerp maar deze vraag houd mij bezig.
Teun slaapt het liefst en veel beter op zijn buik.
Ik heb hem vanaf het begin op zijn buikje in de box gelegd en dat vond hij heel fijn.
Nu heb ik de laatste 2 nachten hem op zijn buik gedraaid in bed als hij wakker werd.
Dat was rond half 4 (normaal baker ik hem in maar nu hij ziek is niet) daarna sliep hij meteen ik moest ik hem om 9 uur wakker maken. Nu ben ik op google aan het kijken geweest maar daar raden de buikslapen af. Op het cb raden ze het niet af maar geven ze ook geen toestemming want stel dat er iets gebeurd kunnen ze aangeklaagd worden.
Nu vertelde mijn zus gisteren dat ze had gehoord dat een kindje van 1 jaar in de box was overleden aan wiegendood. Maar dan denk ik,die kunnen al bijna lopen! Hoe kan het dan dat die het hoofdje niet kan wegdraaien? Zou het daar echt iets mee te maken hebben of zou het iets in de hersentjes zijn dat 'vergeet' een signaal te geven dat hij/zij moet ademen? Hoe denken jullie daar over? Ik denk zelf namelijk het laatste, iets in de hersentjes. Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.
Groetjes Mikkie.

Hoi Mikkie,

Het is inderdaad een onderwerp waar geen enkele moeder aan moet denken dat je dat overkomt. Eigenlijk weten ze van wiegendood maar weinig. Oorzaken komen er bij onderzoek bijna nooit uit. Wel denken   ze dat er verschillende dingen zijn die de kans zouden verhogen. Zoals dekbedjes, buikslapen, roken in bijzijn van de kleine en zo hebben ze er nog veel meer. Maar vroeger moesten de kindjes juist wel op de buik slapen. Kwam wiegendood toen meer voor?? Ik kan me voorstellen dat het je bezig houdt omdat jouw kleintje zo goed slaapt om zijn buik. Moeilijk he!! Ik denk dat je moet doen wat je gevoel zegt.

groetjes Sonja mama van Evi (6-1)

het is idd zo dat baby's vroeger sneller aan wiegendood overleden als ze op de buik lagen,daarom word het afgeraden.
dat een kindje van 1 nog aan wiegendood overlijd vind ik wel apart.misschien noemen ze het zo omdat er geen oorzaak bekend was?volgens mij is wiegendood dat ze stoppen met ademen,omdat de ademhaling van jonge baby's nog erg oppervlakkig is en nog niet volledig ontwikkeld.maar dat dat na een jaar nog gebeurd...
maar even terug naar jou teun:als hij op zn rug ook wel slaapt zou ik het toch maar niet doen.en als je het toch graag wilt maar het niet vertrouwd kun je ook zo'n matrasje kopen met sensoren.die werkt op een soort babyfoon die alarm geeft als er iets van 15 seconden geen (adem)activiteit heeft plaatsgevonden.ik zit hier ook aan te denken.ik heb vorige week nl een akelig verhaal gehoord dat de dochter van een vriendin van mn vader(vat jem nog?)haar zoontje van 3 maanden ademloos en blauw in bed aantrof.net op tijd gelukkig,maar gatver..kippevel!hij lag overigens gewoon op zn rug.toen ze hem door elkaar rammelde ging hij weer ademen.
groetjes kari

oh wat een eng verhaal, kari! ik ben ook altijd bang voor wiegendood. ik heb dan ook de Aerosleep gekocht, een soort matrasovertrek met bijpassend hoeslaken dat zorgt dat als je baby per ongeluk met zijn hoofd in het matras komt te liggen hij nog kan ademen. ik heb zelf mijn hoofd erin gedrukt en inderdaad, ik kon nog ademen. maar ja, ze vermoeden misschien dat baby's die stoppen met ademen toch een soort "afwijking" hebben. maar ik voorkom zo in ieder geval wel dat ze stikt doordat haar gezichtje in het matras komt en het geeft mij een veiliger gevoel.
misschien heb je hier iets aan?

groetjes,
daphne

Terug
Bovenaan