wat ik niet snap

A

Anoniem

Guest
Meiden,

even een gevoelig onderwerp.

We slikken allemaal braaf de juiste vitamines. De lever (ivm vitamine A), brie en filetamerican  (ivm listeria) laten we allemaal staan, zeker als we denken dat we zwanger zijn en zeker na een positieve test.

Maar waarom roken er nog zoveel vrouwen die zwanger willen worden en zelfs al zwanger zijn?

De kans dat je listeria oploopt na het eten van een broodje filet american is kleiner dan dat je kindje ademhalingsproblemen krijgt door het roken van a.s. papa en mama.

Wie kan het uitleggen waarom je het één wel kan laten cq doen en het andere niet?

Miep

Miep,

Misschien komt het omdat vrouwen die roken, ook de andere zaken niet zo nauw nemen. Ik weet het niet, het belangrijkste is dat je zelf moet doen wat je goed lijkt.

Ik rook ook niet en tijdens mijn eerste zwangerschap ook uitgekeken met alles.

Overigens mag geen rauwmelkse kazen. En de brie die in Nederland verkocht wordt in de supermarkt is daar niet van gemaakt. Alleen sommige kazen bij de kaasboer zijn gemaakt van rauwemelk. Maar als je dat navraagt bij de kaasboer kan hij je alles vertellen.

Tebbe

Hey Miep, mijn moeder rookt ook (al sinds haar 14e ofzo...) en toen ze zwanger was van haar kids (mij broer, zus en ik) heeft ze geen sigaret aangeraakt. Sterker nog, ze vond het ontzettend stinken! Ook heeft ze er heel goed op gelet wat ze at (ze liet dingen staan waarvan toen bekend was dat het beter was om niet te eten). Dus het is niet zo dat iedereen het dan niet zo nauw neemt met alles. Ze zullen er vast wel tussen zitten, ongetwijfeld, maar wou toch even reageren  Veel liefs van mij
PS: ook al rookt mijn moeder, mijn broer, zus en ik roken alledrie niet. Goed he

Hoi Miep en andere dames,

Ik denk wel te weten waarom vrouwen het roken niet kunnen weerstaan en zich wel aan de rest van alle regeltjes kunnen houden. Omdat roken een verslaving is, lekkernijtjes als filet american en franse kaasjes niet. Ik denk het niet alleen te weten, ik weet het ook omdat ik tijdens mijn eerste zwangerschap gerookt heb. Ik hoop niet dat ik nu veroordeeld wordt, ik vind het namelijk nog steeds verschrikkelijk dat ik dat gedaan heb en ik schaam me er heel erg voor. Ik dank god op mijn blote knieen dat Mika zo'n gezond kereltje is (bij wijze van spreke want ik ben eerlijk gezegd niet christelijk), hoewel ik er wel eerlijk bij moet zeggen dat hij wel een aantal keren last van bronchitus had. Dit kan inderdaad te wijten zijn aan het feit dat ik gerookt heb tijdens de zwangerschap maar het zit ook in de familie, aan beide kanten zelfs. Ik heb vroeger heel erg veel last van bronchitus gehad, mijn moeder heeft astma. En aan de kant van vriend is het zijn moeders familie waar tal van voorbeelden zijn.  Gelukkig is  Mika er  nu overheen aan het groeien, hij heeft er al heel lang geen last meer gehad. Maar om terug te komen op het roken tijdens de zwangerschap, ik voelde me schuldig bij iedere sigaret die ik nam. Ik wilde ook heel graag stoppen maar ik kon het niet en dat terwijl ik normaal iemand ben die heel veel wilskracht kan tonen. Ik heb tijdens mijn zwangerschap heel erg veel stress gehad en ik wil me niet schuilen achter dat excuus maar het is wel een reden geweest.
Anyway, inmiddels ben ik al een jaar gestopt met roken en heb er ook 0,0 behoefte aan. En ik ben verschrikkelijk blij dat ik nu 'gezond' een eventuele nieuwe zwangerschap in ga. Ik heb in ieder geval mijn lesje wel geleerd.
En daarbij wil ik nog even kwijt, petje af voor de vrouwen die wél gestopt zijn met roken tijdens de zwangerschap. Ik weet dat dat niet voor iedereen even makkelijk is geweest (of zal zijn).

Liefs Nicole

Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn dochter niet gerookt, omdat ik het smerig vond.
ik rook nu weer bijna een jaar en als ik weer zwanger zou zijn stop ik er weer mee. Dana heeft er niks aan over gehouden dat ik de 1e paar weken wel gerookt heb(wist toen nog niet dat ik zwanger was) en was ook niet te klein(ruim 8 pond)
Mn zusje heeft gewoon gerookt(wel minder, max 4 pd) en haar kinderen waren ook niet klein, wat ik wel erg vind is als iemand zwanger is en dan buiten op straat rookt. Maarja dit is de keuze van degene

Renate

Hoi meiden !!

Even een reactie op tebbe..............

Ik zit hier niet om ruzie te gaan zitten maken want we willen allenmaal hetzelfde hier op dit forum en tot nog toe is iedereen heel positief, daarom vind ik het wat verontrustend te lezen dat wanneer je dus rookt het allemaal niet op nauw neemt en je dus wordt veroordeelt.

Ik kan je vertellen dat wij met zijn allen helemaal niets maar dan ook heel erg weinig prive van elkaar weten dus het is ook aan   niemand om te oordelen over een ander zijn/haar leefgewoontes. Dat men rookt wil niet zeggen dat je je eigen kind in gevaar wilt brengen. Dat moet een ieder voor zichzelf weten. We weten allemaal dat roken ongezond is maar dan is het nog steeds aan de persoon zelf wat die daar mee doet en of deze bereid is een öffer" te brengen. Ik rook zelf ook en het is inderdaad een verslaving........ so what ? Nog steeds mijn eigen keuze. Wanneer ik zwanger blijk te zijn zal ik ook absoluut stoppen met roken maar dat is nog steeds MIJN eigen keuze. Wanneer een ander dat niet wil/kan dan zal je mij geen oordeel horen vellen. Een ieder bepaalt zelf hoe men zijn/haar leven in wil richten.   Mijn beste vriendin heeft 9 maanden doorgerookt en zij heeft een enorm gezond kindje gekregen. het is per persoon verschillend. En nogmaals..............laat iedereen lekker in zijn/haar waarde dan krijgen we dit soort discussies ook niet meer op dit forum en houden we het lekker gezellig !!

groetjes,

Bianca

Hallo allemaal,

Allereerst vind ik ook dat het je eigen keus moet zijn hoe je er mee om wilt gaan. het is natuurlijk wel zo dat je kindje niet in staat is om zelf ook die keus te maken!
Natuurlijk is roken een verslaving. Ik heb zelf nog nooit gerookt maar 9 maanden zonder chocola.... Nee, even serieus. Ik ben verpleegkundige en heb in mijn opleiding ook theorielessen m.b.t. zwangerschap etc. gevolgd. Nu hadden wij een lerares die zelf ook als verloskundige werkte. Nu had zij de toestemming van een vrouw gekregen die dus net was bevallen om haar nageboorte mee te mogen nemen om aan ons te laten zien. Deze vrouw rookte af en toe een sigaretje. Op de placenta waren duidelijk littekens te zien. Beschadigingen dus!
Ik schrok daar wel van. Helemaal nu ik zelf een miskraam heb gehad ben ik nog voorzichtiger met etenswaren etc. Ookal weet ik dat dit er niet toe bijgedragen heeft maar voor mijn eigen gevoel probeer ik zo gezond mogelijk te leven.
Ookal zul je de effecten misschien niet altijd duidelijk zien maar je weet gewoon dat het erg ongezond is en stel dat je kindje wel veel te vroeg wordt geboren of een erg laag lichaamsgewicht heeft. Zul je je dan niet schuldig gaan voelen?
Hoop dat jullie allemaal snel zwanger zullen worden en gezonde kindertjes zullen krijgen!

Groetjes Ineke

Hoi miep.

roken is inderdaad slecht ik ben helaas ook een roker,ik heb een hele lage doorzettingsvermogen ik weet het is geen excuus,ik heb een laserbehandeling gehad en dat heeft helaas niet geholpen ook al stond ik er 100%achter.

ik persoonlijk vindt het heel erg moeilijk om te stoppen ik wordt heel erg gestresst en sagerijnig er is dan geen land met me te bezuilen,ik wil wel heel graag er van af en,,ben nu al heel veel geminderd mocht ik weer zwanger worden.

maar mijn gyn heeft mij verteld dat je natuurlkijk beter niet kan roken,maar dat de stress nog veel erger is dan het stoppen,maar je moet natuurlijk niet een pakje per dag roken.

als ik zwanger raak,hoop ik ook echt dat ik er helemaal van af kan blijven,met hulp van de gyn en jullie hier en famillie.want het is niet goed om te roken.

maar helaas kan ik wel begrijpen dat vrouwen het erg moeilijk vinden om te stoppen.de een kan makkelijk stoppen en de ander niet iedereen is anders..

liefs maantje

Terug
Bovenaan