Wat info over het stoppen met de pil en meteen wat vraagjes

Sorry voor dit lange bericht, maar ik dacht het is wel informatief als er meer meiden zitten met vragen zoals ik ;)

Als je wilt stoppen met de pil, kun je dat het beste aan het einde van de strip doen. Tijdens de menstruatie die daarop volgt, ben je nog gewoon beschermd; pas vanaf de dag waarop je anders weer zou beginnen met slikken, kun je in theorie zwanger worden. Of dat ook daadwerkelijk gebeurt, verschilt van vrouw tot vrouw.
Sommige vrouwen raken korte tijd nadat ze zijn gestopt al in verwachting. Bij anderen duurt het soms maanden. Pas wanneer je na een jaar nog steeds niet zwanger bent, kun je overwegen om een vruchtbaarheidsonderzoek te laten doen. Maar ook dan hoeft er nog niks aan de hand te zijn.

De meeste artsen adviseren om na de laatste menstruatie, aan het einde van je strip, een volgende, 'natuurlijke' menstruatie af te wachten, voordat je probeert om zwanger te raken. Wanneer je namelijk onmiddellijk na het stoppen met de pil zwanger wordt, is het moeilijk om vast te stellen op welk moment de bevruchting heeft plaatsgevonden en dus ook wanneer je baby geboren zal worden.

Er is nog een reden waarom het handig is om je eerste normale menstruatie af te wachten. Het kan na het slikken van de pil namelijk enige tijd duren, voordat je natuurlijke menstruatiecyclus weer op gang komt. Ook dat verschilt overigens weer van vrouw tot vrouw. De één is na precies vier weken weer ongesteld, bij de ander duurt het soms een paar maanden. Pas wanneer je weer een keer normaal gemenstrueerd hebt, weet je zeker dat je de hormonen van de pil kwijt bent en zwanger zou kunnen worden.

Natuurlijk kun je gewoon proberen om in verwachting te raken, ook wanneer je normale cyclus nog niet op gang is gekomen. Er bestaat altijd een kans dat je toch zwanger wordt.
=====================================
Nu ik dit lees, vind ik mezelf wel een beetje dom en impulsief. Ik ben namelijk gewoon gestopt middenin een strip (eind juni), waarna ik dus een helderrode bloeding van 3 dagen kreeg. Kan het dan zijn dat mijn cyclus NU al op gang is gekomen?
Nou heb ik al verschillende keren vermeld dat ik al een paar dagen een vage pijn heb, maar het begint met de dag meer op menstruatiepijn te lijken.
Mijn tepels doen pijn bij aanraking, en ik ben duizelig geweest van de week.

Is mijn lichaam nu gewoon overstuur door het stoppen met de pil? Ik ben in het verleden wel vaker gestopt met de pil, omdat ik het dan met niemand deed(na een relatie bijv), maar toen had ik deze verschijnselen niet!

Ik ben gewoon zo benieuwd, zo ongeduldig! Het zit niet tussen mijn oren, want ik voel die krampen toch echt! Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn om in de eerste maand al zwanger te zijn en ik reken nergens op, maar het lijkt er steeds meer op.

Ik zal in ieder geval nog flink geduld moeten hebben, want 8 augustus (op de verjaardag van mijn vriend :D) ga ik een test doen als ik nog niet ongesteld ben geworden...

Ik hoop dat er nog meer meiden zijn die hetzelde hebben als ik, en ook ongelooflijk ongeduldig zijn...It's driving me mad!!

Iedereen een dikke kus, en veel succes met zwanger worden!

Hallo barbarella,

ik herken je verhaal; maandag ben ik ongesteld geworden nadat ik 30 dagen ervoor, midden in een strip, mijn laatste pil heb genomen. Ik heb ook een week "verschijnselen" gehad die ik niet kon thuiswijzen, maar ik heb 10 jaar aan een stuk de pil genomen en wist dus totaal niet aan wat ik me moest verwachten. Maar, het kan natuurlijk, dat je van de eerste maand al zwanger bent! Ik hoop het voor jou!

groetjes
Eleni

Ik hoop het ook....ik heb dus vanaf mijn vijftiende (toen had ik al een langdurige relatie) de pil geslikt tot mijn twintigste ongeveer(toen ging het uit) en vanaf die leetijd slikte ik geen pil, tot 7 maanden geleden ongeveer (toen kreeg ik wat met mijn huidige vriend), toen ben ik weer begonnen met de pil. Ik ben dus nu 23(hoe oud ben jij?)

Ik hoop voor jou ook dat je gauw zwanger zult zijn!!!

Lieve Barbarella

Ik herken ook veel in jouw berichtje. Alleen is er één ding bij mij anders, namelijk: dat ik vanmorgen hartstikke ongi ben geworden......
Ik had ook niet verwacht dat ik gelijk zwanger zou raken, maar toch, je weet maar nooit!
Toch ben ik wel blij dat ik nu ongi ben, dan weet ik tenminste dat mijn cyclus weer op gang komt. En direct vrij regelmatig!

Hopelijk hebben alle kwaaltjes bij jou een andere reden!!!
Liefs Rietje

Hallo,

ik herken het ook heel erg. Ik ben nu sinds eind mei bezig (zoals ze het hier noemen, het klussen). Ik ben dus ook midden in de strip gestopt en ben nu drie weken over tijd. Ik heb nadat ik twee weken over tijd was een test gedaan, maar die was negatief. Ik heb ook het gevoel dat mijn borsten erg dik zijn en dat mijn tepels opgezwollen zijn. Ik was ook wel misselijk en duizelig. Af en toe heb ik last van krampen. Ik ging er al vanuit dat ik zwanger was totdat ik dus hoorde dat het maanden kan duren voordat je weer voor het eerst ongesteld kan worden. Balen dus...
Dus ik weet het ook niet meer, durf gee test te doen, want stel dat het negatief is en aan de andere kant wil ik zo'n test wel weer doen. Ach ja, het verbaasde me al dat het gelijk raak zou zijn en aan de andere kant waarom niet? Ik ga over twee weken op vakantie. Misschien dat ik voor de vakantie een test doe en dan zie ik het wel. Ik vind het wel allemaal erg spannend. Als ik niet zwanger ben, dan hoop ik dat ik snel ongesteld word zodat mijn cyclus weer normaal op gang komt. Mestal baal je als je ongesteld bent, maar nu wacht ik er gewoon op. Stom he?
Maar ik wens je veel succes en ik hoor het allemaal wel.

Groetjes Miepje

Zie je, dat bedoel ik nou, het wordt zo verdomd lastig met die 20.000 factoren! Ik hoop iig dat ik 1 van de 2 word! En jij ook succes ;)

We komen er wel met z'n allen

Terug
Bovenaan