Wat is beter een loopstoel of bouncer

<p>Hoi allemaal,</p><p>Twijfels komen mij tegemoet!</p><p>Ons zoontje van 4 maand wil niet zitten of liggen. Alleen wanneer hij moe begint te worden. Ja hij zit al zelfstandig en rolt al alle kanten op ?. Het liefste staat hij de hele dag en lopen we samen 20x het zelfde rondje in huis. <br /><br /></p><p>Bij mijn ouder heeft hij nu de skip hop - explore en more 3-stage activity center. Voor bij ons thuis zat ik te kijken naar een loopstoel of bouncer. Alleen overal hoor en lees ik dat het slechter is voor zijn ontwikkeling. En begin ik er te twijfelen. De “bouncer” bij mijn ouders thuis vind die helemaal geweldig en vermaakt hij zich prima in. Want wanneer hij op de speelkleed speelt is hij het naar 2 minuten echt wel zat. En kan ik stoppen met mijn dagelijkse bezigheden. Hij raakt gefrustreerd wanneer hij iets niet kan zoals dus beginnen met kruipen. Ik probeer dit wel te stimuleren maar er zit geen schot in de roos. <br /><br /></p><p>Hoe hebben jullie dit gedaan? En wat zouden jullie aanraden? <br /><br /></p><p>thanks?</p>

Persoonlijk zou ik geen van beide producten gebruiken voor mijn kindje. Ze zijn echt bewezen slecht voor de ontwikkeling, zeker als je er al zo jong mee begint. Ik zou je kindje toch stimuleren om liggend op zijn rug of buik te spelen. Het is normaal dat hij op deze leeftijd snel genoeg ervan heeft en lekker bij je wilt zijn.Daarnaast kun je misschien gebruik maken van een draagdoek of draagzak als hij er genoeg van heeft zodat je toch verder kunt met je bezigheden! Een wipstoeltje kan ook helpen, al kun je je kindje hier ook het best niet al te lang inzetten.

Voor de rugspieren/wervels is het verstandig daar nog even mee te wachten inderdaad. Daar kunnen scheve ruggen (scoliose) van onstaan. Later mag dat zeker weL (max 20min per dag vanaf 8 mnd ongeveer) ik heb hier ook ene van 4 maanden die nu alles wilt zien: ze krijgen rond die tijd diepte in hun zicht dus dat is ook een heel spannende fase. Liggen is frustrerend in dat moment, komt wel weer terug straks voor het oefenen met kruipen maar ook daarvoor is het met 4 maanden nog iets te vroeg. Als je de focus teveel legt op wat nog niet lukt zal dat je kind juist steeds minder leuk maken om te liggen. Mooie tussenweg die wij hier hebben gevonden is de wipstoel ? dus zitten/liggen en dan een speelboog erover of een speeltje in de hand. Interactie kwartier met ons of een kort verhaaltje op tv. Daar oefenen we nu ook de fruit en groente hapjes in. Steeds wat afwisseling vind onze kleine heel fijn. Succes verder ??

Ik zou ook beiden niet doen. 
Wat hier nog wel hielp was op de buik in de wandelwagen zodat ze over de rand heen kon kijken, of in de draagdoek, en wandelen maar. En verder veel op de buik op een kleedje kijken naar wat ik in het huishouden deed, terwijl ik vaak even een nieuw speeltje erbij gaf en even samen speelde. Steeds weer op een nieuwe plek het speelkleed neerleggen. Ze moeten even door die fase heen. Op een gegeven moment lukt tijgeren en dan gaat er weer een wereld open. 
Je kan ook een speelboog of activity board gebruiken. 

Ik had zelf een jumper, hij zat er max 1 uur per dag vanaf 6 maanden. Ik vind het nog jong voor jullie ik zal nog even wachten je baby is nog maar 4 maanden oud.

Eens met de rest, ik ben er niet perse op tegen maar vind met 4 maanden wel heel jong. Vanaf 6 a 8 maanden oke, maar let er echt op dat het per dag 4x10/15 minuten is ofzo. Niet langer. Het is heel verleidelijk om je kindje er een uur in te laten als hij zoet is, maar écht niet doen. Ik werk op een kinderdagverblijf en laatst was er een jongetje die heel veel in een loopstoel zat als baby en nu loopt hij op zijn tenen daardoor. Ondertussen is hij al 4, gaat al sinds hij 1.5 is naar de fysio maar het helpt niet. Hij blijft op zn tenen lopen en heeft een hele rare houding. Die loopstoel heeft echt nare gevolgen als je je kindje er een uur achter elkaar in laat.

Persoonlijk heb ik die producten nooit gekocht. Er zijn nou eenmaal fases dat baby's veel mopperen en max 2 minuten op een speelkleed spelen is soms ook heel normaal! Allemaal fases waar je doorheen moet en dat gaat weer beter als hij eenmaal kan kruipen. Maar het hele eerste jaar hou je zulke periodes toch wel. Kruipen doen ze ook echt niet veel eerder dan met 6 maanden, en dat is al suuuupersnel. Rond 8 maanden is gemiddeld.

Je zegt dat hij zelfstandig kan zitten, dat betekent zelfstandig tot zit komen vanaf ligstand én blijven zitten zonder ondersteuning zonder om te vallen. Is dat echt? Dat heb ik in 10 jaar kinderopvang nog noooooit gezien met 4 maanden.

Dus tja, maak je keuze, maar een baby kost nou eenmaal energie en dat betekent dat je idd vaak niks in huis kan doen als de baby wakker is. Hoort erbij. Ze vragen vaak veel aandacht, willen op schoot, mopperen veel en zijn gefrustreerd omdat ze nog niet veel kunnen. Heel normaal baby gedrag.

Het mopperen en jengelen op een speelkleed zou ik soms ook even negeren. Anders oefent hij nooit met de juiste spieren. Ontwikkeling gaat in een volgorde en te snel overslaan omdat ze het leuk vinden, is inderdaad niet goed voor de motoriek. Dus soms wel even je eigen ding gaan doen als hij moppert op een speelkleed, na een minuut of 5 gaan ze vaak toch wel wat plezier zoeken in een speeltje of met de speelboog. Wij hebben het nuna leaf stoeltje, die wiegt en heeft een leuke speelboog. Ook zit je kindje met 4 maanden waarschijnlijk in een sprong, waardoor ze sowieso hangerig zijn en je vrijwel continu nodig hebben. Dat los je niet op met een bouncer of loopstoeltje. Dan is een draagzak inderdaad een goeie tip.

Terug
Bovenaan