Wat is clomid precies?

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden!

Ik zie steeds vaker het wordt clomid voorbij komen. Kan iemand mij vertellen waarvoor je aan een clomid kuur kan beginnen?

Misschien is mijn volgende vraag wel een beetje dom, maar ga hem toch stellen....Als je ongesteld wordt, dan heb je toch ook een eisprong?
Sorry, zit ondertussen in ronde 10 en je gaat je dan steeds meer dingen afvragen.

Hoop dat jullie me weer iets wijzer kunnen maken.

Dikke knuffel,
Famke

ohhhh sorry maar het wordt...moet natuurlijk het woord zijn.

Geloof dat ik nu echt last heb van mijn griep, die me een hele dag al vervelend doet laten voelen.bleh

Xxxx Famke

Hoi Famke

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat Clomid wordt gebruikt om een eisprong op te wekken... En dat je ongesteld wordt, wil volgens mij niet direct zeggen dat er een eisprong is geweest.

Als ik het fout heb, zullen er vast wel meiden zijn die me hieronder willen verbeteren.

Groetjes Bloempje

NOD 05 jan 2005   *   *   *   ronde 14 * * *   1e kindje

Hoi Famke,

Ik heb afgelopen maand ook Clomid gebruikt.
Ik had van mezelf wel een eisprong maar net geen goede. Ik moest zonder Clomid bloedprikken een week nadat ik een positieve ovulatietest had gehad en dus een eisprong. Daaruit bleek dat ik wel een eisprong had maar net niet genoeg waarde...
Ik had ook een hele onrgelmatige cylclus. Tussen de 30 en 52 dagen.
Ik kreeg Clomid mee om de cylcus te reguleren en om een goeie eispong te krijgen.
( we waren al anderhalf jaar bezig ). Na 1 kuur Clomid raakte ik al zwanger.
Helaas heb ik 2 weken geleden na 6 en een halve week een miskraam gehad.
Volgende maand ga ik weer Clomd gebruiken.
Als je nog meer vragen hebt of iets wil weten, vraag het gerust.
Liefs van Marieke

Hoi Marieke,

Dankje wel voor je lieve reactie.
Vervelend voor jullie dat je een miskraam hebt gehad, zeker omdat je eindelijk zwanger was. Ik hoop dat je snel weer zwanger mag zijn.
Ik twijfel er nog een beetje aan om verder te gaan. We zitten nu in de 10e ronde en ik heb mezelf voorgenomen om volgend jaar maart(na 1 jaar) naar de dokter te gaan samen met mijn man. Eigenlijk ben ik doodsbang dat daar iets negatiefs uit voort komt. En ik weet dat ik niet zo moet denken.
Ik heb meestal een cyclus van 40 dagen, maar afgelopen maand was dit ineens 32 dagen, dus ja misschien moet ik me ook maar eens gaan vragen of Clomid  iets voor mij is.Ik neem aan dat je dan eerst langs de dokter moet? Hoe is dit bij jou gegaan?
Heeft jouw man/vriend zich ook laten onderzoeken?
Wat een hoop vragen hè.

Groetjes,
Famke

Hai!

Ik ben ook met Clomid bezig, Clomid zorgt er in ieder geval voor dat er eitjes rijpen en het gevolg is dan meestal dat een gerijpt eitje springt. Zonder eisprong kan je volgens mij wel ongesteld worden, vaak is het dan weinig en duurt je ongi niet lang. Als je geen of een "slechte"eisprong hebt heb je vaak een lange cyclus vaak langer dan 30/35 dagn, soms wel 50/60 dagen en sommige mensen worden helemaal niet ongi. Als je naar de huisarts gaat (of doorverwezen wordt naar de gyn) dan wordt er in de meeste gevallen 2 dingen aangeraden het eerste is een zaadonderzoek (semenanalyse) dat is het meest makkelijke onderzoek. Vaak vraagt de gyn of huisarts je ook of je een paar maanden je temperatuur bij wilt houden. Je moet dan op de eerste dag van je cyclus sóchtends na het wakker worden het liefst altijd op ongeveer dezelfde tijd (voordat je actief wordt) je temp (rectaal) meten. Je zal dan zien (of niet dus) dat je ergens een keer een temp verhoging hebt van ongeveer 3 tienden dus vb meestal heb je 36.7 dan heb je ineens 37.1. Als je een temp verhoging houdt tot het einde van je cyclus dan kun je er van uit gaan dat je een eisprong hebt. Soms komt de temp verhoging wel maar pas heel laat op dag 33 ofzo, dan kan je een zwakke eisprong hebben die dan kwalitatief niet goed is om zwanger van te raken. Je temp verhoging houdt aan tot het einde van je cyclus en daalt dan weer tot de waarden voor je eisprong, dan wordt je ongesteld. (een daling houdt meestal in dat je ongi wordt) blijft hij nog een aantal dagen hoog (ga dan uit van je langste cyclus plus een aantal dagen) dan kan je teten en heb je een grote kans dat je zwanger bent, jippie!

Lang verhaal he, ik hoop dat het zo duidelijk is. Op internet kan je veel vinden over tempen. En de clomid zorgt dus voor een eisprong tussen cyclusdag 17 en 20 (meestal 18/19) en dan wordt je 14 dagen daarna obngeveer ongi...of niet dan kan je testen op dag 36/37..

Nou meid, ik hoop dat je wat wijzer bent!

Groetjes Bloempje 73

Hoi bloempje 73,

Heel erg bedankt voor je duidelijke verhaal.
Als het voor maart nog niet is gelukt, ga ik maar eens naar de huisarts.
Alleen temperaturen is voor mij zo moeilijk omdat ik onregelmatig werk.
In welke ronde zit jij?

Nogmaals hartstikke bedankt!

Famke

Hai Famke,
Daar ben ik weer. Beetje druk op het werk.
Maar ik kan nu weer al je vragen beantwoorden.
Mijn man en ik hebben zelf eerst zelf een half jaar geprobeerd om zwanger te worden.
Ik durfde net zoals jij ook niet naar de huisarts te gaan, gewoon bang om te horen dat het mis zou zijn en dat ik nooit kinderen zou kunnen krijgen.
In januari 2005 zijn we toch naar de huisarts gegaan en is het zaad van m'n man onderzocht, dit was prima in orde.
Wel konden we al een doorverwijzing krijgen maar we wilden het toch nog een half jaartje proberen. Op de ovulatietesten kon ik zien dat ik een eisprong had.
Ook 3 maanden getemperatuurt en hierop was ook te zien dat ik een eisprong had.
In augustus toch terug naar de huisarts en vroeg hij naar temperatuur lijsten.
Daarna ziekenhuis gebeld en een week later kon ik al terecht.
Weer moest het zaad van mijn man onderzocht worden en ik moest een week na een positieve ovulatietest bloedprikken. Zo konden ze zien of ik een goede eisprong had.
Er werd meteen gezegd dat ik kon stoppen met temperuturen omdat dit geen betrouwbare methode was.
Het zaad van mijn man werd weer goed verklaard en ik had wel een eisprong maar geen goeie.
En dus kreeg ik naar aanleiding daarvan Clomid voorgeschreven.
Vrouwen denken dat ze een eisprong hebben omdat ze ongesteld worden, maar vaak is dat dus niet zo. Of je hebt wel een eisprong maar zijn de waarde daarvan niet goed.
Wat dat betreft is het een heel precies verhaal.
Maar.......je kan het beste ovulatietesten gebruiken in plaats van temperauturen.
De Clomid heeft dus bij mij in 1 keer gewerkt. Hopelijk doet het straks weer snel z'n werk.
Liefs van Marieke

Terug
Bovenaan