Wat is de beste tijd om te kolven?

Ik wil gaan beginnen met kolven maar ik weet niet zo goed wanneer de beste tijd is. Ik kan nog geen voeding laten vallen dus het moet ergens tussendoor.

Ik zit met hetzelfde. ik kreeg van een vriendin de tip om dit na de eerste voeding te doen, dan heb je de meeste melk. Ik deed het bij de andere 2 kids meestal na de laatste voeding vanaf dat ze doorsliepen, echter er komen dan geen grote hoeveelheid meer uit. Maar ja alle beetjes baten. In de nacht wordt het dan aangemaakt. Ik merkte als ik het op een ander tijdstip deed dat mijn melk bij de volgende voeding nog niet aangemaakt was.
Wat ook kan is 1 vast tijdstip kolven, je borsten raken er dan aan gewend om dan extra aan te maken. Voor mij was een vast tijdstip niet haalbaar!
begin wel als het kan vanaf 6 weken met minimaal
1 x per week het flesje aanbieden. kolf op het moment dat de baby een voeding moet hebben en geef deze voeding meteen vers via de fles. Zo raken ze vast aan het flesje gewend! Succes

Ik heb een lactatiedeskundige bij me thuis gehad, omdat mijn zoontje niet goed dronk en heb deze vraag gesteld, voor als ik weer ga werken. Zij gaf aan dat je het tussen de voedingen kan doen, gewoon een paar keer per dag. Omdat je niet veel melk meer hebt na een voeding, moet je het vaker doen om een flesje vol te krijgen.
Dus eigenlijk een half uur of een uur na de voeding.
Dan heeft je lichaam genoeg tijd om weer melk aan te maken voor de volgende voeding, want volgens de lactatiedeskundige duurt het ongeveer een uur voordat je weer melk hebt voor een volledige voeding.

's Morgens na de eerste voeding, was hier ook het advies van de lactatiekundige.

Ik geef elke avond om 19 uur een flesje afgekolfde melk. Wanne krijgt dan de melk van gister en ondertussen kolf ik 150 af. Wanne vind drinken uit een flesje nog niet zo lekker en eerst gooide ik meer dan de helft weg maar nu geeft ik 100ml aan Wanne en de rest gaat in de vriezer.

Hier werkt kolven in de ochtend goed, niet per se na de eerste voeding, maar wel ergens in de ochtend, wanneer het goed uitkomt met alle andere bezigheden. Zeker in de ochtend heb ik altijd veel melk, dan drinkt ze maar 1 borst.
Ik kolf trouwens niet elke dag, maar als het zo eens uitkomt, om haar te kunnen laten wennen aan de fles (een keer per week of zo), en om een beetje voorraad in de vriezer te hebben.

Ik kolf zelf in de avond, omdat ik anders snachts/smorgens vroeg niet uit kom, meestal kolf ik een uur voor de laatste voeding. Zo krijgt onze docht "volle verse"melk voor de nacht en de volgende voeding stroomt het er niet als een gek uit, en verslikt ze zich niet..Vandaag ben ik jarig dus de hele dag bezoek, heb gisteren 1 portie uit de vriezer gehaald, zodat ik een voorsprong heb mocht ze honger krijgen wanneer ik bezoek krijg, geef ik haar de fles. En kolf ik af wanneer t bezoek weg is..Ook geeft mn vriend wel eens de laatste voeding, kan ik een beetje bij tanken.

Terug
Bovenaan