Wat is de minimale hoeveelheid voeding ???


Hoi,

Sinds 2 augustus zijn we de trotse ouders van Iris. Ze is via KS geboren omdat de ontsluiting niet wilde lukken. Tijdens deze KS is haar bovenarm gebroken en is ze in de couveuse geplaatst. We haar niet direct kunnen aanleggen voor BV. In het ziekenhuis heb ik wel meteen het kolfapparaat gehanteerd maar dat is nog niet voldoende. Inmiddels ben ik thuis ook iedere voeding aan het afkolven maar dat is nog altijd onder de hoeveelheid die ze mag drinken. Ze krijgt nu Nutrilon 1 als aanvulling maar krijgt daar soms vreselijke kramp van. Ook heeft ze soms aan 60cc BV al voldoende.... het lijkt me zo weinig. Aangezien we willen voorkomen dat ze te weinig vocht krijgt hoop ik dat jullie ons kunnen adviseren over hoe/wat.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Tinek
 
Hoi Tineke,

Gefeliciteerd met Iris! Wat zielig dat ze haar armpje gebroken heeft, hoe gaat het nu met haar?

Is het geen optie om Iris gewoon aan te leggen, of gaat dat niet goed met haar armpje? Ik weet niet hoeveel Iris op een dag krijgt, maar om te weten of het genoeg is is het belangrijkste te kijken naar plas- en poepluiers, groei, tevredenheid enz. Zie ook http://www.vbn.borstvoeding.nl/genoeg.html

Op zich is het geen probleem dat ze niet altijd grote voedingen wil drinken, dat is ook wel normaal voor borstkindjes. Maar ze moet natuurlijk wel alles bij elkaar genoeg voeding krijgen, dus misschien kun je proberen haar wat vaker kleine flesjes aan te bieden? Misschien wordt ze wel snel moe van een voeding en vallen kleine beetjes beter. Je hoeft dan ook geen kostbare moedermelk weg te gooien als de fles niet opgaat. Krijg je wel genoeg gekolfd?

Als ik jou was, zou ik de vraag stellen op het borstvoedingsforum, daar zitten deskundigen: http://www.network54.com/Forum/89719.

Groetjes,
Pauline
 
Hallo Tineke, proficiat met je dochtertje!
Misschien een tip tijdens de warme dagen die we hebben/hadden/nog gaan krijgen: je mag haar ook in een flesje een beetje gekoelde venkelthee geven voor het extra vocht. Werkt tevens goed bij krampjes. Als ze wel goed drinkt van Nutrilon 1, zou ik dat misschien toch als bijvoeding geven. Elke baby heeft wel eens wat krampjes. Buikje masseren en lekker tegen je aanhouden en sussen wil meestal wel helpen. Bij mijn zoontje hielp het heel goed om hem op een pink te laten sabbelen, daar werd hij rustig van.
Succes!
Petra
 
HOi gefeliciteerd met jullie meisje,

Als Iris aan de borst kan drinken is dat de beste manier. Het is dan even wennen omdat je er vertrouwen in moet krijgen dat ze genoeg drinkt. De eerste dag kan je haar bv ieder uur of iedere twee uur aanleggen dan kan ze drinken wanneer ze trek heeft.

Dan kan je dat langzaam opvoeren en kijken wanneer ze zelf aangeeft dat ze trek heeft.

ZO als hier boven al stond let op de plas luiers.

Maar misschien kan je haar niet aanleggen door haar armpje?

groetjes
 
Hoi Tineke,
allereerst natuurlijk van harte met de geboorte van jullie meisje.
Ook Amy is met de KS geboren. Zij moest naar de kinderafdeling ivm mijn zwangerschapssuiker. Bovendien had ze tijdens de ks bloed van mij ingeslikt en is ze een paar dagen flink beroerd geweest. Ook ik ben gaan kolven en het afgekolfde beetje werd met de nutrilon aan haar gegeven. Inmiddels is ze nu 9 dagen thuis. Ik heb van het consultatie-buro een foldertje gekregen over de voeding. En ik moest de hoeveelheid gekolfde melk zien als de hoeveelheden die vermeld worden bij de flesvoeding. Dat betekend de eerste 2 weken 6 x 70 tot 100 ml voeding.
Vanaf 2 weken tot 1 maand word dat 6 x 80 tot 110 ml. Amy zit nu aan de 80-90 ml. En dat gaat goed. Binnenkort ga ik tussendoor eens een flesje kunstmatige voeding proberen. Aangezien ik met kolven (3x per dag) maar per keer zo'n 150 ml produceer.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Het is natuurlijk maar een richtlijn. Amy heeft de eerste dagen thuis ook minder gegeten dan de aangegeven hoeveelheden en toch was ze 300 gr gegroeid, dus maak je niet te druk als ze de 70 nog niet haalt.
Groetjes
Audrey
 
Terug
Bovenaan