wat is de taak van een logopodist bij een amper 2 jaar kind???

De kleine van mijn zus is gisteren 2 geworden.
Hij heeft ook de 2 jaar check gehad bij het cb.
Aangezien hij nog steeds niet loopt en ook heel hoog op zijn tenen staat
ipv op de voet krijgt hij fysio therapie dat begrijp ik.
Maar hij praat ook niet en dan bedoel ik echt niks maar krijgt alles wel mee
hij begrijpt en weet donders goed wat er om hem heen gebeurd en wat hij zelf wil.
Daar moet hij voor naar een logopodist nu ben ik benieuwd wat ik mij daar bij voor
moet stellen kijk als wij als volwassenen of een kind van 6/7 moeite met bepaalde letters/klinkers hebben dan kun je zo n iemand vertellen hoe je t kunt/moet uitspreken en die snappen ook hoe het moet klinken of wat er gevraagt wordt omdat ze immers kunnen praten/communiseren maar een kind van amper 2 die nog geen woord uitspreekt hoe doet een logopodist dat?? je kunt moeilijk zeggen tegen een kind van 2 bijv ik heb honger zeg is na ik heb honger ik ben ontzettend benieuwd wat de verwachting van zo iets is.
 
Hoi,

Onze zoon was ietsje ouder toen hij met logopedie begon. Hij was net 3. Hij praatte wel, maar de uitspraak was niet goed.

De logopediste deed allerlei spelletjes met hem. Dan moest hij dingen benoemen. BV met een memoriespel het kaartje omdraaien en benoemen wat hij daar zag. Maar ook plaatjes op een vel en daarvan de plaatjes benoemen. Dus eerst heel simpel de "basis"woorden goed uit leren spreken. Pas na ong een jaar ging ze met de zinsbouw aan de gang. Onze zoon heeft ruim 1,5 jaar logopedie nodig gehad. Inmiddels gaat het beter met hem.
Laatst is wel ontdekt dat hij niet goed hoort. Toch had hij niet echt een achterstand meer. Weet je hoe het kwam? Hij kijkt naar je mond... Maar hij kon niet het verschil horen tussen bepaalde letters. Been en Peen klonk voor hem bv hetzelfde. Hij heeft nu buisjes, en hoort nu wel het verschil.

Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal.
Groetjes, Cathy
 
Een logopedist kan op die leeftijd ook goed oefenen met de spieren in de mond van een kindje.
Klakken met de tong, balletje blazen met een rietje, 'lalala' zingen.

En ook de vraag waarom het kindje niet praat is belangrijk. Heeft het kindje wel begrip van woorden. Weet ze bijvoorbeeld dat drinken met een beker te maken heeft en spelen met een bal? Of zeggen die woorden haar al helemaal niks.
Dat wordt ook onderzocht.
Helemaal geen slecht idee om daar vroeg mee te beginnen, hoor!
 
ik blijf het raar vinden zal dit laxigheid zijn?
er is inmiddels een fysio en logopodist aan huis geweest.
AAAAAAAA een blind paard kan zien aan de manier waar op
die staat op zn voetjes dat er iets met de spierspanning aan de hand
is soms is in deze gevallen de achilispees te kort maar de fisio heeft
m geobserveerd en kwam tot de conclusie...niks mis alleen onzeker kind
daarom loopt hij nog niet!!!
Mijn verstand zakte ver in mn schoenen toen mn zus dit vertelde en nu????
nieuwe afspraak in de praktijk en gaan ze iets met zn onzekerheid doen.
Weet je waar ik zo bang voor ben dat ze t niet zo nauw nemen en er de ernst niet van in zien want het lijkt me niet normaal dat je met 2 nog niet loopt ik bedoel daar mee dat er lichamelijk iets niet goed is.
Net zo als bij mn eigen dochter de 3 jaar check ogentest mmmm ze heeft geen zin nog maar een keer over 2 mnd tweede x mmm ze heeft weer geen zin derde x mmmm ze heeft weer geen zin laten we met de vier jaar check nog een x proberen(je bent dan een jaar verder he!!) mmm weer niet nou maar even naar de oogarts in t ziekenhuis aaaaaaaaaa +8 nog wat dus bijna steke blind hallo hadden jullie niet wat eerder kunnen ingrijpen???
 
Hoi,

Ik kan je alleen aanraden dat je via de huisarts een verwijzing voor de kinderarts kunt vragen/eisen. Via het CB loopt het vaak veel te sloom. Blijf aandringen bij de huisarts.

Ik weet wat het is. Ik heb 6 maanden met onze zoon lopen leuren voordat ik bij de kinderarts terecht kon. Hij blijkt epilepsie (een heel milde vorm gelukkig)   te hebben. Voor mij en enkelen in mijn omgeveing was het al langer duidelijk dat er iets niet klopte. Maar voordat we verder kwamen... Eénmaal bij de kinderarts werden meteen de onderzoeken gestart, en was binnen een week bekend wat er was. Epilepsie. Onze zoon had inmiddels een achterstand in zijn ontwikkeling. Vandaar de logopedie. Ook heeft hij al ruim 2 jaar fysiotherapie. Bij een special praktijk voor kinderfysiotherapie. Daarheen verwezen door de kinderarts.  Want ook zijn motoriek is niet goed. Volgens de kinderarts een geluk dat we volgehouden hebben om een verwijzing te krijgen. Want met deze vorm van epilepsie zien ze de kinderen vaak later. En dan hebben ze al een flinke ontwikkelings achterstand. Onze dochter (ruim 2,5) heeft ook dezelfde vorm van epilepsie. Bij haar werd dit al duidelijk met 8 maanden. Ik ben dit keer niet eens bij de huisarst geweest. Tijdens een bezoek aan de kinderarts (eigenlijk voor onze zoon) heb ik het aangekaart. De onderzoeken zijn meteen gestart.

Wat ik met dit verhaal duidelijk wil maken is dat jullie zelf moeten doorpakken nu. Het is duidelijk dat er iets niet klopt. Sta op je strepen, en ga een stapje verder dan het CB. Want die ontkennen hier nog steeds dat er iets aan de hand is met onze kinderen. Dus via de huisarts verder gaan. Is de fysio een speciale kinderfysiotherapeut? Ga anders eens naar een osteopaat of een chiropractor. Volgens mij heb je daar geen verwijzing van de huisarts voor nodig. Maar blijf vragen!

Succes!
Groetjes, Cathy
 
PS: ik wil met mijn verhaal niet zeggen dat je neefje epilepsie heeft hoor! Het was gewoon een voorbeeld van hoe je soms moet leuren voordat je serieus genomen word.

Cathy
 
Terug
Bovenaan