Wat is een klein - gemiddeld - groot kind??

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Vanmiddag weer naar de verloskundige geweest en alles was goed!

Kindje was gelukkig gedraaid en lag nu met het hoofdje naar beneden.
Eerst lag het nl van links naar rechts.

Kindje kan natuurlijk altijd nog draaien, maar dan zou het volgens de verloskundige een hele volksverhuizing zijn..hahaha...

Nu heb ik eens een vraagje. De verloskundige heeft een soort van grafiek met 3 lijnen. Een onderste, een middelste en een hoge lijn.  De laatste 3 keer dat ik geweest ben is mijn buik opgemeten. Ik nu 30 weken en 3 dagen zwanger!
Vorige keer zat ik precies op de middelste lijn. Nu zat ik er net wat boven. Nu had de verloskundige het erover dat ik best wel eens een groot kind kan krijgen.
Nu is mijn vraag: wie weet wat deze 3 lijnen betekenen?
Wat is het gemiddelde gewicht? (ik denk zelf dat dat de middelste lijn is)..
Welk gewicht zou dan bij de bovenste lijn het kindje wegen??

Graag reacties.

Liefs,
Jorhoromo

Ik denk dat de verloskundige je dit antwoord kan geven qua getallen...

De middelste lijn is inderdaad het gemiddelde. Het gebied van de onderste t/m de bovenste lijn is het normaal-gebied (zie je wiskunde A van de middelbare school). De onderste is het minimale en de bovenste lijn is het maximale gewicht wat acceptabel is. Zit je onder de onderste lijn, dan is er ondergewicht, zit je boven de lijn, dan is het kindje te zwaar.
Deze lijnen zitten ook in een tabel in het groeiboekje. Deze krijg je wanneer je met je kindje naar het consultatiebureau gaat.
Ik hoop dat je een beetje een antwoord hebt.

Groetjes!

Hoi Jorhoromo,
Wat Marieke schrijft klopt. De middelste lijn is het gemiddelde. De bovenste lijn is 10% meer dan gemiddeld en de onderste lijn is 10% onder het gemiddeld....
Zolang je tussen de buitenste 2 zit is er niks aan de hand.

Groetjes,
Sara

Hoihoi,

Ik kan helaas geen antwoord geven op je vraag, maar wat ik wel even kwijt wil is dat de inschattingen van de verloskundige vaak niet kloppen. De enige manier om het echt goed te zien is via de echo en dan nog krijgt de ene baby op het laatst een veel grotere groeispurt dan de ander, dus hoe groot je kind daadwerkelijk is als je gaat bevallen, blijft de vraag.
Ik heb al van zo veel vriendinnen gehoord over missers, die werd verteld dat het wel mee zou vallen qua grootte en kregen dan een 9-ponder (eentje zelfs 9,5 pond) en in mijn geval zou ik een kindje van ongeveer 7,5 pond krijgen en dat werd een 6-ponder.

Groet,
Laura

hoi johoromo,

ik moet laura 28 gelijk geven ik liep met mijn eerste zwangerschap ook bij een verloskundige en toen ik 7 maanden zwanger was vroeg ik een keer waarom mijn buik zo klein was en zij gaf toen als antwoord: je bent zelf best slank, de baby zit overal in je buik, je hebt misschien wat minder vruchtwater, en achteraf is gebleken door middel van een echo dat mijn kind veels te klein was.
ik had al best wel vroeg in de zwangerschap hellp syndroom ontwikkeld en vanaf dat moment kreeg hij dus niet alles wat hij nodig had. hij is met 33 weken doormiddel van een spoed keizersnede geboren en had een geboorte gewicht van 1255 gr. en was waarschijnelijk 30 cm lang.
ik wil hier alleen maar aangeven dat er dus meer oorzaken kunnen zijn waardoor je een dikkere buik hebt dan alleen maar een zwaaar kind en anders moet je een echo gaan aanvragen bij vk. dan kun je goed zien of je inderdaad een zwaar kind hebt.

groetjes tineke

Terug
Bovenaan