Wat is het verschil? ziekenhuis of poliklinisch bevallen

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik vraag mij al een tijdje het volgende af:

Wat is het verschil tussen, bevallen  in het ziekenhuis of poliklinisch bevallen  in het ziekenhuis? Heb op internet aantal keren gezocht, het kan aan mij liggen, maar ik word er niet wijzer van.

Iemand die dit wel weet?

Thanxx :) Liefs

Hey Nens,

Het enige wat of dat ik kan bedenken is dat een ziekenhuis bevalling op medische indicatie is en een poliklinische bevalling een door jou gekozen ziekenhuisbevalling is.....je mag dus bijna direkt weer naar huis zeg maar...en met een ziekenhuisbevalling meestal niet.

Groetjes Gea

Hoi,
Op zich is de benaming bevallen in het ziekenhuis niet juist, wat er vaak mee bedoelt wordt is een klinische bevalling onder begeleiding van een gyneacoloog. Dit gebeurt bij problemen in de zwangerschap en bij de bevalling.
Een poliklinische bevalling is een bevalling die plaatsvindt in de verloskamers van het ziekenhuis maar onder begeleiding van de verloskundige of in sommige gevallen de huisarts.

Volgens mij krijg je een poliklinische bevalling zonder medische indicatie niet vergoed door de verzekering. Maar dat weet ik niet zeker.

Liefs Annemarie

Afhankelijk van wat voor verzekering je hebt, wordt er voor poliklinisch bevallen zonder medische indicatie een eigen bijdrage gevraagd, vaak rond de 250 euro. De rest wordt wel vergoed en dat is maar goed ook, want de werkelijke kosten van een poliklinische bevalling lzijn veel hoger.

Er zijn pakketten waarin de poliklinische bevalling volledig wordt vergoed.

Groetjes,
Tamara

Hoi,

De poliklinische bevalling mag je eigen vk in het ziekenhuis begeleiden. De ziekenhuisbevalling is dat je onder begeleiding van de ziekenhuisvk of gyn bevalt. Maar bij een ziekenhuisbevalling heb je altijd een medische indicatie. (i.v.m hoge bloeddruk, eerdere keizersnee of andere indicatie)

Groetjes, Kat

Ik moet op medische indicatie in het zh bevallen, omdat de vorige keer een stukje placenta was blijven zitten, waardoor ik een erge bloeding kreeg. In principe gaat m'n eigen vk mee naar het zh. Zij mag de bevalling gewoon doen, maar als er medisch moet worden ingegrepen, bijv. infuus of ruggeprik dan mag ze het niet verder doen en neemt de gyn. het over.

Liefs Annemarie

Hai hai,

ik wil hier toch even op reageren.
Het ligt eraan hoe je verzekerd bent of jouw poliklinische bevalling wordt vergoedt of niet.
Ik ben verzekerd bij VGZ en uitgebreid aanvullend verzekerd en bij mij  wordt de poliklinische bevallling gewoon helemaal vergoed.
Toen ik van mijn zoontje ging bevallen ben ik in het  ziekenhuis bevallen omdat ik het zelf wilde, dit is helemaal vergoed door de verzekering toen, nu wil ik thuis bevallen, maar als ik voor een ziekenhuis bevalling zou kiezen zou  dat dit ook gewoon weer volledig vergoed worden door mijn verzekering.Dus meiden die in het ziekenhuis willen bevallen, spit je verzekeringspapieren goed na, of bel gewoon even met je verzekering.

Veel liefs Summy26

Terug
Bovenaan