Wat is jouw mening over lang voeden?


De algemene aanbeveling vanuit de overheid is om de borstvoeding minimaal 6 maanden vol te houden. Lang voeden betekent in Nederland meer dan 1 jaar borstvoeding geven. Iets wat steeds vaker voorkomt. De redactie van Ouders van Nu is nieuwsgierig naar jullie meningen en ervaringen hierover.
 
Gelukkig komt langer voeden steeds vaker voor, maar zolang borstvoeding geven wordt ervaren als iets wat je moet 'volhouden', is het duidelijk nog steeds niet de norm in ons land. Ik denk dat veel moeders graag langer zouden willen voeden, maar dit door uiteenlopende omstandigheden vaak ongewild aan zich voorbij zien gaan. Bijvoorbeeld vanwege een moeizame start met borstvoeding, te weinig of verkeerde informatie, slechte begeleiding, moeite met het combineren van borstvoeding en werkzaamheden buitenshuis, of misschien de directe omgeving die het (langer) geven van borstvoeding niet ondersteunt. Dat maakt de ondersteuning en expertise die voedende moeders elkaar kunnen geven, bijvoorbeeld via een vrijwilligersorganisatie als de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk, extra belangrijk.

Ik heb mijn beide kinderen overigens wel langer gevoed; de oudste minder lang dan ik graag had gewild, omdat ze van de ene op de andere dag in staking ging (achteraf waarschijnlijk vanwege terugkerende menstruatie) en de borstvoedingsperiode met de jongste hebben we volledig op z'n beloop kunnen laten. Dat is voor zowel hem als mij heel fijn geweest.
 
Ik heb 2,5 jaar BV gegeven. Dit was 1 van mijn doelstellingen tijdens mijn scheiding. Dat ik de stress niet de baas zou laten zijn en mijn kleine man zelf kon blijven voeden. Het was ons momentje bij t wakker worden en naar bed gaan. Dat kon niemand ons afpakken...
 
Terug
Bovenaan