Wat is jullie ervaring met het kinderdagverblijf?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Onze kleine is vandaag voor de eerste keer een middagje gaan wennen bij het kdv. Natuurlijk was hij daarna huilerig van alle indrukken. Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie kids lang moeten wennen? Hebben jullie tips om het wat makkelijker te maken? Goede ervaringen, slechte ervaringen? Onze zoon huilt nl veel dus ik ben bang dat het 1 drama wordt iedere keer..

Ik hoor het graag!

Hallo,

Elk kindje is natuurlijk weer anders. Mijn oudste (inmiddels bijna 5)  is vanaf 1,5 jaar naar het kdv gegaan en heeft nog nooit gehuild dat ze gebracht werd, heeft het daar super naar haar zin. Mijn tweede (nu 2,5 jaar)  ging vanaf 10 weken naar het kdv en heeft wel even moeten wennen en huilde zo nu en dan als ze gebracht werd, maar over het algemeen vindt ook zij het erg leuk. Beide dames komen altijd vrolijk (maar wel heel moe) van het kdv en hebben vriendjes en vriendinnetjes gemaakt. Mijn jongste gaat  as maandag voor het eerst heen, hij is dan 12 weken. Dat wordt weer even afwachten, maar hij zal waarschijnlijk ook van slag zijn als hij  weer thuis is. Toch wel veel indrukken, maar ook dat zal wel wennen.  Je kindje moet even door die wen periode heen en dan zal het daarna  waarschijnlijk wel goed gaan. Alle begin is moeilijk, toch....??

Groetjes Paula  

Lastig he!

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en mijn 2 kindjes gaan er ook heen.
De meeste kindjes moeten in het begin wennen. Al die drukte en prikkels zijn ze niet gewend.
Dat verwerken ze door te huilen...
Slapen gaat ook vast moelijk daar. Vaak gaat dat naar verloop van tijd beter en slapen ze door alles heen. Helaas doen die van mij dat niet. Zij gaan ook maar 1 x per week. En dan duurt het wennen langer.
Duidelijk het schema van thuis opschrijven en mee geven aan de leiding. soms helpt het om het eigen hoeslaken mee te geven. Hebben ze toch hun eigen luchtje. Maar het wennen aan alle geluiden en prikkels neemt tijd in beslag, en daar kan je weining aan doen. Ik heb in de 8 jaar dat ik in de kinderopvang werkt, 1 x een kindje gehad die niet kon wennen. Die is er, in overleg met de ouders af gehaald. Het blijft moeilijk. vind ik ook... terwijl ik er zelf werk!
Succes!

Hoi Siesa,

Lastig he in het begin? Mijn zoontje is nu bijna 6 maanden en gaat 3x per week naar het kdv. Inmiddels is hij helemaal gewend!
Mijn voordeel; mijn dochter (3jaar) zit in dezelfde groep, ik kende de leidsters dus al erg goed.
Wat ik erg goed vind aan ons kdv; het eerste jaar wordt er een 'dagboek' bijgehouden. Alles kun je daarin kwijt; hoe het gaat,  gewoontes, flestijden, bijzonderheden, etc. Op deze manier  kunnen de leidsters dus zoveel mogelijk het ritme van het kind aanhouden. Ik weet niet of dat op elk kdv  gebruikt wordt, maar ik vind het super!  
Suc6! En je kindje moet gewoon echt even de tijd hebben om te wennen, komt vast goed!
Liefs, Eline  

Hallo,

Mijn oudste is nu 2 1/2 en gaat sinds hij 7 maanden is (eerder was er geen plek) twee dagen per week naar de creche. Ik moet zeggen dat ik best wel een enorme voorstander van de creche was/ben toen ik er aan begon.
Maar.....mijn zoontje heeft  er in het  begin  veel moeite mee gehad.  Als baby zijnde enorm bleren (overstuur en overprikkeld).
Na een tijdje leek het weer te gaan maar toen hoorde we later van de leidsters dat hij toch weer veel huilde enzo.
Wat bij ons erg geholpen heeft is het toch telkens om tafel gaan met de leidsters over de aanpak. We kregen namelijk de indruk dat als je dit niet doet ze het toch een beetje laten lopen. Telkens weer het gesprek aan gaan houdt de leidsters ook scherp zeg maar.
Hij is nu 2 1/2 en zit inmiddels op de peutergroep. Hij heeft het nu op zich wel naar zijn zin. En hoeft niet meer zo te huilen. Maar het afscheid nemen blijft moeilijk en ook zegt hij vaak s ochtends...'ik wil niet naar....'
Als moeder doet dat je natuurlijk heel veel en ik heb verschillende malen overwogen om andere opvang voor hem te regelen, maar die hebben ook nadelen.
Nu gaat het dus weer goed maar ik denk dat hij er nooit echt zingend heen zal gaan.

Ik denk dat het dus ook te maken heeft met hoe je kindje in elkaar steekt.

Ik zou zeggen geef het een kans, maar hou het wel goed in de gaten en als het niet goed gaat zou ik het meteen aankaarten. Eventueel hulp/advies van buiten af...CB of opvoedlijn of iets dergelijks kan ook helpen (heb ik ook veel aan gehad).

Sterkte er mee (ik weet hoe lastig het is).

Groetjes mama3007

Ps. wat mijn schuld gevoel overigens wel goed heeft geholpen is wat een vriend laatst tegen mij zei. Die zei....joh...ze zijn in goede handen en papa en mama moeten werken om geld te verdienen zodat zij later lekker kunnen studeren, op vakantie kunnen etc.
Toen dacht ik tsja.....daar heeft hij wel gelijk in.

hallo

ook ikzelf werk in de kinderopvang en heb dus ook altijd gezegd daik mijn eigen kinderen er naar toe zou doen en dat ga ik ook doen. ik vind dat het heel goed is voor de kleine ze leren er veel en vindt dat ze ook emakkelijker worden. innd ze moeten eerst ennen maar als je ze vanaf baby brengt gaat dit vaak wel snel, als ze wat ouder zijn dan vindt ik dat ze er meer moeite mee hebben en duurt het wennen langer. ik moet zeggen krijg er nu wel een beetje moeite mee om de mijne straks weg te brengen ik weet dat het goed is hoor maar toch. en helemaal omdat hij zichzelf nog niet goed vermaakt.

groetjes

Hallo,

Bij onze oudste Tijs ging het vanaf dag 1 heel goed. Hij heeft er altijd goed geslapen en ook zijn flessen goed leeggedronken. Met Stef lijkt het net zo goed te gaan. 2 weken geleden is hij een halve dag gaan wennen, wat heel goed ging. En afgelopen vrijdag is hij voor het eerst een hele dag geweest. Hij heeft het super goed gedaan. Hij heeft er geslapen van 9-10, van 11.15-14.30 en van 16.00-17.30u en allebei de flessen helemaal leeggedronken zonder problemen. Toen ik ze op ging halen om 17.45 uur had Stef het prima naar zijn zin in de wipstoel. Hij had het zo druk met de babygym dat het even duurde voor hij in de gaten had dat ik bij hem zat. Toen hij het in de gaten had kreeg ik wel meteen een heerlijke grote glimlach.

Ik geef altijd een slaapzak en hun eigen knuffeltjes mee. Ik denk wel dat het helpt, daar zit toch een vertrouwde geur aan voor ze.

Groetjes,
Susan

Hallo allemaal,

Wat is mijn ervaring:
Micah was 4 maandjes oud toen hij voor het eerst naar het KDV ging. Het is vanaf het begin heel goed gegaan! Hij slaapt wel minder dan thuis, maar ja dat komt ook omdat er tussendoor andere kindjes in bed worden gelegd en Micah slaapt overdag gewoon heel licht. Ik moet wel zeggen dat ik wel eens een rotgevoel heb gehad toen ik hem ging halen. Hij lag dan in de box of wipper en de rest zat aan de andere kant van het zaaltje.. Ik vond het dan altijd zo zielig..zo alleen. Nu moet ik wel zeggen dat ik Micah altijd om 13.45 uur gaat halen en dat er dan nooit veel kindjes zijn omdat ze bijna allemaal nog een middagdutje doen. Maar aan de andere kant denk ik..als ik hem thuis in de box leg, ga ik ook schoonmaken, eten maken ed en ligt hij ook gewoon alleen (dat hij mij niet kan zien!). Nu ben ik al een paar keer geweest en waren er een paar kleinere kindjes (tussen 1- 1,5 jaar).. en als ik zie hoe Micah op de kindjes reageert. Helemaal blij en dolgelukkig dan denk ik weer IK DOE ER GOED AAN!! Ik had nl ook de mogelijkheid om hem hele dagen bij mijn schoonouders/ouders te brengen, maar ik zag dit niet zitten omdat ik het heel belangrijk vind dat hij met andere kindjes opgroeit. Nu gaat hij 1 dag naar KDV, 1 dag naar mijn ouders, 1 dag naar KDV en 1 dag naar schoonouders. Elke dag tot 13.45 uur en op vrijdag heb ik ouderschapsverlof.
Ook houden ze bij ons een schriftje bij het eerste jaar. Echt leuk om te lezen wat hij overdag allemaal doet!
Tot nu toe = POSITIEF!
Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat dit niet voor iedereen geldt. Niet elk kindje reageert hetzelfde en / of is gevoeliger.

Groetjes,
Jorhoromo (Cindy)

Terug
Bovenaan