Wat is koorts???

A

Anoniem

Guest
Lieve Meiden,

Mijn dochtertje (bijna 6 maanden) had vannochtend al 37.9 graden. Ik vroeg mij al of dit al koorts is?? En kan het zijn dat die hoort bij tandjes krijgen?? Ze zit nl wel al een tijdje overal op te happen...

Bedankt voor jullie antwoord!!

Groetjes Esther

hoi esther
van tandjes krijgen krijgen ze geen koorts,maar doordat de weerstand tijdelijk wat lager is pakken ze wel sneller wat op.boas had gisteren 38,1 en is ook met tandjes bezig.ikzelf heb een verkoudheidsvirusje onder de leden.boas is niet verkouden maar blijkbaar pakt hij er toch ongemerkt iets van mee en kreeg hij daardoor koorts.
onder de 38 valt bij mij onder de noemer verhoging en dan geef ik boas er verder niks voor,of hij moet echt niet lekker zijn.boas is verder wel supervrolijk,dus heeft schijnbaar verder nergens last van.maar gisteren heb ik hem toch maar een zetpil gegeven en na zn slaapje was zn temp alweer gezakt naar 37,6.
groetjes karin

goeie vraag.

Huisarts en cb vertelden met dat dat niet zo duidelijk is want bij babies is de lichaamstemp sowieso nog niet zo constant en mag dus wat meer schommelen dan bij volwassenen. Beetje natte vinger werk dus.
Ze zeiden dat als je kindje een paar uur achter elkaar 1 a 2 graden  hogere temperatuur heeft dan normaal (moet je wel weten wat normaal is) dat dat dan wel eens koorts zou kunnen zijn. En boven de 40 graden is het ook sowieso koorts.

oh ja, ik had juist begrepen dat een beetje verhoging voor kan komen bij het krijgen van tandjes. Onze Berend heeft in ieder geval nu een temp 37.9 (en krijgt 3 tanden tegelijk) terwijl hij normaal een temp heeft tussen 36. en 36.5.

Marielle had vaak 39.8 of 39.9
Dat noem ik pas koorts.
Gewoon 38 graden ofzo is verhoging, wat een baby heel goed zelf kan reguleren. Koorts heeft een functie: het lichaam gaat dan harder werken om de ziektekiemen te bestrijden.
Let wel altijd op pukkels op het lijf die kunnen duiden op hersenvliesontsteking!

Hoi!

Hoe weet je eigenlijk dat je babytje een beetje verhoging heeft? Dat vraag ik me altijd af bij dit soort berichtjes... Temp je dan heel vaak? Ik doe dat eigenlijk bijna nooit, tenzij ze echt gloeiend heet aanvoelt...
Dat heb ik dus vorige week gedaan, toen had ze 40 graden koorts. Dat is natuurlijk echt koorts! En het was ook duidelijk aan haar te voelen. Verder ging het prima met haar en de huisarts zei dat ze het gewoon even uit moest zieken. Zo lang je baby verder goed alert is, genoeg vochtig is (traantjes, snot, plas) en geen gekke rode bultjes krijgt of heel kortademig wordt is het goed en kan de huisarts verder ook niets doen. Alleen als koorst langer dan drie dagen aan houdt even langs gaan, dan zou er eventueel sprake kunnen zijn van een oorontsteking of iets dergelijks.
Geen zorgen dus zou ik zeggen! En maar hopen dat die tandjes snel doorkomen.

Groetjes, Sarah

Euhm, even mijn 'professionele' mening. Koorts is bij mij (en de meeste collega artsen) een temperatuur boven de 38.3, maar eerlijk gezegd vinden wij het pas echt interessant worden bij temperatuur boven de 38.5.
Alles onder de 38 graden is niets, gewoon normaal. Het grijze gebiedje tussen 38 en 38.3, dat noem ik verhoging.

Hopelijk valt het allemaal mee met je kleintje!

Groetjes, Karin

hoi

ja selina heeft ook wel eens verhoging omdat ze al een week verkouden is en dan heeft ze tussen de 36.5 en 38.1 dus is niet erg dat is alleen verhoging pas als ze boven de 39 hebben dan is het koorts.

liefs tara mama van selina 14-04-07

Bedankt voor jullie antwoorden!!! Gelukkig is het vanavond weer wat gezakt....in ieder geval niet hoger geworden.

groetjes Esther, mama van Mirre Jasmijn, bijna 6 maanden

Terug
Bovenaan