Wat is nu precies zo'n sprongetje?

Hoi

Ik had een vraagje onze zoon van nu 12 weken is de laatste dagen erg huilerig wil niks. Niet slapen, niet in de box alleen op schoot.

Nou lees ik hier wel eens over sprongetjes. Wat is dat precies en wat doen ze dan. Waar hebben ze last van en hoelang duurt het.

Ik moet wel zeggen dat ik sinds wo over ben gegaan op fv ipv bv
En onze oudste heeft koemelkallergie nu ga je misschien denken dat hij dat ook heeft.
Je gaat maar gissen. Ook omdat je het van hem niet gewend bent

Groetjes annegien

Een sprongetje is een volgende stap in de mentale ontwikkeling, je kindje krijgt dan de mogelijkheid om meer vaardigheden te ontwikkelen. Maar die verandering zorgt ervoor dat hun wereldje er "opeens" anders uitziet, opeens krijgen ze meer en andere prikkels. En dat wordt over het algemeen als beangstigend en onplezierig ervaren door de kleintjes... (Tja, je bent zelf ook niet op je gemak als je opeens in een andere cultuur, andere taal, andere situatie etc bent...)
Dus zitten ze niet happy in hun vel (en laten dat dus weten door huilen en jengelen, slecht slapen) en hebben ze veel behoefte aan troost, geborgenheid en vertrouwde dingen om hun heen. Dus de warmte en vertrouwdheid van mama...
Ik geloof dat het erg per sprong en per baby varieert wat je er van merkt en hoe lang het duurt. Sommige merken niets aan hun kindje, anderen hebben er een week de handen vol aan...

Ik vond het zelf altijd erg geruststellend dat het vanzelf weer overgaat en hierdoor kon ik het huilen en spoken in de nacht veel beter verdragen. Het is niet erg als de kleine huilt, als je maar het gevoel hebt te weten waarom...

Veel succes, groetjes Karin
Mama van Christian (14 weken)

Hoi Annegien,

Ik wil nog even reageren op je vraag of je er in moet geloven. Ik heb het boek 'Oei ik groei' en wat ik het meest belangrijk vind, is dat ik de sprongetjes die erin beschreven staan heel goed herken. Ten eerste merk ik in mijn omgeving dat inderdaad bijna alle kindjes rond de beschreven periode ineens hangerig zijn en vervolgens na de hangerige periode weer op een rap tempo nieuwe vaardigheden laten zien. Dat is ook zo ongeveer de basis van het boek. Natuurlijk is elk kind anders en kun je kinderen dus nooit helemaal met elkaar vergelijken, maar er zit wel degelijk veel herkenbaarheid in.

Zoals Karin al aangeeft, is het fijn om te lezen dat sommige dingen 'erbij horen' en je daardoor het vertrouwen krijgt dat het voorbij gaat en je kindje tijdens zo'n sprongetje juist heel veel leert. Het is dus in feite een heel goed teken!

Groetjes,
Dionne

Terug
Bovenaan