Wat is "op aanvraag"

<p>Hoi allemaal. </p><p>Wij krijgen in juni is 2e kindje. Wat ik me bij de eerste eigenlijk al afvroeg. </p><p>Bij borstvoeding op aanvraag / verzoek. Wat is precies die aanvraag?</p><p>Betekent dat altijd wachten tot je baby gaat huilen?</p><p>Met vriendelijke groet, </p><p>Arno</p>
 
Gefeliciteerd met de kleine op komst! Je baby zal hongersignalen afgeven, en dan mag je dus borstvoeding geven. Dit kan idd huilen zijn, maar ook bijv sabbelen of “happen”. Maar de kraamzorg zal jullie hier ook bij begeleiden :)
 
Op verzoek is inderdaad wanneer je kindje het aangeeft. Beide kinderen hebben bij mij nooit veel gehuild om voeding, meestal merkte ik het aan dingen als smakken, op handjes sabbelen of, wanneer op schoot, Als een hongerig vogeltje met opengesperde mond richting borst happen. Vaak is het om de 3 uur, maar ook wel eens om de 2 of 4. De tegenhanger is voeden op de klok, dus strak elke 3 uur.
 
Dank je wel :)
Ik merkte bij de eerste dat elke dag ongeveer om dezelfde tijd de baby wakker werd, geluidjes ging maken en 5 minuten later ging huilen. Dat huilen wilde ik liever niet afwachten. 
Maar heb nergens kunnen vinden waar je precies op wacht, bij geven op aanvraag. 
 
Mijn dochter maakte van die zigzag bewegingen met haar hoofdje terwijl ze naar alles aan het happen was waar ze een tepel hoopte te vinden. Was best duidelijk. Maar het kan vanalles zijn. Je leert vanzelf wat je kindje doet om aan te geven dat het wil drinken. En ja soms was dat ook een goede troost als ze krampjes had of de slaap niet kon vatten, en dat ze dus huilde. 
De kraamhulp kan je inderdaad wat dingen laten zien en vertellen. Het is ook totaal geen ramp om tijden te hanteren tot je zelf wat signaleert. Je groeit naar elkaar toe daarin. 
 
Op aanvraag is op verzoek van je kindje en niet volgens een vast schema qua uren.
Huilen is een hongersignaal maar wel één van de laatste die je kindje geeft, het is niet nodig (en niet wenselijk) om daarop te wachte eigenlijk. De signalen die ze daarvoor geven zijn namelijk ook al goed te zien en zo ben je dus enorme honger voor bij je kindje. 
Je kan er hier wat meer over lezen: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/280-hongersignalen 
Het lijkt nu misschien erg theoretisch maar je zal je kindje snel genoeg leren kennen en kunnen inspelen op de signalen. 
 
Terug
Bovenaan