Wat is PCOS? En hoe herken je het? Laat je testen als je twijfelt..

A

Anoniem

Guest
Lieve dames,

om jullie de tijd te besparen die het mij gekost heeft om zwanger te worden.. wil ik heel graag wat vertellen over PCOS..

Vrouwen met PCOS hebben een verstoorde hormoonbalans waardoor ze niet een paar eitjes hebben die steeds rijp worden.. maar juist heel veel kleine eitjes waarvan geen eentje echt uitgroeit en 'springt'..

Toch kun je wel een vals 'positieve' LH test hebben elke maand...

Ben je dus al een tijdje bezig om zwanger te worden en valt het je op dat je cyclus bijvoorbeeld steeds ietsje langer wordt.. (29 -> 30 -> 32 -> 34 dagen).. Denk er dan eens over om naar de dokter te gaan..

Bij mij kwam ik er pas na een jaar achter toen ik helemaal niet meer ongesteld werd (maar ook niet zwanger was - na tig testen)..

Het is geen erge aandoening en kan met behulp van medicatie (CLOMID) behandeld worden. Daardoor gaat er wel een eitje echt groeien en zijn je kansen om zwanger te worden echt veel hoger..

Twijfel dus niet om eens op je arts af te stappen als je het gevoel hebt dat er iets niet 'klopt'...
Ook al ben je pas 7 maand bezig.. even naar de gynacoloog kan geen kwaad.. dan weet je het tenminste, ze kunnen het vrij snel zien met een inwendig echo.

Andere symptomen voor mij waren 'acne' (op mijn gezicht en rug) en wat meer haartjes op mijn gezicht.. en ook dus dat ik eerst een steeds langere cyclus had (op het laatst 40 dagen) en daarna niet meer.

Het is zo jammer als jullie dit hebben (1 op 15-20 vrouwens heeft het) en je blijft er mee doorlopen.. want er is zoveel aan te doen..

Dat wilde ik gewoon even kwijt.

Liefs Julia.

Ben net terug van de gyn en heb idd ook een lichte vorm van pcos en wilde idd net gaan google......... Ben er eigenlijk wel van geschrokken maar ben blij te lezen dat het te verhelpen is en dat de kans om zwanger te worden er zeker is dat zei de gyn ook al

@beauty: bij mij gelukkig niet. Bij onze oudste was ik binnen een maand zwanger, bij de jongste binnen drie maanden.
Maar ik heb ook wel verhalen gelezen dat meiden langer bezig zijn.
Ze hadden bij mij bij onze oudste direct de juiste dosis clomid voorgeschreven, bij de 2e zijn ze het gaan opbouwen, anders had het ook de 1e keer al raak geweest denk ik. Blijkbaar als ik eenmaal een ei heb ben ik erg vruchtbaar ;-)
Ik hoop voor jullie hetzelfde verloop.....

kun je ook als het bij de eerste 2 zwangerschappen niet zo was nu wel opeens hebben????
ik heb een hele lange cyclus... 35-42 dagen. soms nog iets langer.
ben nu nog maar in ronde 5 maar had ik een normale cyclus gehad, dan was ik nu in ronde 7 of zwanger;)
baal spms wel erg van die lange cyclus. maar soms is het ook wel lekker, je hebt wel iets meer rust tussen de rondes zeg maar.

@famke ja dat kan je wel ineens hebben. Weet niet wat je bmi is maar als die hoog is heb je er ook meer kans op. Kijk eens op www.freya.nl. Dit is een site met vruchtbaarheidsproblemen en kun je ook zien hoeveel kans je hebt op bepaalde aandoeningen.

Terug
Bovenaan