Wat is "normale" ontlasting....

Hallo!

Ik heb een dochtertje van 16 maanden, en de laatste weken heeft ze hardere ontlasting.
Ik vraag me af of dit normaal is, gezien haar leeftijd.... Ze eet natuurlijk al bijna alles wat wij ook eten, dus wordt haar ontlasting dan ook anders?
Ze moet heel erg persen om het eruit te krijgen, maar het lukt wel altijd. Af en toe perst ze, en dan zit er niets in haar luier, maar meestal wel. En dit is dan een harde keutel, met allemaal kleine keuteltjes eraan vast.... (sorry voor de details)
Ik probeer haar nu extra fruit te geven, en ik geef haar een beker roosvicee laxo, maar het verandert niet echt veel..

Herkenning? Of andere tips?

Groetjes Fiona
 
Hoi Fiona,

Mijn zoontje (13mnd) heeft soms ook van die harde ontlasting zoals jij ze de keutels van je dochter omschrijft. Soms loopt hij ook wel eens rood aan zonder poep-resultaat. Maar een andere dag is het weer minder hard.
Waar het precies door komt (de wisseling hard-dun) weet ik niet precies. Het heeft natuurlijk met het eten te maken, maar welke voedingsstoffen precies; daar kan ik niet direct de vinger op leggen.
Ik weet dat appel (-sap) een laxerende werking kan hebben. Gewoon grof geraspt (heel fijn gepureerd heeft weer een stoppende werking vlgs mijn moeder). Ook veel (water) drinken, melk en kiwi hebben ook een laxerende werking.
Als de ontlasting heel hard is, dan vermijd ik voor Stan bananen. Mocht hij een dag weer zachte ontlasting hebben, dan mag hij van mij een banaantje als fruit.
Soms is het ook wel een komisch gezicht, het persen van je kindje. Onze zoon loopt ook wel eens gewoon rood aan terwijl de poep redelijk soepel is.

Groetjes,
Marieke
 
Terug
Bovenaan