Wat kan een 8 jarige!

Hoi,

Ik ben een mama van 3zoons ( 8-3-1jaar).
Vandaag heeft de oudste bijna helemaal alleen de tafel afgeruimd en de vaatwasser gevuld, ook stofzuigd hij heel soms de bovenverdieping of auto.
Helpen met koken of cake bakken vind hij ook heel leuk!
Wat laten jullie je kinderen van deze leeftijd zelf doen, of wat zijn hun taakjes??

Gr MJ
 
Hoi!

Mijn dochter is pas 4 maar helpt ook mee om de tafel te dekken. En na het eten brengt ze ook een paar dingen naar de keuken. verder helpt ze graag met koken. Ze mag dan aardappels wassen of courgette, champignons, komkommer, feta, paprika snijden. Stofzuigen wil ze ook nog wel eens doen. (Niet dat het echt helpt hoor. Ik moet het daarna ook nog een keer doen.) Als ik de was ophang geeft zij vaak de knijpers aan of hangt de washandjes of sokken op.

Groetjes, mama1977.
 
Hoi,

Bedankt voor de reacties, ik denk dat hj langzaam wel wat meer taakjes mag krijgen, dus ik ben nog steeds benieuwd naar wat andere 7-8 jarige allemaal doen!?
Het is trouwens meer bedoelt als leuk leerproces en niet als iets wat hij moet doen! Daar is het nog wat vroeg voor denk ik, zoals ik het nu doe vinden ze het leuk en leren ze er ook veel van, hebben ze later veel profijt van denk ik!

Gr MJ
 
Hoi,

Mijn zoons van (over 3 weken) 7jaar en 8 jaar, helpen (soms) de tafel dekken.
Groenten snijden, stofzuigen. Inderdaad ook helpen cake of taart te bakken.
Helpen de auto wassen (in de zomer) en zelf hun fietsen wassen.

Ook maak ik (soms) een briefje voor ze als we boodschappen gaan doen, want dit vinden ze geweldig om dingen te gaan pakken en dan hoeven ze zich niet te gaan vervelen.
Ze vragen vaak of ze mogen helpen, vooral de oudste, maar als ik haast heb doe ik het (om eerlijk te zijn) liever zelf, dan gaat het sneller.

Misschien moet ik ze inderdaad ook wat meer taakjes gaan geven. Goed voor hun zelfstandigheid.

Maar aan hun spullen opruimen, daar hebben ze een hekel aan!!!!

Ben ook benieuwd wat andere 7-8 jarige allemaal doen.
Groetjes Renata.
 
Hey Mary Jane, mijn zoon is net 9 en mijn dochters zijn  7 en 5.
We hebben hier in huis een lijstje met kleine werkjes per dag, daar staan wat karweitjes op die ze om beurten mogen doen. Dit om het meewerken, het samen doen en de zelfstandigheid te bevorderen.
O.a.: meehelpen tafel dekken, afruimen, kinderhoek opruimen.
En 1x in de zoveel tijd moeten ze hun eigen kamer opruimen.
Elke dag moeten ze hun pyama opgevouwen op het bed leggen enz. enz.

Ook helpen ze wel eens mee met koken, met boodschappen doen. De oudste van 9 jaar doet af en toe zelfs een boodschapje alleen bij de supermarkt voor me.

Het is echt belangrijk dat kinderen leren om niet alleen te spelen maar ook verantwoordelijk te zijn voor kleine dingetjes in het huishouden, vind ik zelf.

Succes!
 
Hoi,

Bedankt voor de reacties, ja ik vind ook dat ze dat soort dingen moeten leren, ik probeer het wel op een leuke manier te brengen, maar soms geef ik het ook als taakje, dan vraag ik er echt om!
Misschien is een lijstje wel een goed idee, er hoeft niet veel op te staan natuurlijk!

@hannah35 wat grapig dat we elkaar hier ook tegenkomen he!!haha

Gr MJ
 
Terug
Bovenaan