Wat kost een kindje

Lieve mama's,

Mijn vriend en ik denken erover om te kijken of wij een kindje kunnen krijgen. Voordat wij gaan 'klussen', willen wij graag weten of dit financieël haalbaar is. Daarom ben ik opzoek naar informatie over wat een baby ongeveer kost. Dan bedoel ik niet de baby uitzet en dergelijk. Maar echt de maandelijkse kosten voor een baby. Hopelijk wil iemand mij haar informatie geven...

alvast super bedankt

Hoi Monique,

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt! Je moet zo bedenken dat je verschillende prijzen hebt met voeding, luiers, billendoekjes, kleertjes. Als je borstvoeding geeft hoef je geen poedervoeding te kopen dat scheelt veel in kosten. Luiers heb je ook in verschillende prijsklasse, hetzelfde geldt voor billendoekjes en kleertjes.

Gaat je kindje naar de opvang of blijft een van jullie thuis als de kleine geboren is??? Dat is namelijk ook een flinke kosten post, mits je lieve ouders/schoonouders hebt die willen en kunnen oppassen.

Een grove schatting is best moeilijk om te geven. Ik zelf heb nu 2 kinderen, 1 van 8 jaar en 1 van 8 maanden. Voor een kleintje rekening zelf ongerveer 200 tot 300 euro extra in de maand wat wij kwijt zijn. Dit is inclusief kleding, eten, luiers en extra kosten wat je maakt qua elctra, water en gas.

Het is een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,

Miriam

Hoi!

Wat bij ons een belangrijke 'kostenpost' is, is het feit dat we allebei parttime zijn gaan werken. Mijn vriend is van 40 naar 32 uur gegaan en ik van 36 naar 32. Dat scheelt best een stuk in het inkomen. Daarnaast betalen we nu (bruto!) 850 euro per maand aan de kinderopvang (3 dagen/week, verlengd). Daar krijg je echter, afhankelijk van je inkomen, weer een flink deel van terug via de Belastingdienst. Ik denk dat dit wel iets is om even goed na te rekenen. Tenzij je thuisblijfmama wordt natuurlijk.
Van de andere kant zijn wij dit jaar niet op vakantie gegaan omdat ik met een kindje van 6 maanden veel liever lekker rustig thuis bleef. Dat spaart dan weer een hoop geld uit!

Groetjes,
Betje.

Hoihoi,

Bij het nibud kan je een boekje aanvragen waarin staat wat een kindje kost. Alleen vind ik in dat boekje wel dat ze uitgaan van erg goedkope meubeltjes. Daarmee kwamen wij een stuk duurder uit.

Misschien dat je wat aan dat boekje hebt?

Groetjes,
Jo

hoi,
mijn vriend en ik zijn ook "bezig" maar ik heb het pas uitgezocht wat het kost en op nibut.nl staat dat het 17% van je netto loon kost. op die site staan wel intresante dingen dus mischien een tip!
succes!
liefs susanne

hoi,
mijn vriend en ik zijn ook "bezig" maar ik heb het pas uitgezocht wat het kost en op nibut.nl staat dat het 17% van je netto loon kost. op die site staan wel intresante dingen dus mischien een tip!
succes!
liefs susanne

Volgens NIBUD kost een kindje vanaf de positieve zwangerschaps test tot zijn 18e verjaardag 100.000 euro...

Je kan dit bedrag aanzienlijk verlagen door tweede hands spullen te kopen! (bij dit bedrag is ook een nieuwe, grotere auto meegerekent he!)

Nibud lijkt wel gelijk te hebben: Wij zeggen hier altijd dat een kind een porsche kost.

Helaas voor mijn man als hij 40 wordt ;-) hahaha

Terug
Bovenaan