Wat krijg je bij pcos

<p>Hoi,<br style="margin-top: 0px; color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Volgende</span><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;"> week heb ik een afspraak staan bij de gynaecoloog.</span><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Ik zelf denk pcos te hebben (wat ik niet hoop) maar de symtponen heb ik helaas wel.</span><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Zit nu bijna op dag 70 cyclus.</span><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Weet ook niet wat er precies gedaan wordt, echo of al inwendig.. spannend maar ik zie het vlg week wel.</span><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Maar mijn vraag, stel ik heb het en mijn menstuatie blijft nog steeds weg.</span><br style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;" /><span style="color: #43474d; font-family: 'museo sans', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14.6667px;">Waarmee/hoe wordt dit traject gestart? ervaringen.. (snel zwanger of juist niet)....</span></p>

Ik kreeg eerst clomid tabletten, dit 2 maand geprobeerd maar ik reageerde hier heel heftig op qua bijwerkingen (opvliegers en vreselijke moodswings)
Na een maand rust begonnen met hormoon spuiten (menopur en pregnyl) en gelijk zwanger.

Ik heb dus heel erg geluk gehad maar vraag me af of ik echt PCOS had, dat is nooit echt duidelijk geworden toen in het ziekenhuis. 7 jaar later weer in ZH geweest ivm kinderwens met nieuwe partner en toen was er geen spoortje zichtbaar van PCOS.

Ik hoop voor je dat de diagnose meevalt maar ook met diagnose kun je gelukkig zwanger worden. Leve de moderne tijd en mogelijkheden. succes!

Hoi!

Bij mijn intake werd direct een inwendige echo gedaan. Er vond ook een anamnese plaats waarbij veel vragen over leef gewoontes, familiaire geschiedenis etc. werden gesteld. Daarna bloed prikken en vriend moest uiteraard ook wat inleveren.

Mijn cyclussen schommelden ook en ik bleek veel eitjes op stok te hebben. Gynaecoloog benoemde al pcos en welk traject we dan zouden starten (hormonen om eisprong op te wekken etc.).
Na 2 weken kregen we telefonisch de officiële uitslag: pcos. Ik moest langs de apotheek van het ziekenhuis om daar medicijnen te halen (Letrozol 2.5 mg). Dit moest ik slikken tussen de derde en 7e dag van mijn nieuwe cyclus. Daarna bellen toen ik ongesteld werd zodat ze een afspraak rond dag 10 van mijn cyclus konden maken. Ik heb geen medicijnen gekregen om dit op te wekken. Moest wachten.

Toen het zover was gebeld en kreeg ik daarna nog een inwendige echo. Dat moest herhaald worden omdat er wel een eitje groter leek te worden, maar nog niet leek te gaan springen. Nog 2 keer geweest (de laatste keer zelfs in het weekend) Bij de laatste zagen ze 2 eitjes die wilden en mocht ik doorgaan met de medicijnen. Ik heb het uiteindelijk niet meer hoeven slikken want het was direct raak ?

Nu zijn we 20 weken zwanger van een meisje ??

Voor pcos hoef je helemaal niet te schamen en in het ziekenhuis gaan ze je goed helpen als je zwanger wilt worden.

Ik heb aantal bloedonderzoeken moeten doen en echo’s en me vriend hebben ze ook naar gekeken.

Dan gaan ze een plan opstellen, vaak beginnen ze ook met paar kilo afvallen en dan hormoon tabletten om alles op gang te brengen.

Tip: ga niet met de instelling naar ziekenhuis dat je volgende maand zwanger bent, want dan ga je jezelf helemaal gek maken als het niet lukt.

Ons ziekenhuis had online ook een forum waar je met mensen kon praten die pcos hebben dat heeft mijn wel goed geholpen.

Nu naar aantal maanden zwanger en in mei uitgerekend dus zwanger worden met pcos kan gewoon als je maar geduld neemt!

Ik kan eigenlijk alleen maar bevestigen wat hierboven werd aangehaald. Ik heb quasi nooit uit mezelf mijn menstruatie gekregen (nooit geweten want al vroeg aan de anticonceptiepil, dus probleem stelde zich pas toen we zwanger wilden worden). PCOS is nooit uitgesproken geweest maar ik heb er wel veel symptomen van. Ook hier trouwens veel follikels die klaarzitten maar ze groeien niet uit zichzelf.
Vervolgens onderzoek bij de G, is steeds met inwendige echo (stelt niets voor hoor) en eventueel bloedonderzoek alsook krijg je instructies voor het zaad van je partner te kunnen onderzoeken (ze gaan je niet onnodig 'vol' hormonen steken als er bij de partner een probleem zou zitten, dan moet dit tezamen bekeken worden). Eventueel kan er een HSG worden genomen, is een radiologisch onderzoek van de baarmoeder en eileiders om te kijken of alles goed toegangekelijk is. Dit is wel pijnlijk, doch van heel korte duur, daar moet je even doorheen. Dit gebeurde bij mij na cylus 1.
Ik ben begonnen met Chlomid om de follikels te doen groeien (had ervoor geen menstruatie gehad). Eerste cyclus goed op gereageerd. Vervolgens een spuit Pregnyl gekregen om de eisprong op te wekken. Helaas niet raak die keer.
Bij de tweede cyclus reageerde ik niet meer op Chlomid. In principe verhogen ze dan de dosis, maar er was een stockbreuk dus ik ben moeten overstappen op Femara (Letrozol). Hier ook geen reactie op (ondertussen frequente opvolging via inwendige echo's (follikelmetingen) en bloedonderzoeken). Vervolgens overgestapt op Menopur (is een duurder medicijn dus er moeten aan heel wat voorwaarden voldaan zijn voordat ze je dit mogen voorschrijven). En daar reageer ik goed op. Steeds weer wanneer de follikels groot genoeg zijn in combinatie met een spuit Pregnyl. Helaas nog niet zwanger, wij starten aan ronde 4 nu.
Het lijkt veel, maar eens je in het traject zit ga je er gewoon in mee, dus niet te veel zorgen over maken ;).

Bij het onderzoek naar pcos wordt vaak een inwendige echo gedaan om te kijken naar de eierstokken (die verraden vaak of iemand pcos heeft) en bloedgeprikt. Verder wodt je ondervraagt over dingen die voorkomen in de familie en waarschijnlijk wordt het zaad van je partner ook onderzocht. Dat laatste met name omdat het weinig zin heeft om jou een behandeling aan te bieden (met alle mogelijke bijwerkingen) als de zaadkwaliteit van je partner een ander type behandeling vereist (bijvoorbeeld ICSI ipv ovulatie inductie). Mocht je veel over of ondergewicht hebben, dan kan het zijn dat je eerst het advies/de opdracht krijgt om daar iets aan te doen voordat ze evt een behandeling starten. 
Ik kreeg zelf na de diagnose de opdracht mee om me in te lezen op clomifeencitraat (clomid), maar ben in eerste instantie op dieet gegaan met behulp van de adviezen van stichting PCOS, en daarmee werd mijn cyclus veel beter (29-32 dagen ipv 17-62 dagen) en ben ik spontaan zwanger geraakt.
Uiteindelijk heb ik dus nooit behandeling gehad voor mijn pcos (overigens was dat voor mij niet de enige reden dat ik bij de gynaecoloog terecht kwam, ik bleek na mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap ook een hydrosalpinx te hebben die operatief verwijderd moest worden). Maar PCOS bestaat in heel veel gradaties en vormen, voor lang niet iedereen zal op dieet gaan genoeg helpen en daarvoor bestaan gelukkig een aantal verschillende opties om met medicatie de kans op zwangerschap te vergroten.

Hoi meid,
Vervelend dat je denkt PCOS te hebben en natuurlijk wil je liever dat het niet zo is; maar ik vind het wel belangrijk om je gerust te stellen. 
Toen ik een vermoeden had heb ik ook heel internet afgezocht, buikpijn van gekregen etc. maar inmiddels zit ik in een ziekenhuistraject en voel ik me oké met de situatie, je kunt het toch niet veranderen. 1 voordeel: als je PCOS hebt kunnen ze je heel gericht gaan helpen in tegenstelling tot meiden waarbij niets gevonden wordt en het niet wil lukken etc. Ik slik Letrozol om mijn eisprong op te wekken (had ook lange cyclussen) en heb nu al een aantal mooie cyclussen gehad rond de 30 dagen. 
Ik wilde ook graag succesverhalen horen van meiden die snel zwanger waren geworden maar probeer dit los te laten. Bij stellen die 'helemaal gezond zijn' weet je het ook niet; het kan na 1 keer gebeuren of na een jaar. Ik zie het wel, ik kan het toch niet afdwingen (ook in zit er dagelijks mee in mijn hoofd hoor, maar het beheerst niet mijn leven (meer), laat ik het zo zeggen). Ik had laatst ergens iets gelezen en dat heeft me zo geraakt (in positieve zin) dat ik 'm ook graag met jullie wil delen: iedere ronde dat het niet gelukt is, is een ronde dichterbij dé ronde dat het wel lukt. Succes meid en PCOS is echt niet het einde van de wereld, er zijn genoeg meiden die hiermee te maken hebben. 
Tijdens de eerte afspraak hebben ze een inwendige echo bij me gemaakt en heb ik moeten bloed prikken op een aantal hormoon waardes. Niet veel later kreeg ik de uitslag en mocht ik provera slikken om een bloeding op te wekken zodat ik vervolgens met Letrozol van start kon. De eerste ronde (2,5 mg) deed helemaal niets, ik weet nog dat ik daar zo onzeker van werd. Maar 5 mg deed gelukkig wel wat en moet als ik ongesteld word binnenkort beginnen met 7,5 mg. 
Succes!

Terug
Bovenaan